Карлос Сайнс - Матадорът

Никога не е късно да докажеш какво можеш. Карлос Сайнс не спира да се доказва като голям спортист на 55-годишна възраст. Спирането е неприятен процес за всеки състезателен пилот като него. С пълна газ той прекоси 9000 кошмарни километра в Южна Америка и увенча впечатляващата си кариера с крайната победа в завършилото преди броени дни рали „Дакар”. В най-трудното, най-опасното и най-дългото автомобилно състезание испанецът подпечата още веднъж славата си на господар на всички терени.

Името Карлос Сайнс не излиза от спортните новини повече от 30 години и звучи познато на няколко поколения. Информациите за неговите усехи вече се приемат като някаква даденост. Те станаха нещо толкова обичайно, колкото е прогнозата за времето – рано или късно ще я чуеш отнякъде. Но самият пилот признава, че триумфът в юбилейното 40-о издание на “Дакар” е много специален. Ако не беше постигнат, щеше да остави у него разочарование и вкус на горчилка, примесена с пясъка от дюните. Може би защото това беше най-трудното рали, откакто се помни. И може би защото му беше последното.

Преди четири години Сайнс се впусна с пълна газ в предизвикателството да участва в отбора на “Пежо”, който се завърна в “Дакар”. Френският автомобилен производител сформира звезден дриймтим от “старци разбойници” като французите Стефан Петерхансел, Себастиен Льоб и Сирил Депре. Испанецът е най-възрастен от всички тях, но заедно с колегите си работи къртовски за постигането на амбициозната цел. А именно - автомобил с две задвижващи колела да спечели най-трудното офроуд рали. Това не се беше случвало в продължение на две десетилетия, тъй като колите 4х4 се справят по-добре с тежките терени. Равносметката от завършилия четиригодишен проект на “Пежо” е повече от успешна – три поредни победи в “Дакар” (две на Петерхансел и една на Сайнс), а бъгито с лъва в емблемата и с предаване на задните колела се представи много по-силно от конкурентите със задвижване 4х4.

Сайнс нямаше късмета да стигне до финала зад волана на “Пежо” в предишните три издания на ралито. Съдбата сякаш му се реваншира тази година, когато тримата му френски съотборници и най-сериозни съперници бяха сполетяни от какви ли не премеждия. За разлика от тях испанецът се промъкна до крайната победа с много прецизно каране. Без да предприема сериозни рискове и без да има сериозни аварии, с изключение на един ден, в който се движеше само на трета предавка заради повреда в трансмисията. В средата на ралито Сайнс излезе начело след две поредни етапни победи и не изпусна първото място до края.

Ако се съди по предварителните изказвания на шампиона, сега би трябвало да настъпи краят на неговата активна кариера. Но - както стана дума – спирането не е от най-силните му качества. Той си отвори вратичка да продължи да се състезава, без да уточнява къде. От 2006 г. насам Сайнс участва в “Дакар” и го печели за първи път през 2010-а с “Фолксваген Туарег”, като по това време помага активно в тестове за развитието на състезателното “Фолксваген Поло” за световния рали шампионат WRC. Именно WRC е стихията на испанеца, който заслужава прякора си Матадора заради своя непримирим борбен дух и смелото си каране. Той става два пъти шампион (1990 и 1992 г.) във WRC с “Тойота” и четири пъти вицешампион. Със заработени от него точки конструкторски титли печелят “Тойота”, “Субару” и “Ситроен”.

Състезателните инженери обичат да работят с него, защото знае как да им помогне да направят колата още по-добра.

Сайнс произлиза от заможно и знатно семейство със солидни контакти по най-високите етажи на властта. Той се състезава за лично удовлетворение, а не за пари. Уменията му зад волана блесват още в дебютното му рали от WRC в Португалия през 1987 г. Тогава е най-бърз в първия скоростен етап, но после отпада заради повреда в диференциала. Впоследствие в отбора му се получава запитване от високо място защо на младия испанец е дадена толкова чуплива кола. Мълви се, че зад този въпрос стои не кой да е, а самият крал Хуан Карлос. Със или без кралска помощ - Сайнс осъществява големия пробив във WRC и става рекордьор по участия – 196 ралита, в които е постигнал 26 победи и 97 класирания в тройката. Подобни успехи се реализират само с много талант, много труд и много постоянство. Без значение от възрастта. Защото и на 55 години Карлос Сайнс се подготвяше за “Дакар” като атлет в разцвета на силите си – с изтощителни тренировки на велоергометър, който е инсталирал в... сауната си. Целият му живот преминава на висока скорост и досега не е давал индикации, че ще намали темпото.

 

Отказва да играе в „Реал”

Като юноша Карлос Сайнс е многостранно надарен спортен талант. На 16-годишна възраст става шампион на Испания по... скуош. Естествено, като мадридчанин е запален почитател на „Реал” и тренира футбол. Клубът дори му отправя предложение за професионален договор, но младокът го отхвърля. Той няма нужда от пари, защото баща му е заможен строителен предприемач и страстен рали пилот. Мечтата му е да види своя син дипломиран адвокат, който да поеме фирмените дела. Карлос Сайнс разбива бащините си надежди само за четири семестъра, след които напуска юридическия факултет и започва да участва в автомобилни състезания. На родителите си заявява: „Не предпочитате ли синът ви да стане най-известният рали пилот вместо анонимен адвокат?”

 

За него

Много критичен

Карлос е изключтителен състезател. Притежава много богат опит от “Дакар” и от други ралита, в които е участвал с малки или с големи отбори. Много е критичен и взискателен в добрия смисъл на думата. Той е идеалният пилот, с който може да се постигне перфектната комбинация между човека и машината. Справи се чудесно с най-трудното издание на рали “Дакар”, в което ме участвали.

Бруно Фамин, директор на отбора на “Пежо”

Джентълмен

Всички, абсолютно всички го уважават – състезатели, техници, ръкоодители. Тази година със Сайнс водихме крайно оспорван дуел за победата в “Дакар”. След финала си стиснахме джентълменски ръцете. И за мен, и за него беше удоволствие да се състезаваме един срещу друг. Той е жива школа на рали спорта и от него може да се научи много.

Насър Ал-Атия, съперник на Сайнс и двукратен победител в “Дакар”

 

Търпелив и умен

Карлос Сайнс е образцов състезател. Той е много мъдър тактик. Може да кара десетки километри зад друг автомобил и да му диша пушилката, но ще изчака най-удобното място да го изпревари. Знае кога да натиска газта докрай и кога да отпусне педала. Това е много важно за успех в дълго и тежко рали като „Дакар“. Радвам се за неговата победа, макар че много исках аз да завърша на първо място.

Стефан Петерхансел, съотборник на Сайнс и 13-кратен победител в “Дакар”

 

Младите искат да са като него

Когато аз навлизах в автомобилния спорт, Карлос Сайнс вече беше утвърдено име. В Испания той е легенда, която надхвърля границите на спорта. Всички деца и млади състезатели искат да са като него. Името му е символ на успеха. Той дава добър пример на младите, защото е коректен и честен спортист – типичен представител на доброто старо поколение романтични пилоти.

Фернандо Алонсо, двукратен шампион във “Формула 1”

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Силуети