Черният петък взриви интернет

Ловците на промоции останаха пред компютрите

В деня на големите намаленията моловете бяха полупразни

Недоволство от фалшиви промоции

Полупразни останаха моловете на Черния петък, показа проверка на „Труд” в най-големите търговски центрове в София. Единични магазини бяха обявили големи намаления и малко клиенти бяха дошли специално за определени продукти с отстъпка в цената.

Ловците на промоции останаха пред дисплеите на компютрите и най-вече на телефоните си, показаха първите данни за обема на онлайн търговията на 23 ноември. Интернет магазините отбелязаха рекорди, като най-голям ръст имаше пазаруването през специални мобилни приложения за смартфони (виж карето).

В петък по обяд нито имаше засилен трафик около моловете, нито навалица вътре в магазините, видя репортер на “Труд”. Наша анкета показа, че малцина клиенти са дошли за дългоочаквани покупки на промоция.

Младата майка Светослава обяснява, че знаела за Черния петък, но не дошла заради това. Тя е убедена, че намаленията не са истински, а цените са изкуствено завишени преди това. Купила е дрехи и ботуши за детето си, но не от магазини с гръмки табели по витрините.

Георги и Мариела пък са в мола специално за Черния петък. Той си е купил яке и ботуши и отива за лаптоп. Тя още не си е харесала нищо.

Димитър си купил телевизор, но не заради промоциите, а защото му изгорял стария. Но пък е доволен, че уцелил 10 процента намаление.

Семейството на Александър и Деница има голяма придобивка – 55-инчов телевизор. Чакали промоцията месеци наред и щастливи го изнасят на ръце от верига за техника. Тя се надява след голямата инвестиция в семейния бюджет да е останало и нещичко за чисто дамска покупка.

Двойката преминава покрай Благой, който чака свой пазаруващ приятел на входа на магазина. Черният петък “не го кефи”, твърдо не вярва в истинността на намаленията.

Емигрантите Емил и Асен са се върнали за малко в родината – единият от Германия, другият от Англия. Казват, че са “отчаяни” от Черния петък в България. По думите им поначало стоките у нас са много по-скъпи, както и по-некачествени. А даже и с истински намаления, цените в столичните молове надвишават тези на Запад. Според тях именно това е причината онлайн търговията вече да е много “по-вървежна”.

Ели, продавачка в магазин за дрехи, е една от малкото, която има допълнителна работа. Казва, че денят й е “лудница”, имало много повече хора и продажби от обикновено. Най-добре се харчели пуловерите.

В повечето магазини обаче има само по няколко клиенти едновременно и максимум по двама-трима на опашка пред касите.

 

В Бургас и Стара Загора

Фирмените магазини привлякоха най-много клиенти

Мария Кехайова,

Венета Асенова

Вял бе Черният петък в центъра на Бургас. По магазините нямаше желаещи за трескавото пазаруване с намаления. Тук-там някой клиент питаше за топла шапка, главно заради силния вятър и студа. Намаленията бяха 10 процента.

В един от големите магазини на площад “Тройката”, също нямаше пазаруващи. В двата мола се струпаха повече клиенти. Там интересът бе предимно към фирмените магазини за дрехи и обувки. Намаленията бяха между 20- 30 %. Имаше обекти с промоция: “купи три – вземи четири”.

В двата мола в Стара Загора, намаленията за някои от стоките достигаха до 70%. До 50% по-евтино се продаваха маркови спортни стоки, луксозно бельо, обувки, дрехи, определени козметични артикули. Между 15 и 20% отстъпка получаваха ценители на скъпи парфюми.

В същото време не малко търговци, особено тези, които продават компютърна техника, затвориха офисите и магазините си за посетители и не даваха телефонни консултации в петък, за да могат да обслужат приоритетно заявките от интернет сайтовете си. Обичайно покупките на компютри и на периферни устройства, заявени онлайн в този ден, се повишават около 10 пъти.

 

В търговски центрове и хранителни магазини

Варненци извиха опашки за обувки, техника и пържоли

Даниела Фархи

Опашки за обувки, дрехи и козметика се извиха във варненските молове в Черния петък. В някои магазини, където отстъпките бяха по-солидни, цял ден имаше навалица. Тълпи пазаруваха маркови облекла на половин цена, опашки се образуваха дори на щанд за бездимни цигари, тъй като устройствата се продаваха с намаление. Продавачи от магазин за битова техника в един от търговските центрове споделиха пред "Труд", че за няколко часа оборотът се е вдигнал 10 пъти, главно заради ударните покупки на телевизори. Петъчните намаления препълниха и големите хранителни магазини. В един от хипермаркетите клиенти се тълпяха за пържоли по 5,20 лв. килото, в друг - за плодове и зеленчуци на промоция. Черният петък подмина само Кооперативния пазар и рибната борса, където цените си останаха заковани на обичайните нива. Като контрапункт на пазарната треска книжарница в един от моловете организира Благотворителен петък с анонса, че 10% от стойността на всяка покупка ще бъдат дарени на УНИЦЕФ.

 

Българите пазаруват през телефона

Най-търсени телевизори и лаптопи

Още в началото на Черния петък тази година стана ясно, че клиентите предпочитат да използват мобилни устройства, за да разглеждат и пазаруват онлайн. През първия час на кампанията над 74% от посещенията на сайта са направени през мобилното приложение, показват данните на един от големите онлайн търговци.

Първата поръчка в петък е направена в 7:08:08 ч., като рез първите часове на събитието са регистрирани поръчки на стойност 18 948 000 лв. – с 16% повече в сравнение със същия период миналата година.

“Потребителите се интересуват от основни категории като домашни потреби, малки електроуреди, телевизори, телефони и лаптопи, но също така и от специални оферти като билети за събития и автомобили”, обясняват от онлайн магазина.

Коментари

Задължително поле