Асен Василев за пътната безопасност: Време е за действия, а не за оправдания

До излизането на конвергентния доклад за приемането на България в еврозоната трябва политическа стабилност. Това заяви в понеделник във Велико Търново съпредседателят на "Продължаваме промяната" и депутат Асен Василев.

По време на визитата си той се срещна с местни активисти и симпатизанти.

"От първия ден на това Народно събрание ние заявихме, че ще бъдем опозиция и сме опозиция. Това, което виждаме в момента е, че имаме една коалиция „Ново начало“, в която "ДПС- Ново начало" участват открито, заедно с ГЕРБ, БСП и ИТН. Що се отнася до "Алианс за права и свободи", те формално все още са в коалицията, но всички основни решения минават и без тях", коментира Асен Василев.

Той допълни, че след около два месеца, когато излезе конвергентният доклад, ще е нормално опозицията да се обедини, за да свали това правителство, което по неговите думи е вредно за България.

 На въпрос дали ПП-ДБ чувстват вина за войната по пътищата, Василев отговори, че всяка година има над 1 милиард лева за текущи ремонти от фирми, избрани от служебния кабинет, а преди това от ГЕРБ.

"Специално за отсечката, където стана катастрофата и загина Сияна има дадени средства, за да се направи проект за основния ремонт по времето на кабинета „Денков“. Той е готов към май 2024 г., но защо оттогава не е пристъпено към избор на изпълнител и възлагане на поръчка за този ремонт – въпросът е към кабинета „Главчев“. Когато министър на регионалното развитие беше Андрей Цеков, за първи път се пуснаха георадари по всички ремонтирани пътища, както и при приемането на новите отсечки и имаше над 80 километра некачествено пътно строителство. То не беше прието и бе възложено обратно на строителите да си поправят пътищата. Доколкото знам, по времето на кабинета „Главчев“ тази практика с георадарите е била прекратена и няма нови доклади", коментира Василев.

 Според него средствата за ремонт на пътищата през 2020 и 2021 година са били 350 милиона лева на година, а следващите три години - три пъти повече.

"Поддръжката на пътната мрежа няма да струва над 3 милиарда лева годишно, а вероятно малко над 1 милиард, без да се смята новото строителство, ако търговете са направени на нормални цени", каза Василев.

Той посочи, че ще пътуваме по безопасни пътища когато контролът, който се прави при строителството, бъде такъв, какъвто е бил през последните 12 месеца от управлението на кабинета „Денков“, когато се бракуват пътища, когато се изисква гаранция за дефектирал път и когато се пуснат чужди строителни фирми, които да разбият българския строителен картел и да внесат конкуренция в цената и качеството.

Асен Василев коментира и, че за първи път трасето Русе-Велико Търново е започнало да се обсъжда и договаря по времето на Кирил Петков, а по времето на акад. Николай Денков пътят е вкаран като основна магистрала в плановете и на Европейския съюз, и на НАТО.

"Бяха отпуснати средствата за първата отсечка Русе-Бяла, където започна не само проектирането, а и част от строителството. Също така бяха подготвени документите за търга за втората отсечка Бяла – Велико Търново, на цена, която беше почти наполовина на това, което в момента се пуска като поръчка. Това поставя под риск реализацията на проекта", категоричен е Василев.

 По думите му в участъка до Плевен вече има активно строителство и е възможно той да бъде отворен още тази година.

"Трасето до Велико Търново по автомагистрала "Хемус" е уредено документално, има издадено разрешение за строеж, остава да се организират строителните дейности. В миналогодишния бюджет имаше заложени не малко средства, но те не бяха оползотворени. В тазгодишния също има заложени. Проблемът е между Велико Търново и Варна, където има отсечка, за която няма трасе и оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Тези процедури по ОВОС тепърва трябва да започнат", изтъкна Асен Василев.

Най-четени