По принцип компромисите не водят до добри резултати. Но всяко правило си има изключения. Едно от тях е BMW Серия 3 GT – модел, който представлява компромис между спортното и практичното. Означението GT (идва от Gran Turismo) обикновено се свързва с елегантни спортни коли, предназначени за голямо пътуване, както личи от името. Това са купета с повече място, за да могат пътниците да вземат и някакъв багаж, а не само дебелите си портфейли и кредитните карти. От три години BMW предлага като GT най-емблематичния си автомобил – „тройката“. Именно на този „баварец“ марката дължи своята спортна слава, градена десетилетия наред от различни поколения на модела. Да го превърнеш в компромис между спортното и практичното е сериозно предизвикателство, с което инженерите и дизайнерите са успели да се справят отлично. Това личи и след обновяването на цялата на гама Серия 3, започнала със седана и комбито. От началото на лятото и GT вариантът се предлага след фейслифт, който въвежда малки, но важни корекции във външния вид, двигателната гама и оборудването.
Непроменен остава големият вътрешен обем, с който автомобилът изкушава семейните почитатели на спортното шофиране. С дължина от 4,82 м Серия 3 GT превишава с почти 20 см седана и комбито, а междуосието от 2,92 м също е с 11 см по-голямо. Никоя друга „тройка“ не е по-близо до „петицата“ като габарити. Със своя размер XXL колата предоставя място в изобилие на задната седалка дори за двуметрови пътници. Те имат достатъчно пространство и на нивото на краката, и на нивото на раменете си. Комфортното настаняване напълно оправдава името Gran Turismo и ето защо моделът е толкова подходящ за голямо пътуване. За още по-голямо удобство на пасажерите на втория ред служи подвижният подлакътник, който е оборудван с отделение за вещи и поставки за две чаши.
Отпред положението не е по-различно. Водачът и пътникът се радват на простор в изобилие от твърдите, но удобни седалки с добра странична опора и удължаваща се платформа за хората с дълги крака. Шофьорът на GT седи 6 см по-високо в сравнение със седана и комбито на Серия 3 и тази разлика вероятно няма да бъде доловена от мнозина, но дава много добра видимост, като се запазва усещането за спортна лимузина. Кокпитът е ясен и прегледен в характерния стил на BMW и с удобен Head-Up дисплей пред водача, а използваните материали са на най-високо ниво.
Една от промените при фейслифта е въвеждането на ново поколение навигационна система Professional с опростено управление, подобрено действие и модернизирани дисплеи. Явен е стремежът на конструкторите да доведат до съвършенство и да направят максимално интуитивна работата с многобройните функции на електрониката в автомобила. Той вече е оборудван като WLAN хотспот и разполага с гнездо за безжично зареждане на смартфони между седалките, както и с втори USB интерфейс. Телефоните много лесно се свързват с инфо-развлекателната система и използват антената на борда.
На пътя „тройката“ GT се държи като чистокръвен „баварец“ и с нищо не накърнява спортния имидж на трите букви BMW. Тук компромиси няма. В тестово шофиране на модел 330d xDrive с 8-степенен автоматик проличава, че тази Серия 3 запазва типичното си пътно поведение, въпреки усещането за по-голяма солидност заради увеличените габарити. Тъй като водачът има възможност да задава четири различни режима на работа на автомобила, машината се представя в различна светлина. С едно натискане на бутона се превръща в спокойна и икономична лимузина, в стандартен „баварец“ или в светкавично бърз звяр с изключена стабилизираща програма. Интелигентното двойно предаване xDrive държи колата като „върху релси“ по асфалта и при високи скорости, които се постигат неусетно благодарение на мощния шестцилиндров редови дизелов двигател с обем 3,0 л и капацитет 259 конски сили и 560 Nm. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема по-малко от 5,5 секунди, а максималното темпо е ограничено фабрично до 250 км/ч. Цялата тази впечатляваща мощ може да се отнася удивително пестеливо с горивото в резервоара. По данни на производителя в смесен цикъл консумацията възлиза на 5,4 л. В реални условия и в икономичен режим действително можеш да слезеш под 6 л и да се доближиш до тази стойност. Но е твърде силно изкушението да развържеш и да пришпориш здраво всичките 259 коня и да се убедиш как модерните електронни системи ти помагат да ги държиш под контрол. Сред тези „асистенти“ е активният заден спойлер, който се отваря при определена скорост, за да увеличи притискващата сила към задния мост за по-голямо сцепление.
По-голям товарен капацитет от комби
„Тройката“ GT впечатлява и с товарните си възможности. Багажникът побира 520 л и е по-голям от този на комбито Серия 3 Touring. Огромният капак се отваря и затваря с електрически механизъм, като позволява лесен достъп и безпроблемно товарене на големи предмети. Когато се сгънат задните облегалки и се махне щората, капацитетът достига 1600 л – една много внушителна стойност. За по-голямо удобство на дъното на багажника са разположени релси с държачи за закрепване.
Моделите от Серия 3 GT след фейслифта се разпознават по променените фарове, които вече могат да светят с изцяло LED технология. Коригирани са броните, а задните LED светлини са с нова графика, за да се подчертае широчината на автомобила. В дизеловата гама са добавени новите 4-цилиндрови мотори.