Спират касапницата в Креснеското дефиле

Снимка: Архив

Едно от най-смъртоносните трасета ще изчезне от картата

АПИ има готовност в края април да обяви обществената поръчка за лот 3.2 на автомагистрала “Струма”

Обществената поръчка за строителство на автомагистрала “Струма” през Кресненското дефиле може да бъде обявена в края на април, съобщиха от Агенция “Пътна инфраструктура” (виж карето).

С изграждането на аутобана през пролома, ще бъде спряна касапницата там – десетки хора губят живота си всяка година при катастрофи в опасния участък.

Единствената пречка, която засега не позволява търгът за изпълнител на изграждането на лот 3.2. от аутобана да се проведе, е жалбата срещу Оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС). Делото по тази жалба, подадена от “зелените”, е насрочено за 2 април. След поправките в закона, приети миналата година, обжалването на ОВОС, когато става дума за големи инфраструктурни проекти, вече е на една инстанция. Ако съдебният състав реши, че аргументите на “еколозите” са неоснователни, АПИ ще задвижи процедурата за обществената поръчка за изпълнение на вариант Г 10.50 на лот 3.2, или така наречения “източен”.

Той бе одобрен от Висшия експертен екологичен съвет към Министерството на околната среда и водите след редица обществени обсъждания. По време на тези дискусии експертите и местните общности подкрепиха източния вариант. Той предвижда движението в посока Гърция по АМ “Струма” да минава по сега съществуващото трасе, което ще бъде ремонтирано и разширено. Към София ще има напълно нов път – той ще минава на изток от пролома, през Кресненското плато.

АМ “Струма” е част от Паневропейския коридор номер 4, който свързва Германия с Гърция. Магистралата трябваше да бъде готова преди 14 години, но заради жалби от “природозащитни” организации за лот 3.2 строителството се забави. В момента страната ни рискува да върне всички пари, отпуснати от Брюксел за “Струма”. Това ще стане, ако тя не бъде завършена до 2022 година, като сумата е близо 1.5 милиарда евро.

В понеделник за Кресненското дефиле се проведе и среща в МОСВ между министър Нено Димов и Камарата на строителите в България. На нея от браншовата организация представиха идеята си за развитие на района, опустошен от пожар миналата година.

За целта е създадено сдружение “Бъдеще за човека и природата в Кресненското дефиле”, в което са включени и два университета – УАСГ и Лесотехническия. Проектът предвижда възстановяване на биоразнообразието в района, като той се превърне в дестинация, предлагаща екотуризъм.

 

Кметът на Кресна Николай Георгиев:

Пострадалите ще са по-малко

03-1kare2„Най-важен е човешкият живот, той е безценен. Затова колкото по-бързо се построи магистралата, толкова по-малко жертви ще има на пътя. Новото шосе ще има огромна полза за всички пътуващи – най-вече за тяхната безопасност”, заяви пред „Труд” кметът на Кресна Николай Георгиев.

Той припомни, че всеки гражданин в общината иска да има магистрала.

„Няма човек, който да е срещу това. Нашата община се обяви за източния вариант на трасето, който бе приет. Дано има повече бизнес и да се превърнем в атрактивно място за инвестиции с новата магистрала”, каза Георгиев.

 

Шефът на АПИ:

Пускаме търга до края на април

02-12“След първата копка на магистрала “Хемус” днес и обявяването на търга за участъка Ботевград-Мездра преди няколко дни, пускаме Кресненското дефиле до края на април, най-късно до първите дни на май”. Това обяви инж. Дончо Атанасов, шеф на Агенция “Пътна инфраструктура”. И добави, че се надява до края на 2018 г. да преминат всички процедури за целия участък на “Хемус” от “Боаза” до Велико Търново, както и за пътя Русе-Бяла.

“Всяка година трафикът се увеличава с 10-15%, увеличават се и товарните автомобили, но все още не достига финансиране”, добави той.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България