Патриотите решават за Миглена и Марияна Избирателите са ме пратили в парламента и би следвало да се върна, каза пред “Труд” Валери Симеонов

Десислава Атанасова: Коалицията не е застрашена, защото оставката на вицепремиера Валери Симеонов беше личен акт

Българските антарктици стигнаха до остров Ливингстън

Скатов се подготвя за изкачването на 14-ия си връх

Шеф на „Нисан“ арестуван за измами Укривал доходи и харчел фирмени пари за лични нужди

Испания иска гаранции за Гибралтар в проектоспоразумението за Брекзит

Обучават лекари и психолози за ранно откриване на депресия

Соня Йончева идва в България Звездната прима пристига за кинопремиера

Над 200 ученици се запознаха с културата и традициите на Австрия Областният управител на Велико Търново проф.Любомира Попова прие посланика на Австрия

22 г. затвор за двама трафиканти на хероин

Германия прекрати оръжейния експорт за Саудитска Арабия

Млади изследователи от Стопанска академия представиха свои разработки Творческите работи бяха презентирани на 11-та докторантска научна сесия

КПКОНПИ е внесла иск за отнемане на имущество от Евелин Банев-Брендо и семейството му на стойност 23 275 542 лева

Гуардиола виновен за кризата на Германия

Искат забрана на Иванчева и Петрова да напускат страната

Шофьори без книжка излизат на пътя Разрешават на кандидат-водачите да карат с придружител

Багер и 7 автомобила се удариха във верижна катастрофа на улица във Варна. За щастие, инцидентът се размина без пострадали. Снимка БУЛФОТО

Шофьори без книжка да карат по пътищата. Това е идеята на работната група от Министерство на транспорта и МВР, която разделя на три части сегашния Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Кандидат-водачите ще получават временни свидетелства, че в момента се обучават и ще имат право да карат автомобил с придружител до 1 година. Според чиновниците и полицаите така те ще придобият повече опит в периода от завършване на шофьорските курсове до явяването на изпит за книжка.

Както писа “Труд”, още в предишния парламент бе прието сегашният ЗДвП да остане само с текстове за правилата за движение и глобите за нарушенията им, а да бъдат написани нови два закона – единият за превозните средства и автосервизите, а другият за обучението на шофьорите и изискаванията към автошколите. Сега се бърза и трите проекта да бъдат готови и пуснати за обществено обсъждане в първите дни на март.

Новата кръпка за временната книжка и придружител се обсъжда като текст в бъдещия “обучителен” закон. “Всички кандидат водачи ще преминават задължително шофьорски курсове”, заяви пред “Труд” главният секретар на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Дамян Войновски. – На младия шофьор ще се издава временно свидетелство за управление на МПС, в което ще залегнат ограничения – като например да не може да вози пътници, да кара в определен част от денонощието. След това той може да се яви на изпит”, поясни Войновски. По думите му целта е младите шофьори да са по-добре подготвени, защото в момента часовете за кормуване са недостатъчни.

В предложенията ще залегне изискването придружителят да носи отговорност за действията на младия водач и ако се случи тежко произшествие, да се отнема книжката на придружителя. Обмисля се също и да има определен стаж – пет или повече години, през които да няма нарушения. “Разглеждаме и вариант придружителят да минава кратък курс на обучение – 2-3 часа, в които да му се обясни как да подхожда към кандидата”, посочи Войновски.

Тъй като все още няма готови конкретни текстове, вчера изобщо не стана ясно с какъв автомобил ще се извършва обучението, ще се налага ли колата да бъде маркирана със знаци, както е с учебните автомобили, на чие име ще се пишат актове и фишове и т.н.

Карането на младите с придружител е прието в много европейски страни и в САЩ. Моделът на щат Калифорния е бъдещият водач да кара 6 месеца с пълноправен шофьор, който е навършил 25 години. Отговорността се носи солидарно и от този зад волана, и от придружителя.

Преди това обаче кандидатът за шофьор се явява на писмен тест, нещо като нашите листовки, който се организира от DMV (Department of Motor Vechicles) – Отдел за моторните превозни средства на щата. Ако издържи, службата му издава “разрешително” да кара до 6 месеца в градовете на Калифорния и извън тях. После в рамките на още 6 месеца може да се яви на шофьорски изпит и да получи книжка. Ако до 1 г. след теста не го направи, трябва да се яви на нов тест.

Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев:
Опасно е!

алекси стратиев

“В момента идеята за придружител, който да обучава кандидат-водач е почти невъзможна, доколкото изисква по тази тема да се разпишат множество допълнителни правила кой носи отговорността. Отделно от това ще създаде и допълнителна опасност и риск за всички участници в движението, коментира пред “Труд” бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев.

“Мога да се съглася само при условие, че кандидатът вече е издържал теоретичен и практически изпит, т.нар. вътрешен изпит в автошколата, след което да кара в един период до явяването му на изпит. Но пак остават въпросите кой има право да е придружител, дали да отговаря само като стаж и възраст, дали може да е само един, как да е оборудван автомобила, с който се води обучението и т.н. Международните стандарти са за кормуване от 50 до 150 часа на кандидатите за правоспособност, но за съжаление у нас са 31 часа и сме под долната граница.Ето затова трябва да се помисли в новия закон”, добави Стратиев.

В сервизите – само авточасти със сертификат
Дават гаранции, но в зависимост какъв е ремонтът на колата

В сервизите трябва да правят не само ремонти, я и цялостни прегледи дали автомобилите дали са годни да излязат на пътя. Снимка ТРУД
В сервизите трябва да правят не само ремонти, я и цялостни прегледи дали автомобилите дали са годни да излязат на пътя. Снимка ТРУД

След всеки ремонт сервизът трябва да дава гаранция за труда и вложените авточасти. Това заяви за “Труд” председателят на Националната камара на автосервизите в България Владимир Дочев. Гаранцията обаче не може да бъде с фиксиран срок, защото има части като запалителните свещи например, които са консуматив и работят 20 хил. км. Затова гаранцията за определени ремонти може да бъде в изминати километри, а на други ремонти – време на експлоатация като срокът може да е няколко месеца и дори година. От Камарата подкрепят идеята на Министерството на транспорта да се създаде регистър на сервизите. Всеки който иска да осъществява дейност като сервиз, трябва да го заяви и да покрие определени минимални изисквания – например хора с опит или образование, каза Владимир Дочев. Идеята е да няма хлебари, които ремонтират автомобили.

Със законодателни промени трябва да се гарантира, че при ремонтите се използват качествени части, смята още Дочев. Не е важно дали частите са произведени в Китай или в ЕС, а дали имат сертификат за използване в автомобили и дали са минали съответните тестове и отговарят на изискванията за качество.
“По темата с регламентирането на автосервизната дейност заедно с народния представител от ГЕРБ Иван Вълков сме работили още през 2014 г., но тогава в пленарна зала депутатите от БСП не подкрепиха промените”, коза вчера пред “Труд” транспортният министър Ивайло Московски. Нашата цел е да постигнем изсветляване на сектора и подобряване на пътната безопасност. Сигурен съм, че това ще бъде от полза и на собствениците и на работещите в автосервизите, които също страдат от недобросъвестни техни колеги и нелоялни практики”, убеден е министърът.

Учени и експерти предлагат
Без милост
за системните нарушители

Законът за движението по пътищата да се раздели на три и да се възприеме философия, насочена срещу ситемния нарушител на пътя. Тези и други въпроси ще бъдат поставени на обществено обсъждане от експерти от Института по пътна безопасност и учени от Софийския университет “Св. Климент Охридски”. То ще се проведе в събота в 272-а аудитория, като се очаква за форума да пристигнат над 400 души от цялата страна, съобщи за “Труд” бившият шеф на КАТ-София Богдан Милчев.

“Предлагаме и конкретни мерки за реформи на административния процес при налагане на наказания така, че те да бъдат изпълнявани сега и веднага и да има ефект от глобите”, каза още Милчев. Целта на организаторите е за първи път при промените в шофьорските закони да се използва и научния потенциал на университетите в страната.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (2)

  1. Алекси Стратиев е една от причините за упадъка на КАТ и дереджето в което се намира сега тази служба………….За сведение на Стратиев : Тази практика водач с придружител се практикува отдавна в Западна Европа…..И не само това: Когато децата навършат 16 години имат право да си вземат изпита по теория,а при навършване на пълнолетие се явяват само на кормуване с най малко 50 часа предварително обучение с инструктор………………….Ясно ли Ви е г-н Стратиев за какво става въпрос и ако не,какво правите още в публичното пространство………..Блъсков, ако съм прав веднага изтрий коментара ми…………

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.