Министър Красимир Вълчев: Целта ни е внедряване на иновации във всички училища

Утвърждаването на статут на иновативно училище е възможност училището да работи по различни правила от тези в нормативната уредба, да направи някои изключения, така че в по-голяма степен да провокира интереса на учениците. Това заяви в петък в Горна Оряховица министърът на образованието Красимир Вълчев.

Той допълни, че всяко училище и всеки учител може да прилага иновативни методи на работа.

„ Целта на нашата политика е да провокираме културата на ползотворни иновации във всички училища. Най-мащабната иновация е учителят, който се опитва да работи по различни, иновативни методи, които провокират интереса на учениците. Но много иновации са свързани с нови технологии, с нови методи на организация на работа, дори с промяна на разположението на елементите в класната стая ако щете. Най-голямото ни предизвикателство е да мотивираме интереса на децата за учене в областта на математиката и природните науки“, призна Красимир Вълчев.

Просветният министър уточни, че наблюденията показват, че стенд лабораториите са един много ефективен начин това да се случи. Там, където има изградени такива, със сигурност се повишава интересът на учениците към изучаване на природни науки. Тези науки и математиката са важни заради колективния ни интерес да имаме повече деца в такива профили, в гимназиалното образование и в техническото професионално образование, най-вече в инженерно-техническите направления в системата на висшето образование.

„Най-притеснителен е очакваният недостиг на инженери в различни сектори. Необходими са ни повече IT специалисти, повече лекари. Това се опитваме да направим. Това, което ще направим с проекта „Образование на бъдещето“ и което ще направим за разширяване на дигиталните умения и обучението чрез информационни технологии... С преструктурирането на приема също се опитваме да насочим повече ученици и да бъдат утвърдени повече паралелки в профилите „Математика“, „Природни науки“, в професионалните гимназии за технически професии“, изтъкна Красимир Вълчев.

При визитата си в СУ „Георги Измирлиев” в Горна Оряховица той разгледа модерни лаборатории и коментира и проблема с отпадането на деца от училище.

„Целта на механизма не е само единствено и само да запише децата. Той има за цел да ги включи ефективно в образователната система, да осигури ежедневната им посещаемост, тъй като резултатите идват с натрупване на часове педагогическа работа с тези деца. Затова са необходими много повече мерки и най-вече ефективна работа в самите училища. В това число и допълнителни часове за преодоляване на образователните трудности. Ние финансираме такива часове.Необходимо е ангажиране по линия на целодневната организация, дейности по интереси, необходима е и работа с родителите. В голяма степен работата по механизма вече е фокусирана върху ежедневната посещаемост. Механизмът показа, че когато институциите работят заедно, има ефект“, смята министър Вълчев.

Той заяви, че предизвикателството остава, тъй като децата от проблемни групи са увеличаващ се дял.

„Факт е, че имаме училища с добри резултати, но и такива, които не полагат достатъчни усилия. Формулата е с всички инструменти, които имаме, да ги накараме задължително да се включат в образователната система. Особено когато липсва отношение на родители към образованието. В такива случаи отговорността на държавата трябва да бъде много по-голяма“, категоричен е Красимир Вълчев.

Министър Вълчев говори и за увеличението на учителските заплати и информациите, че, макар и единици, има образователни институции, в които учителите не са го получили. По думите му средствата са осигурени чрез разходните стандарти.

„Но тъй като училищата не се финансират по брой персонал, трябва с получените средства да осигурят увеличението. Всъщност това е било и всички предходни години с увеличение. Опитът ни показва, че под 0,5% от образователните институции имат проблем с увеличението. Подобни случаи са изключение и те са по-скоро не в малките училища, а в такива, в които броят на децата и учениците е намалял, но не е намалял броят на персонала. Правим проверка във всяко училище. В някои случаи това е въпрос на разчети на всяко едно училище. Директорът не трябва първо да отделя средства за всички други неща, които смята, че трябва да обезпечи, а с полученото увеличение да увеличи възнагражденията. Говорили сме с Общините така да направят формулите за разпределение на средствата, които се правят през февруари, че да обезпечат това увеличение. Ако няма на ниво община намаление на децата и учениците, то това може частично и с механизма на формулата. Може би след 15 март ще направим анализ. Но пак казвам – подобни случаи са изключения, в общия случай средствата са достатъчни. Може би в част от училищата увеличението ще се случи следващия месец“, уточни министър Вълчев.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България