Затвор за машинистите, взривили Хитрино - 15 г. за първия, 10 г. за помощника му

Съдът им наложи домашен арест, слагат им електронни гривни

Двамата машинисти, управлявали товарния влак, който дерайлира на гара Хитрино, отне 7 живота и разруши половината село, получиха ефективни присъди лишаване от свобода от Окръжния съд в Шумен. Първият машинист Димитър Михнев е осъден на 15 г. затвор при общ режим и е лишен от правото да упражнява професията за 17 г. Помощникът му Радослав Петков е осъден на 10 г. затвор, а за 12 г. е лишен от права.

Присъдата идва 3 години и един месец след ужасяващата влакова катастрофа на 10 декември 2016 г. и точно 2 г. след старта на делото в Окръжен съд-Шумен.

И двамата бяха признати за виновни, че в условията на съпричиняване по непредпазливост са причинили смъртта на 7 души, а на още 14 човека са нанесли тежки и средни телесни повреди. Нарушили са правилата по Закона за железопътния транспорт, както и тези в инструкция на превозвача, за който са работели фирма "Булмаркет", съгласувани с НКЖИ. При управление на влака не се спазили сигнала на предупредителния светофор за движение с 40 км/ч на трети отклонителен коловоз и са влезли с двойно по-висока скорост 78 км/ч., което е и причина за настъпване на фаталните последици.

При обявяване на присъдата стана ясно, че съдът променя обвинението за помощник машиниста Петков и възприема, че той "не е обявил и не е изпълнил указанията на входния светофор".

След обявяване на присъдата съдия Румяна Райкова обясни, че освен отегчаващите обстоятелства за причинена смърт на повече от едно лице и особено тежкия случай под внимание са взети и множество смекчаващи обстоятелства. Чистото съдебно минало на двамата машинисти и фактът, че Петков е обезопасявал влака след катастрофата. Акцентира и на мнението на вещи лица, че влакове с опасни товари не следва да спират в населени места, но това са изисквания, които не са въведени у нас. Тя подчерта и лошото състояние на жп.инфраструктурата у нас и фактът, че са изпълнени минималните изисквания за поддръжка. Райкова не спести, че има и множество пропуски, констатирани в хода на делото, които се опитали да санират. И намекна, че "дори и да има неизпълнение на задълженията на трети лица, съдът не може да се произнесе".

Присъдата не е окончателна, може да се обжалва и протестира пред Апелативен съд-Варна.

Райкова измени мерките на машинистите от парична гаранция за Михнев и подписка за Петков в домашен арест. Двамата ще бъдат проследявани с електронни гривни. Те имат забрана да напускат страната.

Ще обжалваме присъдата, казаха адвокатите на машинистите, които в пледоариите си преди ден поискаха оневиняване. Адвокатът на частните обвинители Николай Димитров също обяви, че ще иска максималните наказания по закон - 20 г. и делото ще продължи на втора инстанция.

До тук разноските са над 54 800 лв., като съдът ги присъжда солидарно на всеки от двамата обвиняеми.

Присъдата идва 3 години и един месец след ужасяващата влакова катастрофа на 10 декември 2016 г. и точно 2 г. след старта на делото в Окръжен съд-Шумен. Дерайлиралия влак не само взриви и изпепели имуществото на десетки фамилии, а буквално преобърна живота им. Затова хората в Хитрино продължават да живеят край релсите, но делят живота си на "преди и след катастрофата" и са категорични, че материалното се поправя и са на път да преобразят населеното място, но хората не могат да се върнат.

Прокурор Маргарита Георгиева:

Това дело е успех за прокуратурата

"Ще обмисля и ще реша дали да протестирам, задоволява ме присъдата. Смятам я за оптимална. Това дело е успех за прокуратурата. Считам, че не е необходимо привличане на други лица. Други виновни няма".

Шенай Ахмедова, загубила син и съпруг:

Те ще живеят, моят живот почерня

"Всички са виновни! И "Булмаркет", и машинистите. Защо до сега не си признаха вината? Къщата ми гръмна, детето и мъжът ми умряха. Нека да ми ги върнат! Аз цял живот ще страдам, моят живот почерня, а те ще живеят".

Шукри Салим, с пострадала къща и травми:

Трагедията си остава

"Трагедията ще остане в нас завинаги, случилото се няма да го забравим никога. 100% машинистите са виновни. Ако бяха управлявали влака с разрешената скорост, той нямаше да дерайлира и да се стигне до взрива."

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Крими и право