Tри ракети са изстреляни от Ивицата Газа към Израел

Духовният код на България, народа и азбуката

Тамплиерите отличиха Георги Иванов с приз за рицарство

Коледна приказка в Антверпен

Тяло на жена е намерено в морето в Бургас

Северна Корея: Разговорите за денуклеаризация със САЩ са „извън масата за преговори“

Пожар гори в общежитие в Студентски град в София

Пътнически влак дерайлира край Кърджали

Бастнезитът знае за какво мечтаеш Бижутата с него се броят на пръсти

Поледицата прати близо 100 души в „Пирогов“

Интензивен трафик на ГКПП „Капитан Андреево“ и ГКПП „Дунав мост – Русе“

Туск предупреди Макрон за отношението му към Западните Балкани

Македонски автобус се преобърна в Сърбия, 26 души са ранени (СНИМКИ)

Три земетресения на гръцкия остров Крит

Екатерина Захариева: Изказването на Путин за „Турски поток“ и изгоненият български дипломат нямат общо

Хитлер и “Фолксваген” Най-продаваната кола в света дължи раждането си на фюрера

Двама мъже – един голям проект. Адолф Хитлер и Фердинанд Порше са създателите на фолксваген-костенурка. Фердинанд Порше е гениалният конструктор, Адолф Хитлер – политическият акушер. Сътрудничеството между двамата не се базира на симпатии, а на тънки сметки. Професорът по нова история в университета в Щутгарт Волфрам Пита посочва, че „са се събрали двама души, които взаимно си пасват“. В съавторство с Нилс Хавеман и Юта Браун историкът е издал книгата „Порше. От конструкторското бюро до световната марка „Без подкрепата на Хитлер, Фердинанд Порше не би могъл да завърши амбициозния си проект „Фолксваген“, посочва Волфрам Пита.

Още на автомобилното изложение през февруари 1933 година Адолф Хитлер обявява „моторизирането на народа“. През лятото на 1934 година Сдружението на германската автомобилна индустрия на Райха дава поръчка на Фердинанд Порше да конструира автомобил, наречен на едноименната националсоциалистическа организация, отговорна за свободното време и наблюдение върху населението. На 29 декември 1935 г. Хитлер лично приема прототипа на „своя Фолксваген“, въпреки че няма шофьорска книжка. Две години по-късно, на 26 май 1938 година, той прави първата копка на завода „Фолксваген“ във Волфсбург. Радиото на Райха информира: „Едно малко градче на юг от Хановер е в центъра на вниманието на цяла Германия. Тук по волята на фюрера ще възникне гигантски завод, за който светът тепърва ще говори“.

Пророчеството се сбъдва, макар и не точно дума по дума. Защото автомобилът първоначално служи не за „моторизирането на народа“, а на Вермахта. Едва след войната започва успешната история на „Фолксваген“. През 1955 година от конвейрите слиза милионният екземпляр. Производството в Германия е прекратено още през 1978 година, а последната „костенурка“ е сглобена в Мексико през 2003 година. Независимо от това във всички страни по света продължават да се движат.

„Дойче веле“, със съкращения

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Чичо, ама има малка поправка. „Москвич“ е бивш „Опел Кадет“ – също германска измислица, а е произведен от построен от американците (Форд) завод в бившия СССР. Така че за съжаление руснаците са гениални в самогона и (донякъде) в ракетите, ама в автомобилите не са.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.