Правим с Китай евтини автобуси на ток

Извергът от хотела: „Трябваше да го направя“ Забил ножица в окото на жертвата, защото се подразнил, че е останало отворено

БАБХ проверява случая с хранително натравяне на ученици от Варна

По 300 евро бонус предложи френското правителство на полицаите, мобилизирани за протестите на „жълтите жилетки“

Шефът на БАБХ д-р Дамян Илиев: Не купувайте храни от багажници на коли и крайпътни търговци

Франция въвежда данък за технологичните гиганти Кръстен е ГАФА - на Гугъл, Епъл, Фейсбук и Амазон

Градският ученически парламент в Търново дари обувки, дрехи и играчки на детски център Членовете събраха над 3200 лева за благотворителната кауза за малчуганите в с.Ново село

Столичната полиция издирва Стефан Манчев

Шеф на „Герена“: „Левски“ няма да последва съдбата на ЦСКА

Заев и Ципрас с номинация за Нобел за мир (ВИДЕО)

Моуриньо похарчи половин милиард евро

Меси с пета „Златна обувка“

ФИФА въвежда нови правила

„Репортери без граници“ включи Виктория Маринова в годишния списък с най-тежките убийства на журналисти Организацията "все още разследва" разкритото престъпление

НАТО не е установило точна дата за завършване на мисиите си в Афганистан и Косово

Хайдушките войводи и любовта към свободата Укриваното от Вълчан войвода злато буди въображението на поколения търсачи на съкровища

Карикатура: Иван Кутузов - Кути

Краткият портрет на знаменития войвода Стоян Индже от нашата поредица предизвика интереса на читателите – естествена реакция на всевъзможните писания, силещи се да ни изкарат народ с „робска психика“, хора без чест и достойнство. Народ, чиято най-характерна черта било… предателството! Навикнали на малки и големи изменничества във всекидневието, а и в най-новата ни история, сме склонни да прехвърляме собствените си комплекси и конформизъм на деди и прадеди. Един поглед към миналото показа, че нещата са твърде различни.

Христоматийна истина е, че хайдушкото движение е основната форма за съпротива срещу чуждата власт в продължение на онези пет века, белязали историческата ни съдба като народ. Известно е, че най-често поводът за излизането в планините е лично отмъщение за сторена несправедливост от страна на омразната държава, местните дерибеи, закриляни от властта разбойници и т.н. Хайдутите са подкрепяни от обикновените българи християни, а в някои случаи дори и от местните мюсюлмани. Без тази подкрепа, която никак не се вписва в «теорията» за едва ли не задължителните предателства, съществуването на хайдушкото движение би било невъзможно. В нашите земи се прославят десетки хайдушки предводители, превърнали се в герои на предания и песни. Къде ли не, особено в планините, няма „хайдушки пътеки“, „кладенчета“, „пещери“ и тем подобни? Дори и един „Хайдушки манастир“ в Сакар, обновен от войводата Христо от Сливен. Суровата „магия“ на хайдушкия порив за свобода и справедливост е обезсмъртена в нашата литература и изкуство – от огнените стихове на Чинтулов и Ботев до „Козият рог“ на Хайтов.

Генезисът на хайдутството определено има връзка с традициите на средновековната българска войска и държавност. Още през 1454 г. султан Мехмед ІІ е трябвало да се справя с „…Радич, български войвода в София…“ Ясно е, че не става дума за хайдушки водач в буквалния смисъл на думата – през онази епоха „воевода“/“войвода“ е название, използвано за военачалниците на Второто българско царство и областните управители. Такава е и официалната титла на владетелите на Влахия, някога васали на търновските царе. Сходна на историята с Радич е и легендата за Станко Кусам, управлявал Ловеч до 1474 г. Когато новите господари решават да сложат край на неговата власт, боляринът с хората си потъва в дебрите в Балкана.

В нашите земи се подвизават изумителен брой войводи, на които дори нямаме точен списък. Още през ХV век се говори за „разбойнически“ гнезда в Ихтиманско и Пазарджишко, за „харамии“ в Битолско, Костурско, Кюстендилско, Софийско, Нишко, Видинско, Родопите, Странджа, Стара планина… Има сведения за хайдути, които преминават през Дунава от Влашко, даже и в района на Цариград! В османските документи се споменават имената на предводители, създаващи грижи на властите в продължение на десетилетия. През 1564 г. петима селяни от Прилепско, между които и двама свещеници, бунят местните българи. През 1575 г. войнуци (българи с военни задължения) от Панагюрище, водени от Райко Драгомела, Недко Досин и Неделко Нико, събират хайдушка чета. В края на ХVІ век Толе войвода шета из Битолско. По същото време в поречието на Тимок се появява Баба Новак, прославил се по-късно като пълководец на влашкия владетел Михаил Храбри.

Един от известните хайдушки предводители е Вълко Кьосеолу, който през 1615 г. броди из Софийско. Малко по-късно в Битолско войводата Петре Дундар „върши бунт по земята…“. Около 1661 г. в Битолско, Леринско и Костурско шета дружината (истинска малка армия!) на Байо, който води 500 хайдути. Войводата наказва насилниците, контролира данъците, явява се някаква паралелна власт – така ни го е описал очевидецът Евлия Челеби. Прочути войводи от онова време са Карпош от Доспат и Страхил от Ветрен, Пазарджишко, които оглавяват въстаническите действия в Източна Македония и Нишко (1689 г.). Навлезлите през 1689 г. дълбоко в Османската империя австрийци влизат във връзка с „крал“ Карпош. Известното от предания и песни т. нар. Марино въстание в Търново (около 1700 г.) най-вероятно е някаква мащабна хайдушка акция.

Хайдушкото движение има своите бележити имена и през ХVІІI–ХІХ век. В началото на ХVІІІ век се изявяват войводите Куртули, Милко и Чокан във Видинско, Каракаш Йован в Леринско, Балчо в Кюстендилско и Нишко, Папазоглу във Врачанско… В края на ХVІІІ – началото на ХІХ век от Странджа до Добруджа шета легендарният Вълчан войвода, който е герой на фантастични предания. Събираното и укривано от него злато, с което да бъде извършено освобождението на България, буди въображението на поколения търсачи на съкровища. На свой ред Делю войвода от днешния Златоград е обезсмъртен в песента, придобила световна известност, като послание на човечеството в далечния Космос…

„Златния“ („Алтанлъ“) Стоян от Котел, Индже, Кара Кольо, Генчо, Чакър войвода (закрилник на Рилския манастир), Димитър Калъчлията, Бойчо войвода, „стоте войводи“ от Сливен – всеки български край пази спомен за смели и сурови мъже, които са „естествени лидери“ на своите сънародници. Хайдушките войводи нерядко са имали ясно съзнание за своята мисия. Панайот Хитов предава думите на един стар хайдутин от поколението преди самия него – думи, които отразяват традиционни възгледи: „Ние сме пратени от Бога да вардиме сиромасите и да наказваме злочинците. А, ако е така, то трябва да бъдем честни, правдолюбиви и чистосърдечни. Българският народ няма ни царство, ни покровители, ни защитници. Той трябва да се надее на Бога, на нас и на своята юнашка снага… Хайдутинът трябва да варди честта му, да варди нещастните и вдовиците и да утешава беззащитните…“

Благодарение на поетичния гений на Христо Ботев, първото име на хайдушки войвода, което изпъква в съзнанието на поколения българи, е „Чавдар“: „…Кой не знай Чавдар войвода // кой не е слушал за него…“ Изненадващото е, че става дума за повече от една личност с това име. Най-ранното споменаване е от Битоля през 1638 г., когато е осъден на смърт заловеният „…Константин, наречен Чавдар войвода…“ През 1705 г. по същите места се подвизава друг Чавдар, а след петнадесет години срещаме трети, който броди „…с байрак из Софийската каза и други места…“ Според някои изследователи името „Чавдар“ се е превърнало в своеобразен „код“ за определен тип хайдушки войвода.

В преданията, издирвани от Георги Раковски, Любен Каравелов и Петко Р. Славейков, се мяркат имената на още „вехти войводи“: Цеко, Стоян, „капитан“ Пройчо и много други. През 1856 г. Константин Миладинов се среща с вече „пенсиониралата се“ осемдесетгодишна Сирма войвода. Тя е едно от имената на увековечените в народната памет жени (Еленка, Румяна, Тодорка и др.), предвождали хайдушки чети. Потенциалът на хайдушкото движение провокира Раковски да го превърне в оръдие на националната революция, а неговите последователи не без гордост се самоопределят като „политически хайдути“. Същият стереотип се проявява и в борбите на македонските българи и Вътрешната Македоно-Одринска революционна организация в новата ни история.

Хайдушкото движение е самобитна военна, политическа и психологическа „школа», подготвила поколения за съпротива и борба за освобождението на България. Ето как е запечатана хайдушката традиция в спомените на Панайот Хитов, един от легендарните „вехти войводи“, пренесли натрупания опит в организираното национално-освободително движение: „До 1800 г. у нашите места по Стара планина, Средна гора, Доспатската планина (Родопите) и другаде непрекъснато са ходели през лятно време не по-малко от 100 хайдушки чети… Имало най-малко от хиляда до две хиляди воуръжени българи, които, накъсани на чети, са ходели по турската държава да мъстят…“

Надали може да има спор, че в хайдушкото движение се вплитат бунтарство, авантюризъм, честолюбие, патриотизъм… Именно така обаче се създават силни характери, ярки, митични фигури, които на свой ред оказват влияние върху хиляди българи. В края на ХVІІІ век английският пътешественик Уилям Хънтър е сметнал за необходимо да отбележи: „Макар и потискани към покорство, вродената любов към свободата още живее у българите (…) Българският народ страстно желае възмездие и копнее горещо за освобождение, и, ако дойде подходящ момент, неочакваният пламък на гневната ярост ще въодушеви сърцата…“

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (13)

  1. Ludogorski, de si bre !?!?!? Avtorot e propusnal isliamizirani bulgarski Voivodi kat Shibil Voivoda , rezali glavi na kadii i kaimakami.

  2. В заглавието се почва с Вълчан войвода а в текста никаква дума за него. Защо се укрива личноста му, но кои соросоиди не им е изгодно да се говори именно за него ?
    Страх ли ви е господа ? Страхът не помага да се промени съдбата господа , народът ще научи истината господа измамници !

  3. Българското хайдушко движение е главният елемент причина за разпадането на извора на злото – Османската империя. Еничарският корпус охраняващ сараите на султан Селим 3 е напада двореца Топкапъ и убива Селим 3. При следващия Махмуд 2 еничарският корпус ограбва и изнася цялата султанска хазна с три кораба в неизвестна посока. Султан Махмуд 2 фалира, закрива еничарския корпус и създава друг корпус от мюсюлмани за охрана. Част от бившите еничари оформят хайдушки чети. Махмуд 2 почва да взима заеми от местните банкери, после почва да взима заеми от Европа и така задълженията се увеличават.
    Взимането на нови заеми почва напълно да руши империята и се почва методът който се прилага точно сега в днешна Турция : А именно взимане на заеми за да се изплащат старите заеми.

    Така за 90 г империята напълно рухва , западните кредитори пристигат в Анадола за да я плячкоснат напълно. Със съдействието на Русия , Ататюрк побеждава и гони западните агресори.Републиката изплаща до 1954 г всички заеми на Османската измет.
    Сегашните овце в Анадола забравят помощта на Русия , забравят Ататюрк и пак почват да слугуват на същите агресори , соросоидите където грабежът е легален да си шут е правият път.

  4. В днешно време никой не пита какъв си бил еди кога си а какво представляваш в днешно време.Първо се вижте и си задайте въпроса защо сте последната дупка на кавала и тогава пишете за измислената ви история и фалшивите герои!

  5. Измислени, а? Прочети какво е казал англичанина в края на статията – българинът е такъв и досега!

  6. Никой нищо не е казал за вас! Това са ваши изказвания и са иззети от страниците на комунистическите издания, в които платените псевдо професори и партийни агитатори бълваха ежедневно самовъзхваляващи статии за това колко сте ,,гениални и велики». Всъщност сте нищожно племе от предатели,мошеници,лъжци,крадци,завистници и некадърни самохвалковци! Цялата ви история е история на народ, прекарал живота си под чужди владичества! Ама оня така казал ама другия друг-това са празни приказки за местна консумация! И вие самите много добре знаете, че това е така,но промитите ви с години мозъци ви повеляват да продължавате да си приписвате самовъзхвалителните оди ! Погледнато отстрани направо сте смешни и сте за оплакване! Ама де простия ганьовски цървул да го осъзнае!

    1. Ало, Лудогорски, ти да не си от Разград, дето е имал за управител Гяур Хасан? Не се отричай от българските си корени, човече, защото е грях пред Аллах, така да знаеш!

  7. Ние БЪЛГАРИТЕ сме велика нация!!!!Малък,но героичен народ.Историята го доказва.Но тя доказва и друго:че от турците по-големи убийци,главорези,крадци,изнасилвачи и пр. няма!!!!За съжаление сред нашата нация винаги е имало предатели,от което се възползват най-вече турците.Всяко едно въстание е осуетено от „наш“човек-предател.И сега ги има.Ако нямаше предатели сред нас,нямаше да я има и терористичната организация-дпс!Така,че „делиорманската“ свиня трябва да е доволна от този неоспорим факт!!!!Гордея се,че съм БЪЛГАРИН!!!!Няма нищо по-обидно и гнусно от това да си…турчин!!!

  8. Предатели е имало във всички страни и народи,а не само при нас,така че не се опитвайте да ни принизите до някакъв народ който няма и капка морал и чест.В средновековито да се наречеш българин е равносилно в днешно време да се наречеш германец и аз също се гордея че съм българин.

  9. Всеки може да плюе по нас и да ни поучава.Само не и турците.Тия долни примитивни същества трябва да изпитват огромен срам и да се срамуват,че са мюсюлмани и рязани скотове.Тая примитивна азиатска сган няма право да ни съди,защото е много виновна.Колко много кръв,нещастия,грабежи,престъпления ни причини!И някакъв мръсен субект тръгнал да ни критикува!?А после се сърди,защо никой по света не обича турците и не ги счита за хора!

  10. Vchera sreshtnah turcin s zhenata i deteto si – gledam – mnogo mi prilicha na poznati bulgari – rus, sineok, kadrava kosa . Kazva mi ot Tekirdag sum, Posle vika moita roda e ot Makedonijata , ala se ustanovile v Trakia sled Balkanskite voini. Zhenata soshto po maichina linia bila ot Shumen. Izbegal ot Erdo Pasha, dori prouchvali kak da zemat BG pasport. Ludogorski , ne srami se bre covek, BG mlekce si sukal, BG geni polzuvash, BG bezplatno obrazovanie si poluchil, pokai se za loshite dumi, Gospod ni e kazal da proshtavame 7×70. Da ne ostanesh posleden na pasportnoto gishe !?

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.