За първи път от 2015 г. насам родният летен туризъм е изправен пред кризисна ситуация. След последните години на стабилен ръст секторът се беше успокоил и очакваше безметежно синьо лято. Поради различни обстоятелства като развитие на конкурентни пазари, фалит на чужди туроператори и спад на груповите записвания, туризмът ни е изправен пред много труден, почти кризисен летен сезон. Изпълнен с неясноти и напрежение. В този момент ресорният министър Николина Ангелкова вместо да стои в прохладния си кабинет в министерството впрегна цялата си енергия, за да организира срещи и маркетингови проучвания, така че да бъде спасен летния сезон и да се подсигури следващия.
Николина Ангелкова не пести време и усилия да се среща с подопечния й сектор, да проверява лично условията, при които почиват туристите, да представя страната ни на международни форуми у нас и в чужбина. И в разгара на летния сезон запретна ръкави да помага и да тушира очаквания отлив на туристи през това лято. Въпросът обаче е работа на министъра на туризма ли е да следи за качеството на продукта, който предлага бранша и със съвети, препоръки, санкции и глоби да се опитва да накара туристическия бизнес да проумее, че “спасението на давещите се е дело на самите давещи се”.
Защото колкото и разговори със световни туроператори и свои колеги да проведе Ангелкова, каквато и положителна реклама да се излъчва за страната ни зад граница, всъщност имиджът на България зависи от самия бизнес. Въпреки че опитва с всички позволени методи, министърът на туризма едва ли може да накара служителите в хотели да не налитат на израелски туристи, само защото не искат да приемат друга стая в друг хотел, вместо тази, за която са платили. Представяте ли си Ангелкова да стои лично до всеки сервитьор, който иска да натовари туриста в сметката, да следи за това дали продавачите са любезни, дали стаите са изчистени, как се отнасят към клиентите? Или пък да влезе в кухнята и да сготви вкусно, но и така че да излезе сметката на собственика на хотела. Не можем да очакваме от министъра на туризма да е шесторъкият Шива, да е навсякъде и лично да решава всеки въпрос и проблем. Нейната задача е да разработи цялостна стратегия, така че туризмът да може да плува успешно.
И Ангелкова прави всичко по силите си това да се случи. Прие нови правила за концесиите на плажовете, които трябваше да гарантират ниски цени и добра услуга. Друг е въпросът, че част от стопаните са избрани преди тя да заеме министерския пост, при различни условия. Опита се да регулира и безразборното къмпингуване и да го превърне в успешен бизнес като в съседна Гърция. Темата обаче се оказа прекалено щекотлива. Да не забравяме, че Ангелкова не е и човекът, който е позволил прекомерното застрояване в част от курортите, унищожаването на дюните. Нито е измислила ресторантьорските трикове и продава минералната вода по 11 лева бутилката.
За да се решат проблемите с кадрите, застрояването, мръсотията, лошото обслужване, неоправдано високите цени, краткия сезон, сивия сектор и строгото профилиране на туризма ни, едва ли са достатъчни усилията на един човек. Историята обаче е показала, че силните личности могат да задвижат колелото на промяната. И именно това очаква от Ангелкова тази част от бранша, която работи на светло и от години се опитва да изчисти имиджа на родния туризъм, работейки по правилата и залагайки на добрата услуга.
Така или иначе, заради неизчерпаемата й енергия, името на Ангелкова е познато на всеки българин. Замислете се обаче дали в Гърция или Турция редовите граждани “познават” министъра на туризма си не само по име. Просто при съседите това не е нужно, защото секторът предлага достатъчно добра услуга, а най-добрата реклама в туризма, както знаем, е от “уста на уста”. Ако клиентите бяха доволни от продукта, който се предлагаше по родното море, тогава нямаше да има никакво значение дали начело на сектора стои Ангелкова или някой друг. В случая обаче проблемите и лобитата са повече отколкото песъчинките по родните плажове. И Ангелкова е пред избора или да си строи пясъчни замъци с тях, разчитайки на късмета или злата участ на конкуретните ни дестинации, или да хване една лопата и да ги изрине.
Предизвикателен сезон
30% спад и също толкова намаление на цените, декларираха от бранша в началото на юли. Почти няма хотел по морето, който да не предлага значително по-изгодни оферти, в сравнение с преди година или няколко месеца. Усилията на сектора и на държавата за спасяване на сезона ще доведат до резултат и в края на лятото се очаква реалният спад по морето да е в рамките на 6-8 на сто, заяви министърът на туризма Николина Ангелкова. Тя припомни и че отливът идва след три години на значителен ръст, така че ситуацията всъщност не е толкова черна, колкото се представя. Самите хотелиери също са разединени в мненията си за сезона, като според едните той е пред провал, а според други - качествените хотели не страдат от отлив на туристи.
За нея
Тя е опитен администратор
Министър Николина Ангелкова е образован човек и опитен администратор и полага много усилия да подреди държавното управление в сектора, който дълги години беше подценяван и разпръснат в различни администрации. Туризмът е комплексна индустрия, в която участват различни компоненти, а не е просто сфера на обслужване. Именно заради това управлението на сектора трябва да се разглежда дългосрочно в партньорство с представителните организации. В този смисъл, Националният борд по туризъм като най-голямата работодателска организация е конструктивен партньор на Министерство на туризма и работи последователно за консолидиране на бизнеса и за осигуряване на сериозен финансов ресурс за национална реклама.
Д-р Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм
Работим чудесно
Благодарим на министър Ангелкова за подкрепата към туристическия бизнес. Работим чудесно с нея. Българският съюз по балнеология и спа, с подкрепата именно на министъра на туризма Николина Ангелкова, на Германско-българската индустриално-търговска камара в лицето на Митко Василев и на Министерство на здравеопазването, успя за първи път да извоюва възможността български извънболнични заведения да осигуряват превенция на пациенти с финансиране от немската здравно-осигурителна каса. Това е възможност да преодолеем сезонността на родния туризъм и се радваме, че Министерство на туризма подкрепи усилията ни.
Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и спа
Поздравявам я за усилията
Поздравявам министър Ангелкова за положените от нея усилия и отдадеността, благодарение на които 2018 г. е била толкова успешна за българския туризъм с привлечени за първи път над 9 млн. чуждестранни туристи. За последните 3 години в България е регистриран ръст от 31% при посещенията на чуждестранни туристи и 34% увеличение в приходите от международен туризъм.
Дана Фирас, принцеса на Йордания