Измамата „дотком”

Съвремените интернет гиганти могат да се окажат финансови пирамиди

Сега „.com” (дотком – точка ком) е само един домейн, един от многото и контакт с негo не предизвиква шок или страхопочитание. Но съчетанието „компания дотком” не означава, че всеки долар, инвестиран във виртуалност, ще расте и ще се увеличава.

Всяка нова “ниша” с неопределена стойност е отличен капан за “свободните пари” и шанс да се освободи икономиката от допълнителна тежест. Но всяко бързо нещо поражда истерията да привлича “парите на влог”, извлечени от другите сфери. Финансовият балон се надува. Важното е да не се пропусне моментът, когато съмнението “а това толкова много ли струва” не премине в утвърдителното “какво като струва толкова много!”

През 90-те години на миналия век на американските дотком компании им провървя. Е, не веднага. Никой не знаеше как правилно да оцени “активите” на гения, компютъра и името на домейна, поради което мнозина предпочитаха да вярват на казаното от гения. И той взе долари от “вложителите” и ги инвестира в реклама, за да привлече “спонсори”. Крайните потребители не се интересуваха от това, а за инвеститорите това бяха дребни пари.

Измамата, “балон” продължи до 2000 г. От акциите на доткомите всеки беше обсебен с рекламата “Купете си парче от “високо технологичен продукт”, който ще ви включи към “висшето общество”. Сега продуктът се оказа “суров”, без внимателна монетизация и дори без инфраструктура под него. Надеждата, че приходите ще се появят по някакъв начин сами, умираше, а “скок в цената” на акциите много от инвеститорите чакаха до последния си долар.

Уви, индексите се върнаха на най-добрите си нива отпреди 15 години. А през нулевите години пазарът на интернет компании практически беше нулев. Оказа се, че получените на доверие средства са били прехвърлени в други финансови схеми или са събрани в “пирамида”. Вероятно, скандалите и дългогодишните съдебни спорове ще намалят интереса към “бързо разрастващия се” интернет, а рестартирането ще отнеме много време.

Например, Гугъл, който е от поколението “дотком”, е регистриран на 15 септември 1997 г. Разработчиците му предлагаха своята нова търсачка през 1999 г. за един милион долара. Неуспешно. А през 2004 г. те “печелят” от първоначалното публично предлагане на акции на борсата над един и половина милиард (!) долара. Анализаторите изчисляват общата капитализация на “Гугъл” по това време с немислим скок от 23 000 пъти! И как стана това? Ами акциите се продадоха не по традиционния начин, а чрез онлайн търгове. Аудиторията се увеличи рязко и увеличи търсенето с бързи темпове. Служителите на “Гугъл”, притежаващи акции в компанията си, веднага станаха милионери. Заслужено или им провървя?

“Гугъл” не е измислил търсачката, точно както и “Майкрософт” не е пионер в операционните системи, а Фейсбук не е пионер в социалните мрежи. Те сглобиха “пакета”, защото го опаковаха добре и да поставиха абстрактния “високотехнологичен продукт” на тезгяха. Имаше разбиране, че “парите могат да печелят пари”, а инвестиционната привлекателност беше аргументирана логично: вижте как се размножават интернет потребителите и колко жители на планетата Земя ще бъдат добавени към тях и на тази база си помислете защо “дотком” да не ви донесе продължителна и щастлива печалба. С една дума, направете своите вноски и забравете за дискредитираните условия на плащане.

Някога хората също не се съмняваха в мрежата - железопътната. През XIX век стойността на акциите на съответните компании се приближи до “космоса”. Първо, “високите технологии”. Второ, всеки човек е потенциален пътник. Трето, куп свързани възможности и приложения, като пощенски съобщения или товари. Еуфорията бързо концентрира капитал в тази посока и “от нищото” възникна безпрецедентен отрасъл. И всичко би било добре, ако не беше вечното състезание между ума и емоциите, което обикновено се печели от последните.

Железопътните акции постепенно “се отдалечиха” от релсите, а документите се оказаха “ценни”, сами по себе си. Парите все още не бяха генерирани от нищото, така че да има достатъчно излишък, за да държи “балона” дълго време и бум! Тези банкрути в днешно време никой вече не ги помни, но железниците са тук. Загубилият играч, който дълго е слушал крупието на казиното за статистиката на индексите, също може да се утеши от факта, че данъците от загубената от него сума ще отидат за всичко. За икономиката са изгодни такива играчи, бързайки да им предложи нови проекти и с тяхната “кръв” да заплати бъдещите постижения. Не сте ли чували, че рискът е благородна кауза?

Разбира се, сега това не е същото. Прогресът и еволюцията удължиха живота на съвременните IT гиганти, защото двете виртуалности най-накрая се срещнаха на сървърите. Едната - финансова, бореща се с инфлацията и нуждаеща се от сигурност. Другата, имаща стока, не изискваща суровини, фабрики, складове и други останки от миналото. Хората не трябва да губят напразно енергия, освен ако цифровия израз е пари. Но всеки “балон” е обречен, ако не е в абсолютно затворена система.

“Вечен двигател” е този, при който размерът на полезната работа надвишава размера на изразходваната енергия, и не в “определена степен”, а постоянно. Физиката отдавна е обявила този механизъм за невъзможен. Но в икономическият Перпетум Мобиле, че резултатът ще надмине инвестициите, хората вярват доброволно.

В заключение, задача от забавната математика. От 2000 до 2002 г. брутният вътрешен продукт на руската икономика се изчислява на около 400 милиарда долара годишно. През същия период пазарната стойност на дотком компаниите се срина с 5 трилиона долара. Въпросът е къде нулите са в повече?

(С малки съкращения)

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии