Събират дрехи и храна за бедните

Показват ценен архив от околосветското плаване на кап. Георги Георгиев

Родените този век ще живеят по 100 г. Червено вино и тъмен шоколад са ключ към дълголетието

Летище София работи при зимни условия

Алея до скалите на „Германката“ след протест

Сандра Бълок в „Кутия за птици“ Филмът е екранизация по книгата на Джош Малерман

Тежки снеговалежи парализираха Хърватия и Босна и Херцеговина

Полицията открадна „Златната топка“

Ортопедията в Търново водеща по операции

Чавушоглу: Вашингтон работи за екстрадиция на Фетхуллах Гюлен

МВР: Закъсали автомобили затрудняват движението по пътищата в страната, създадена е организация за изтеглянето им

Фирма пожела да обявят „Левски“ в несъстоятелност

Жълт код в още четири области от страната днес

Катастрофа край Карлово, двама мъже загинаха

Ще укрепват опасно свлачище в Равда

Хитлер и “Фолксваген” Най-продаваната кола в света дължи раждането си на фюрера

Двама мъже – един голям проект. Адолф Хитлер и Фердинанд Порше са създателите на фолксваген-костенурка. Фердинанд Порше е гениалният конструктор, Адолф Хитлер – политическият акушер. Сътрудничеството между двамата не се базира на симпатии, а на тънки сметки. Професорът по нова история в университета в Щутгарт Волфрам Пита посочва, че „са се събрали двама души, които взаимно си пасват“. В съавторство с Нилс Хавеман и Юта Браун историкът е издал книгата „Порше. От конструкторското бюро до световната марка „Без подкрепата на Хитлер, Фердинанд Порше не би могъл да завърши амбициозния си проект „Фолксваген“, посочва Волфрам Пита.

Още на автомобилното изложение през февруари 1933 година Адолф Хитлер обявява „моторизирането на народа“. През лятото на 1934 година Сдружението на германската автомобилна индустрия на Райха дава поръчка на Фердинанд Порше да конструира автомобил, наречен на едноименната националсоциалистическа организация, отговорна за свободното време и наблюдение върху населението. На 29 декември 1935 г. Хитлер лично приема прототипа на „своя Фолксваген“, въпреки че няма шофьорска книжка. Две години по-късно, на 26 май 1938 година, той прави първата копка на завода „Фолксваген“ във Волфсбург. Радиото на Райха информира: „Едно малко градче на юг от Хановер е в центъра на вниманието на цяла Германия. Тук по волята на фюрера ще възникне гигантски завод, за който светът тепърва ще говори“.

Пророчеството се сбъдва, макар и не точно дума по дума. Защото автомобилът първоначално служи не за „моторизирането на народа“, а на Вермахта. Едва след войната започва успешната история на „Фолксваген“. През 1955 година от конвейрите слиза милионният екземпляр. Производството в Германия е прекратено още през 1978 година, а последната „костенурка“ е сглобена в Мексико през 2003 година. Независимо от това във всички страни по света продължават да се движат.

„Дойче веле“, със съкращения

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Чичо, ама има малка поправка. „Москвич“ е бивш „Опел Кадет“ – също германска измислица, а е произведен от построен от американците (Форд) завод в бившия СССР. Така че за съжаление руснаците са гениални в самогона и (донякъде) в ракетите, ама в автомобилите не са.

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.