Вадят здрави зъби и правят рискови тестове
Казват се ползите, а се спестяват вредите
Медицински продукти, процедури и изделия, които обикновено водят до проблеми, стават все по-рекламирани в социалните медии. Най-често ги препоръчват инфлуенсъри, които оставят линк под видеото си за поръчка или препратка към клиника, салон или друго място за процедури. Инфлуенсърът получава пари или подаръци за рекламата, а на поръчителя є са гарантирани широк кръг от потребители, които често са потенциални жертви на измама, сочат наблюдатели.
Зъболекари разказаха пред “Труд news”, че клиники по естетична стоматология привличат клиенти чрез реклама от инфлуенсъри, обикновено моделки. На “клъвналите” се вадят здрави зъби, за да им се поставят импланти. Процедурата се извършва некачествено, а след по-малко от година се налага и вадене на същите тези импланти. Контрол върху такава дейност липсва и потърпевшите могат само по съдебен път да търсят своите права.
Този вид реклама става обикновено в двете най-широко използвани и най-бързо развиващите се социални медийни платформи във всички възрастови демографски групи - Instagram и TikTok. Последните оценки сочат, че Instagram има повече от 2 милиарда активни потребители на месец, а TikTok има 1,5 милиарда.
Рекламират се и процедури за отслабване, разкрасяване, неефективни пробиотици и чайове и некачествена козметика.
През 2023 г. влиятелната знаменитост Ким Кардашиян призова своите повече от 360 милиона последователи да се подложат на “животоспасяващо” магнитно-резонансно изображение на цялото тяло (ЯМР), въпреки липсата на доказателства за полза за хора със среден риск от заболяване и явната опасност от свръхдиагностика и прекомерна употреба. Същото направи и Синди Крауфорд в края на миналата година.
Това е повод американската престижна медицинската платформа JAMA Network Open да направи изследване за медицинската дезинформация в социалните медии. То е с цел да проучи как публикациите във водещи социални медийни платформи обсъждат популярни медицински тестове, включително ядрено-магнитен резонанс на цялото тяло, тест за ранно откриване на много ракови заболявания и тестове за антимюлеров хормон, чревна микробиома и тестостерон, които са насочени към като цяло здрави хора и носят голям потенциал за свръхдиагностика или прекомерна употреба.
Анализират 982 публикации в социалните медии по тези 5 теста за ранна диагностика от влиятелни притежатели на акаунти с общо над 194 милиона последователи. Преди дни изнесоха резултати от анализа, според които в 87% от публикациите или видеата се споменават ползите, срещу само 14,7%, казващи потенциални вреди. Тоест, казват се ползите, а се спестяват вредите. Опасностите обичайно са в мнения или постове на лекари.
“Свръхдиагностиката и прекомерната употреба сега се признават като големи заплахи за човешкото здраве, причинявайки вреда и загуба и отклонявайки ресурси от справяне с недостатъчната диагноза и недостатъчното лечение. Свръхдиагностиката се случва, когато като цяло здрави хора са диагностицирани или етикетирани със състояние или заболяване, което никога не би им причинило вреда”, се казва в изследването. Посочва се също: “Доказателствата все повече разкриват, че тестовете за ранно откриване са нож с две остриета, които могат да спасяват животи за някои, но носят ненужни диагнози за други”.
Тези констатации предполагат, че публикациите в социалните медии за медицински тестове с потенциал за свръхдиагностика или прекомерна употреба, може да са изключително подвеждащи и да не споменават потенциални вреди, което показва спешна нужда от ефективно регулиране за защита на обществеността, се посочва още в изследването. То на практика доказва, че медицинската дезинформация е широко разпространена в социалните медийни платформи и че инфлуенсърите могат да повлияят на здравословното състояние на своите последователи. Тези данни показват необходимостта от по-строго регулиране на подвеждащата медицинска информация в социалните медии в световен мащаб, заключват експертите.
Трябва много да се внимава, защото понякога, като е дадена много ниска цена, значи има някаква уловка и хората много често наивно си казват, че офертата е изгодна. Оказва се, че правят плащане на някаква услуга, например, в несъществуваща клиника или тази услуга липсва. Дори да съществува, има вариант това да е направено злонамерено от някого и плащането да не е получено. Другото, което често се случва е, че хората се записват и плащат в аванс, а не са проверили къде е клиниката и каква точно процедура ще получат. Това е така, защото инфлуенсърите могат да бъдат навсякъде и локацията да не се посочва. Така се налага човекът да пътува далеч. Много често инфлуенсърите казват само за една услуга, а тя да може да се ползва в комплект от други услуги. Винаги, когато се вижда подобна реклама, трябва много внимателно да се изчетат условията и да не се плаща веднага.
Ако човек е подведен от реклама от даден инфлуенсър, трудно може да му търси отговорност, тъй като лицето може лесно да свали тази информация от профила си и да няма следи в интернет. Често инфлуенсърите работят на черния пазар, без фирма, като така законът не предпазва потребителя.
Ректор, митрополит и лекарка в реклами менте
От клиниката на д-р Емилова публикуваха кадър от измамното видео с предупреждение към потребителите.
Даниела Фархи,
Труд news, Варна
Ударни реклами текат в социалните мрежи на различни кремове с ефект на ботокс. Цената им варира от 38 до 69 лв. Лавината от послания за чудотворния ефект на мазилата се сипе от месец, откакто гръмна скандалът с пострадалите от инжектиране на ботокс пациентки в столицата. Доста варненки, желаещи да си направят евтина и безболезнена корекция, вече са пробвали ботокса без игла. Повечето споделят, че са платили продукта с ясното съзнание, че едва ли ще свърши работа и отчитат, че подозренията им са били правилни. Някои обаче се оплакват, че са получили обриви от подмладяващите средства.
Масова практика е ментета да се рекламират от името на известни личности, като така мошениците спестяват да плащат на инфлуенсъри. За година два пъти ликът на Варненския и Великопреславски митрополит Йоан бе използван за промоция на различни препарати чрез видео, генерирано от изкуствен интелект. Жертва на измамници стана и ректорът на Медицински университет-Варна проф. д-р Димитър Райков. Преди седмица от висшето училище съобщиха, че в мрежата се разпространява клип, в който уважаваният ортопед рекламира гел за стави. Видеото било монтирано от кадри на университетската телевизия. За злоупотребата вече са уведомени компетентните органи. Най-пресният пример бе огласен преди ден от клиниката на д-р Людмила Емилова. Мошеници използвали стара нейна лекция за гладуването, като подменили думата “килограми” с “папиломи” и “паразити”, за да сътворят рекламен клип на хранителна добавка. В него прочутата лекарка е представена като “световно известен биохимичен онколог”. “Хора, не се лъжете повече! Ограбват ви, лъжат ви, а може и да навредят на здравето ви!”, апелираха от екипа на клиниката.
Благоевградски лекари се чудят на наивността на пациенти
Козметика с “ботокс ефект” причинява алергии.
Светлана Василева,
Труд news, Благоевград
В социалните мрежи гъмжи от агресивни реклами на вълшебни илачи и чайчета, според които ще отслабнеш с 50 кг. за седмица, болежките ти ще изчезнат завинаги и какво ли още не. Човек, който има нужда, отваря рекламите, а там го очаква игра на отвори за късмет за намаление и винаги се печели 50%. Всичко това е измама и то добра. Но масово хората се подвеждат, поръчват чайове и таблетки за отслабване, а после разбират, че няма ефектът, който се обещава. Продават се масово и домашно бъркани отвари за болки в стомаха, хемороиди, кожни болести. Ефектът пак е нулев или обратен.
Местни медици от Благоевград казват, че са имали пациенти, пили чайове за отслабване, от които са получили разстройство, болки в стомаха. Кожни медици пък казват, че пациенти са получили алергични реакции от мазила, купувани в мрежата. Подобни алергии са получили и млади момичета, които са купували пак чрез подобни реклами козметика. Обещавали им ботокс ефект, но без игли. А после получили червени петна по лицата или устните от вълшебни гланцове. Въпреки предупрежденията на лекари да не се купува на сляпо от социалните мрежи, изкушенията са големи и масово се купува менте козметика, лекарства и отвари за отслабване. Благоевградските лекари признават, че не разбират как може толкова наивни да бъдат хората и да се ловят лесно на подобни измами, които влошават здравето им.
Има “диетолози” и без средно образование.
Вeселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново
Самозвани диетолози без лекарско образование си позволяват да предписват опасни диети, дават здравни съвети и дори предлагат хранителни добавки с неясен произход в интернет. Това споделят медици от Велико Търново. Те допълват, че вече има пострадали пациенти с гастрити, язви, възпалени жлъчки и други заболявания. Едва след като са пострадали, се обръщат за помощ към личните си лекари и известните специалисти в града.
“Напоследък в кабинетите пристигат пациенти, доверили се на такива псевдоспециалисти, превърнали здравето на хората в бизнес. Обикновено те се представят за кинезитерапевти, експерти по хранене, козметици, масажисти и др. Някои от тях нямат дори средно образование или пък са изкарали едномесечен курс и са се възприели като специалисти. Въпреки това работят на електронни кантари - анализатори за измерване на мускулната и костната маса, водното съдържание, мазнините и др.
Обикновено тези “диетолози” са свързани с фирми за хранителни добавки. Към диетите препоръчват и добавки, но не според нуждата, а от приближената фирма. Продуктите са на сериозни цени, а съставът и качеството им са неясни”, алармират лекари от старата столица.
“Вълшебства” на изплащане
Кремовете с изтекъл срок били купени с кредит.
Мария Кехайова,
Труд news, Бургас
Случай с бургазлийка, която си закупила два крема от по 1500 лева за брой, взриви модните среди в морския град. Преди да подпише договор за заем, за да си вземе “вълшебните” кремове, младата жена отишла в офиса на фирмата, която ги рекламирала. Там я пръскали с ароматни води, мазали я с крема и я уверявали, че ще забрави за бръчки и несъвършенства по лицето си.
Щастлива, въпреки голямата сума, която платила с кредит, бургазлийката се прибрала у дома и там видяла, че кремовете са фалшиви. Били дори с изтекъл срок на годност от години. Тя се върнала в офиса, но там вече не били любезни. Отказали є с мотива “да е гледала” и че е купила кремовете доброволно. Не помогнала и жалба в полицията.
Няколко дами “изгорели” по същия начин от рекламата на стари кремове. Зарибяването било първо с обещание за диагностика на кожата и безплатно тестване на “кремовете - мечта”.
“Виждаме, че непрекъснато се въртят реклами за чужди клиники за разкрасяване, но няма как да се докаже, дали това са измамници”, коментираха от отговорни институции в Бургас.
От полицията са предупреждавали с информация за фалшиви кремове, но не е ясно дали далаверата не се вихри и в други части на страната.