Анализатор: Плановете на Ердоган да превърне „Света София” в джамия са политически ход

Офисите носят доходност от 7,75% Интересът е фокусиран върху София

Светослав Малинов ще гласува „против“ пакета „Мобилност“

Ашли Греъм обича да си повтаря, че е красива

Защо жените са по-лоши от престъпниците?

Петър Стойчев: Когато спечелиш едно състезание, организмът се възстановява изключително бързо

Вучич заяви, че Сърбия е все по-близо до предсрочни избори

Купуват имоти в курорти за краткосрочно отдаване Лятото също привлича туристи в планините

Църквата почита св. Архангел Гавриил

Парламентът окончателно обсъжда промените в Изборния кодекс

Венецуела отново остана без ток

Температурите тръгват надолу На много места в страната днес ще има краткотрайни валежи

Алманах разказва какво е да си рицар Събират в книга историята на Велик Приорат България, ценностите и кодекса, които членовете му следват

Кремъл готов да подобри връзките си със САЩ

Фирма на жената на Лозан Панов купила от „Артекс“ четиристаен апартамент и два гаража за 225 евро на квадрат

Случаят “Франкен” Полша пред голяма катастрофа?

На дъното на Балтийско море край Гданск лежат останките на германски танкер „Франкен“, потопен от руснаците през април 1945.

Танкерът е бил плаваща бензиностанция – кораб, който е снабдявал с гориво германските ВМС по време на Втората световна война в региона на Балтийско море. Можел е да пренася до 10 000 тона гориво. Когато на 8 април 1945 година руснаците го потапят, резервоарите му са били почти пълни. Според тогавашното международно право, след края на войната потъналият танкер станал полска собственост.

„По онова време не си струваше да се вадят останките от танкера. Той си лежеше на дъното и не пречеше никому“, казва Бенедикт Хак от Института за морето в Гданск. Той допълва, че днес ситуацията е различна и въпросът не е „дали“, а „кога“ ще се стигне да голяма екологична катастрофа.

Според последни информации, в резервоарите на танкера има още 3136 кубически метра гориво. „Въпреки че по време на нападението е изтекла значителна част от него, трюмовете на танкера все още са почти пълни“, казва Бенедикт Хак. Някои от резервоарите на танкера и сега са в относително добро състояние и не пропускат. „Добро постижение на германското инженерно изкуство“, казва Хак. Но и най-доброто инженерно постижение не може да отмени законите на физиката.

Под влиянието на водата, корозията прояжда стоманата с по един милиметър на всеки десет години. Това означава, че седемдесет години след края на войната вече са корозирали 7 милиметра от външните стени на резервоарите, които са дебели общо 12 милиметра. Според Бенедикт Хак, по-нататъшната корозия ще доведе до разпадането на танкера и до неконтролирано изтичане на горивото в морската вода. Това би имало драматични последици за околната среда. Нещо повече. Балтийско море е вътрешно море, а в момента се наблюдава необичайно бавен обмен на водни маси със Северно море.

Еколозите са надяват да получат пари от европейските кризисни фондове за изваждането на останките от танкера.

(Със съкращения от „Дойче веле“)

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.