Титаничен сблъсък между Ралица и Чилева за оставане в Hell’s Kitchen Оспорвана вечерна резервация, съмнения за саботаж и изненадващи похвали ни очакват в Кухнята на Ада тази вечер

Корнелия проби енергийния щит на Цветанов (обзор) Псалм 91 е разковничето на защитата

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в петък, 22 март 2019

Добър въпрос, уважаеми господин премиер

ЕС даде отсрочка за Брекзит до 22 май

Спор за наследство в основата на двойното убийство в Атина

Депутатът Емил Димитров: Държавата няма да строи данъчни складове

Доналд Тръмп: САЩ трябва напълно да признаят суверенитета на Израел над Голанските възвишения

Тръмп обръща НАТО срещу Китай

Пробив на крайнодесните в Холандия Марк Рюте загуби мнозинството си в Сената

Таксита на протест срещу „Максим“ (обзор) КЗК събира доказателства, за да спре приложението

Калоян Паргов: Държавата е длъжна да защити таксиметровия бранш от нелоялната конкуренция

Изяли сме 600 000 тона вносни плодове и зеленчуци Родното производство се продава зад граница

Сини балони на протеста на медицинските специалисти в Сливен

Нургюл Йешилчай получи предложение за брак В момента актрисата се снима в "Гюлпери"

„Трубадур“ – оригиналът Операта така, както я е написал Верди

Режисьорът Филипо Тонон поставя една от най-популярните творби на композитора

Гергана Русекова репетира с режисьора Филипо Тонон. Снимка: Светослав Николов

Премиерата на “Трубадур” от Джузепе Верди в Софийската опера е очаквана с нетърпение от меломаните не само, защото тази опера не е поставяна на сцената на Първия ни оперен театър от има-няма 30 години. Предмет на интерес е и фактът, че произведението ще бъде изпълнено така, както го е написал композиторът. Това доста рядко се прави, по-популярни са “традиционните” редакции на Верди, обясни диригентът от Франция Лоран Кампелон. “Има обичай да се отрязват части от партитурата, да се добавят ноти, при което се получава един Франкенщайн на оригинала,” заяви той. Всъщност редакциите улесняват изпълнителите, докато в оригиналната си версия “Трубадур” става много по-сложна, но и по-театрална, или както оперната прима Радостина Николаева я описа, действието става много динамично, то се превръща в “една непрестанна въртележка, от която едва успяваш да си поемеш дъх”.

Третото обстоятелство, което буди интерес, е международният състав на постановъчния екип. Режисьор е италианецът Филипо Тонон, който прави вече трети спектакъл в България – първите два като асистент на именития Уго де Ана. Сънародничката му Кристина Ачети е автор на костюмите, които са направени почти автентични и са истински стоманени доспехи и рокли с банели. Те са доста сложни за обличане, обяснява Ачети. Особено трудна ще бъде работата на мъжкия хор, които имат множество преобличания все в сложни костюми от много части.

В оригиналния вариант е имало и 7 балетни части с обща продължителност около 25 минути. Режисьорът Тонон е вкарал едно балетно изпълнение, но това също в днешно време е изключение, обясни той. Обикновено “Трубадур” се поставя без танците.

Участват едни от най-големите български оперни гласове, сред които Радостина Николаева, Габриела Георгиева, Гергана Русекова, Баясгалан Дашням, Камен Чанев, Кирил Манолов, Костадин Андреев, Ангел Христов, Веселин Михайлов, Костадин Мечков, Светозар Рангелов, Иванка Нинова, Ирина Стоянова и Силвана Пръвчева.

Палитрата разнообразяват младите, но блестящи артисти от Корея, Аржентина, Италия и Сърбия (Никола Мияйлович). Част от солистите са ученици на Райна Кабаиванска: това са двамата корейци Карло Сео (баритон) и Давиде Риу (тенор), сопраното от Италия Марили Санторо, Ана Витория Питс (мецосопрано от Аржентина), и българският бас Костадин Мечков. Самата маестра Кабаиванска ще дойде в България, за да подкрепи своите ученици.

Макар че финалът на операта “Трубадур” е трагичен – Леонора поглъща отрова, а граф Ди Луна погубва Манрико преди да е разбрал, че той е негов брат, тази опера е била огромен хит през 1853 г. Толкова популярна била, че родителите водели децата си на представление, като награда за особено добро поведение, разказа още маестро Кампелон.

Премиерата е на 23 февруари на сцената на Софийската опера. Следващите спектакли са в последователни вечери – на 24, 25, 26, 27 и 28 февруари.

Операта “Трубадур” е изпълнена премиерно на 19 януари 1853 г. в театър “Аполо” в Рим. За първи път в България изцяло е поставена през 1914 г. от Оперната дружба с диригент Тодор Хаджиев и режисьор К. Михайлов – Стоян.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.