7000 българчета започват първи клас в чужбина

82 160 са децата, родени през 2010 г., които за пръв път трябва да влязат в класните стаи

Близо 7 хил. българчета, които за пръв път ще влязат в класните стаи тази есен, имат настоящ адрес в чужбина.

Родените през 2010 година деца, които трябва сега да са в първи клас (учебната 2017/2018 година), са 82 160. Без регистрираните зад граница, у нас остават да учат 75 465 деца. Това показват прогнозни данни на ГРАО. За сравнение през учебната 2016/2017 първокласниците са били 68 932.

Окончателният брой на записаните в първи клас тази година ще бъде ясен след 15 септември, уточниха от просветното министерство. Броят на учениците от първи до 12-и клас също ще бъде ясен тогава. Миналата година учениците от първи до 11-и клас във всички форми на обучение са били 689 519, от които в дневна форма на обучение - 658 433 учащи.

През учебната 2017/2018 година врати ще отворят 55 нови обединени училища в 39 общини от 20 области в страната. Те са нов тип учебни заведения, които ще обучават ученици до десети клас.

От началото на годината до 5 септември са извършени 862 основни и текущи ремонта в 71 държавни и в 659 общински училища. От тях 502 ремонта са приключени, а 360 се извършват в момента.

През лятната ваканция, както и в предишни години, се търсеха най-много учители по чужди езици, по информационни технологии и по математика, както и възпитатели, коментираха от образователното министерство.

13,8% не са завършили училище

20% от младежите не работят и не учат

Младежите на възраст между 15 и 24 години у нас, които нито са работили, нито учили през 2016 г., са били 20,2% . Други 13,8% пък са напуснали преждевременно училище. Тревожните данни бяха изнесени по време на среща за професионалното образование в столичния хотел “Шератон” в сряда, на което присъстваше и зам.-министърът на образованието Таня Михайлова.

Тази учебна година  46% от младежите се очаква да завършват професионално образование. “Въпреки демографския срив интересът към професионалното образование се запазва”, заяви Мария Тодорова, директор на дирекция “Професионално образование и обучение”. По думите й е важно този интерес да бъде насочен към  важни и структуроопределящи икономически области.

Разминаване

Отчита се разминаване между търсенето на пазара на труда и предлаганите от образователната система кадри. Така  30% от съществуващите днес професии не са съществували преди  и затова усилията са насочени към актуализиране на концепцията от това какви умения и професии са необходими в професионалната подготовка на учениците. Такива сигнали постъпват и от работодателите, които недоволстват за недостатъчна широка подготовка на учениците. 

Пазарът на труда  отчита сериозен дефицит от средни специалисти с професионална квалификация. Затова усилията са насочени и към  промяна във възприемането на професионалното образование  и обучение от учащи и родители като непрестижно и неатрактивно.

Коментари

Задължително поле