Депутати поискаха да бъде прекратена концесията на „Лукойл“ за пристанищния терминал Росенец, през който в страната влиза руския петрол. Това стана на бюджетна комисия към парламента, на която депутатите приеха на второ четене закон за контрол за прилагане на дерогацията за вноса на руски нефт.
Първоначално текст за прекратяване на концесията беше предложен от депутати от ДБ. Но с предложените тестова се оказа, че може да бъдат засегнати и други пристанища, а не само Росенец. Затова председателят на бюджетната комисия Петър Чобанов предложи нов текст.
Идеята на предложението е да спазим регламент на ЕС за прекратяване на концесиите на компании, които са под наложени от ЕС санкции. Пристанището да продължи да осъществява дейността си, но рафинерията в Бургас да не бъде концесионер, а да плаща такса за ползванате на пристанището на българската държава.
Но юристи от Министерството на транспорта обясниха, че държавни са само кейовете на пристанищния терминал Росенец, а съоръженията за съхранение на гориво са собственост на рафинерията. Затова, ако концесията бъде прекратена, пристанищният терминал няма да отговаря на изискванията на пристанище и ще му бъде отнето удостоверението за годност. В резултат пристанището няма да може да бъде ползвано за разтоварване на петрол.
В крайна сметка бюджетната комисия не подкрепи предложението.
Депутатите решиха, че от 5 февруари горива, произведени от руски петрол, ще може да се изнасят само към Украйна. А за горива, за които няма пазар в България, ще може да бъдат изнасяни в страни извън ЕС.