Евакуираха 2500 души в малък германски град заради две неизбухнали бомби от Втората световна война

Спецпрокуратурата дава подробности за акцията срещу престъпна група за трафик на мигранти

Предупреждения за опасно време и днес, оранжев код в 4 области в страната

КЕВР обсъжда цената на природния газ

Съветът на коалицията ще заседава за партийните субсидии

Италиански мафиот избяга от затвор в Уругвай

На 25 юни 2019 да почерпят

Голф комплексът до Елин Пелин има нов собственик Имотът е продаден на българска компания, собственост на бизнесмена Мирослав Печев

Над 3000 софиянци дават жилищата си на туристи Броят на обектите, предлагани чрез Airbnb, расте с 80% годишно

Два изтребителя „Юрофайтър“ се сблъскаха в Германия, един пилот е загинал

Холандия без мобилни и стационарни телефони заради авария

Буря отнесе покрива на кооперация в Пловдив

Наредба ще доведе до хаос в туризма Нормативният акт не прави разлика между продажба и плащане в сектора на услугите

Двоен стандарт при 30% от храните в ЕС Кока - колата с глюкоза и повече калории у нас

Аварийно-спасителни екипи в Пловдив са реагирали над 40 сигнала заради дъждовете В София пожарникари са отработили 42 сигнала

Христо Явашев-Кристо-Творец без граници

Днес Кристо постави своя скулптура в лондонския Хайд парк. “Мастаба” е първата голяма творба на открито във Великобритания на световноизвестния художник от български произход. Мастабата е изградена от 7506 шарени варела, инсталирани на платформа от пластмасови кубове.

Христо Явашев е на 21, когато решава, че никога повече няма да се върне в България. Фактът, че дори след демократичните промени той не стъпва на родна земя често е приеман като родоотстъпничество. От тогава той е зад граница, а изглежда и за изкуството му няма граници.

“Живеейки на Запад, бях изложен на това огромно културно богатство…беше немислимо, невероятно, бидейки от това далечно място, България. И затова не съм се връщал от 1956 г. Толкова много обичам нещата, които правя, че не искам да прекарам и една минута в нещо, което не е свързано с тази ми страст, а и съм в добро здраве, за да го направя”, обясни самият той преди дни. Въпреки това Кристо остава най-известният творец от български произход по света и продължава да е неуморим на 83 г.

България е някъде там, в спомените му до далечната 1956 година, когато минава Желязната завеса, като подкупва железничар в товарния влак от Чехия към Австрия.

Кристо разказва, че е живял в много страни по света като цели 16 години е бил без гражданство. “През всичките тези години бях безотечественик. Но не гражданството – идентичността прави човека. А моята идентичност е Кристо. Това е нещото, което никой не може да ми отнеме”.

Днес световно известен, тогава Кристо работи по автомивки и като мияч на чинии, за да се издържа, рисува и портрети. През 1958 г. пътят го отвежда във Франция.

“Наех апартамент в Париж от коафьора на Бриджит Бардо. Той ми уреждаше да правя портрети на богати французойки. Веднъж ми се обади и каза: “За Коледа искам да нарисуваш Бардо”, разказва Кристо.

Оказва се, че именно в Париж го чака най-съдбовната среща в живота му. Поканен е да прави портрет и на майката на бъдещата си съпруга Жан-Клод, която се оказва неговата сродна душа. Тя е родена на същата дата, в същата година и до края на живота си остава неговата друга половина.

Кристо дебело подчертава, че цялото му творчество е в тандем в Жан-Клод. Дори и бъдещите проекти ще бъдат подписани от двамата, макар тя да си отива през 2009 г. Защото двамата са замисляли всичко заедно, често десетилетия наред какъвто е случаят с мащабния проект “Мастаба”, който по план ще бъде изграден в пустинята в Абу Даби. Той трябва да бъде най-голямата скулптура от варели в света и единствената перманентна работа на артиста.

“Аз правя това, защото обичам Кристо. Ако той беше зъболекар, щях да се занимавам със зъболекарство”, казва Жан-Клод преди години.

Двамата използват като художествен похват опаковането на предмети – от пишеща машина и телефон до мостове и цели сгради. С все по-мащабни творби, и не само опаковки, изкуството им се категоризира като environmental art, изкуство на средата. За всеки свой проект Кристо и Жан-Клод се борят упорито, понякога в продължение на години и десетилетия, като разясняват проектите си на общинари, политици и еколози. В свое интервю Кристо се самоопределя като решителен човек, който преследва целите си докрай – без никакви компромиси и отстъпки. “Не обичам половинчатите неща. Такъв бях като млад, такъв си и останах”, казва той, а делата му доказват, че това далеч не са само думи.

През годините скрива под полипропилен германския Райхстаг и парижкия Пон Ньоф. Отваря оранжеви “врати” в нюйоркския Сентръл парк. Разпъва 3100 чадъра в Калифорния и Япония.

Кристо продължава да твори и след смъртта на Жан-Клод, като последната му инсталация “Плаващите кейове” привлече над 1,5 милиона посетители и се превърна в най-посещаваното културно събитие в Италия за 2016 г. Но други негови проекти като например “Над реката” в американския щат Колорадо, така и не бяха осъществени.

“Работих 20 години над този проект, инвестирах 15 млн. долара лични средства – и въпреки това реших да се откажа. Просто в един момент загубих интерес. Ето това аз наричам свобода – да вземеш определено решение, без да си длъжен да се оправдаваш или да даваш обяснения”, казва Кристо. И гледа напред към следващия мащабен проект.

 

Потомък на виден разградски род

Роден на 13 юни 1935 г. в Габрово, Христо Явашев произлиза от виден разградски род. Дядо му е академик Анани Явашев, открил руините на древния римски град Абритос. Братята му са известният актьор Анани Явашев и инж. Стефан Явашев. От 1953 г. учи в Художествената академия. През 1957 емигрира и е лишен от българско гражданство.

 

За него

Изключително интересен новатор

За нас Кристо е изключително интересен като интелектуалец, който твори за неприсвояването на изкуството. Той реализира творби за милиони, които всички могат да разглеждат на обществени места, а след това ги демонтира. Кристо е новатор в сферата на отвореното за всички изкуство и в преодоляването на понятието за собственост на творбата.

Джанмария Аяни, ректор на университета в Торино

Проектите му носят усещане за величие

Той си спечели голяма известност в САЩ заради мащаба на неговите проекти, които преминаха от предмета към архитектурата, а след това към самата природа. Той успя да възвиси чрез проектите си усещането за величие на американските пространства, като Сентръл Парк. Това уникално предизвикателство завладя Америка.

Френският галерист Жан-Габриел Митеран

 

Преминава дълго и интересно развитие

Кристо е минал през много различни етапи в изкуството си. Някои причисляват опаковките към ленд арт и други течения, аз мисля, че той е уникален като артист, защото е преминал много дълго и интересно развитие, тръгвайки от Виена, през Париж, Ню Йорк. Един световен автор, който е уникален. Не можем да останем безучастни към неговото изкуство.

Аделина Филева, директор на Софийска градска художествена галерия

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Бабина ти трънкина! Велик художник е бил Борис Георгиев, тази година се навършват 130 години от рождението му. Художник наисрина талантлив и високо морален. А тази Христо ои е, Кристо ли е, е само един опаковчик, който на всичкото отгоре се отказа от България. Така че няма какво да ни го пробутвате!

  2. „О,НЕРАЗУМНИЙ ЮРОДЕ,ПОРАДИ ЧТО СЕ СРАМИШ ДА СЕ НАРЕЧЕШ БОЛГАРИН…“

  3. Е как е творец без граници, като не иска даже да прелети със самолет над България?

    Най-обикновен ренегат!

    Колкото до авангардното му изкуство…

  4. Добре че се е махнал, като гледам писанията по- горе, мисля че е по- добре да казва , че е македонец или турчин но не и българин.

  5. Той е един истински безродник, отказал се дори от името си! Не бил Христо, а Кристо. Не иска дори да говори на български, а английският му е за минус 3. Как можеш да не навестиш поне бащината си къща след промените? Веднъж пък обясни защо не осъществявал проект в България – били сме бедни и не си струвало. Бог да го съди! Аз мога само да го ненавиждам.

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.