Колко опасен е усъвършенстваният руски изтребител Су-57М1?

Авиационният завод в Комсомолск на Амур  в руския Далечен изток се готви да премине от производството на базовия изтребител Су-57 към подобрения вариант Су-57М1, според съобщения от множество руски източници. В момента съоръжението произвежда както Су-57, така и по-стария Су-35, пише Military watch.

Разширяването на мащаба на производството на Су-35 беше  потвърдено през последната седмица на март, докато производственият мащаб на Су-57 постепенно се разширява от 2020 г. насам, като  през август 2024 г. бяха открити нови съоръжения, специално предназначени за това. Държавната Обединена самолетостроителна корпорация наскоро разкри нови подробности за конструктивните характеристики на Су-57М1, като сред най-забележителните е разширяването на корпуса, за да се осигури по-голяма аеродинамична подемна сила и подобрена стабилност при свръхзвукови скорости.

Руски източници съобщават, че това е предназначено да улесни по-добре продължителния свръхзвуков полет без използване на форсажни горивни системи. Промените във фюзелажа вероятно са повлияни от необходимостта за по-добро оползотворяване на значително подобрения потенциал за летателни характеристики, който ще бъде улеснен от новите двигатели АЛ-51Ф на изтребителя . Това ще бъде първият двигател „чист лист“, който Русия въвежда в експлоатация от над 40 години. Двигателят е значително по-добър от АЛ-41Ф-1, производен на АЛ-31Ф от съветската епоха, който задвижва базовите Су-57, влизащи в експлоатация от 2020 г.

Су-57М1 ще използва по-плосък фюзелаж и вътрешни оръжейни отсеци, за да подобри допълнително стелт възможностите си. Самолетът ще интегрира и нов радар, който може да подобри стелт възможностите, като намали радарната си сигнатура. Су-57 преди това беше единственият руски изтребител, който интегрира радар с активна електронно сканирана антенна решетка (AESA) в носовия си конус, като преходът към ново поколение такива радари потенциално би осигурил значителни подобрения в ситуационната осведоменост. Остава несигурно дали   ще бъде заменен само основният радар, монтиран в носа на Су-57, или ще бъдат актуализирани и четирите му по-малки допълнителни радара, разпръснати по корпуса му. Наред с ревизирания дизайн на корпуса и новия основен сензор, авиониката на Су-57 също е модернизирана, като бордовите системи, подпомагани от изкуствен интелект, улесняват много по-бърза инициализация на системата с натискане на един бутон. Това рационализира  предполетните проверки и готовността за мисия.

Все още не е ясно кога е планирано да влезе в производство Су-57М1 и дали този клас е предназначен да влезе в експлоатация през 2025 г. Разработката на двигателя АЛ-51Ф е претърпяла значителни забавяния, което е основен фактор за забавяне на въвеждането в експлоатация на Су-57М1. Това от своя страна е позволило разработването на повече технологии за самолета преди влизането му в експлоатация. 

Най-четени