Третият лъч на метрото сваля 90 000 софиянци от колите

Стигаме от „Красно село“ до бул. “Патриарх Евтимий“ за 5 минути през май

Спестява 11 хил. тона вредни емисии годишно

Отварят през есента станциите в „Овча купел“

За 5 минути софиянци ще стигат от „Красно село“ до бул. „Патриарх Евтимий“ през май, когато ще бъдат открити първите пет нови станции от третия лъч на метрото. Това съобщи за „Труд“ изпълнителният директор на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев. Станциите „Патриарх Евтимий“, НДК и „Медицински университет“, „България“ и „Красно село“ са готови, но по тях се правят тестове на движението на влакове и автоматиките, за да бъде гарантирана безопасност на пътниците, преди да бъдат пуснати в експлоатация. Лятото ще бъдат отворени още три станции - „Орлов мост“, „Театрална“ и на бул. „Вл. Вазов“. Първите пет станции на метрото ще осигурят на 50 000-60 000 души подземен транспорт.

Очаква се станциите в столичният квартал „Овча Купел“ да бъде пуснати през есента, обясни инж. Братоев. През октомври - ноември там ще отворят 4 станции - „Мизия“, „Овча купел“ 1 и 2 и „Горна баня“, те ще дадат възможност за подземен транспорт на още 30 000 души. Така трафикът в новите зоните с метро ще намалее с до 25% - 90 000 души ще се возят ежедневно. Ще се спестят 11 000 тона вредни емисии годишно и 35 000 часа дневно време за пътуване. „Очаква се 14 000 коли по-малко да замърсяват въздуха в София“, обяви инж. Братоев.

Връзката между новия и старите лъчове ще е подземна. Между първия лъч и третия ще е на Орлов мост, а между втория и третия, ще е на НДК. Строи се и ново депо за влакове, което се намира на последната станция - при околовръстния път до „Горна баня“. Там ще бъде изграден и един от трите буферните паркинга. Всичките ще се намират до станциите в „Овча купел“ и ще са с общо 700 паркоместа.

Строителството на третият лъч на метрото започна през 2016 г. и завърши през декември 2019 г. „Минахме през много трудности по време на строежа на третата линия. Трудности с геологията, слаби почви, подземни води, с които трябваше да се борим. Взехме мерки като заздравяване на почвите, подсушаване на изкопи, инжектиране на разтвор за мините поленни участъците, но всичко това приключи и вече са готови“, разказа инж. Братоев.

„За този първи етап на третата линия - 12 километра метро, с ново метродепо и 20 нови метровлака, защитихме 390 млн. евро безвъзмездни европейски средства и осигурихме от бюджета на София 105 млн. евро собствено финансиране“, написа кметът на София Йорданка Фандъкова във Фейсбук.

Инж. Братоев добавя, че изкопите и строителството на самите конструкции обхващат около 75-80% от разходите. Системите и влакчетата струват около 20-25%.

През 2021 г., заедно с новия програмен период, се очаква да започне строежът на още на двете разширения на третата метролиния - едното в посока квартал „Левски“, а другото - през „Слатина“. „Третият етап ще са още 3 станции по „Владимир Вазов“ и 4-тия етап е „Слатина - Гео Милев“ и „Слатина- Цариградско шосе“, които ще са общо 6 км с по 6 станции. Те са предложени за финансиране от Столична община, но още няма одобрена програма. За други участъци на този етап не можем да говорим, защото няма финансиране“, допълни директорът на „Метрополитен“.

 

История

Първите станции пуснати през 1998 година

На 28.01.1998 г. е въведен в експлоатация първия участък от първия диаметър на метрото с 5 метростанции и дължина 6,5 км, от бул. “Сливница” през ж. к. “Люлин” до бул. “К. Величков”. На 17.09.1999 г. е въведена в експлоатация метростанция “Опълченска”, а на 31.10.2000 г. метростанция “Сердика” на пл. “Св. Неделя”, като общата дължина на трасето на първия метрорадиус е 8,1 км със 7 метростанции. На 20 април 2003 г. действащия участък се свърза с ж. к. “Обеля” с нов участък от 1,8 км. По този начин общата дължина на първия метрорадиус от ж. к. “Обеля” през ж. к. “Люлин” до пл. “Св. Неделя” достига дължина 10 км с 8 метростанции.

През 2005 г. започва строителството на участъка от разширението на метрото от пл. “Св. Неделя до Стадион “Васил Левски”, като малко по-късно започва изграждането на трасето от Стадион “Васил Левски” до Интерпред. През 2006 година започва строителството и на участъка “Интерпред - ж. к. Младост I”, с дължина 3,2 км и още три метростанции. Строителството приключва през 2009 година, а общата дължина на линията достига 18 км с 14 метростанции.

От 2009 г. след включване в Оперативна програма “Транспорт” 2007-2013 г. чрез преобладаващо финансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Кохезионния фонд (КФ) на Европейския съюз с местно съфинансиране е започнато изпълнението на мащабен “Проект за разширение на метрото в София”. Той включва изграждане на Линия 2 и значително разширение на Линия 1 на Софийското метро, обособени в три етапа. Първият етап включва трасето “Надлез Надежда - Централна ж. п. гара - пл. Св. Неделя - НДК - бул. Черни връх” с дължина 6,4 км и 7 метростанции. През 2010 г. е започнато строителство на Втори етап с два лота: Лот 1 “ж. к. Обеля - ж. к. Надежда - Надлез Надежда” с дължина 4,2 км и 4 метростанции и Лот 2 “ж. к. Младост I-ж. к. Младост III - бул. Цариградско шосе” с дължина 2,2 км и 2 метростанции и доставка на 6 влака. Общата дължина на участъците от двата етапа завършвани през 2012 г. възлиза на 13,5 км с 13 метростанции, а общата дължина на линиите на метрото възлиза на 31 км с 27 метростанции.

Лот 2 - вторият участък, включен в този Етап е разширението на Линия 1 от ж. к. “Младост I” до Бизнес парка в ж. к. “Младост IV” с дължина 2,7 км и 3 метростанции. Участъкът е въведен в експлоатация на 08.05.2015 г.

Последният построен и въведен в експлоатация участък е разширението на Линия 2 от МС “Джеймс Баучер” до МС “Витоща”, включващо 1 метростанция и 1,3 км трасе. Този участък е официално открит на 20.07.2016 г.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения