Руските медии разпространиха изявление на вицепремиера Денис Мантуров, който твърди, че през следващите три години Русия планира да увеличи производството на пътнически самолети със среден размах Ту-214 до 20 бройки годишно, или 1-2 самолета на месец, пише военното издание Defense Express.
„Планираме да произведем тези самолети, ако не десетки, то поне две дузини до 2027–2028 г.“, каза той, добавяйки, че целта е да имаме „100 процента руско производство самолет“. Той обаче не уточни дали това се отнася за Ту-214, SJ-100 или MC-21.
И все пак, най-привличащото вниманието твърдение е целта за производство на 20 Ту-214 годишно само за няколко години. Но доколко е реалистично това, като се имат предвид следните факти?
През 2023 г. Казанският авиационен завод (КАПО) трябваше да достави три Ту-214, но не успя да достави нито един. Най-модерният самолет в производство беше специален вариант, вероятно за Министерството на отбраната, но дори и той не беше завършен навреме. Ситуацията през 2022 г. беше подобна. До края на годината плановете предвиждаха 10 самолета – вероятно включително натрупани три от предходната година. И все пак КАПО произведе само един Ту-214, RA-64535, през декември, който направи първия си полет през 2024 г. и беше изпратен в Беларус за боядисване.
Накратко, преминаването от производство от един самолет годишно през 2024 г. до 20 годишно до 2028 г. би изисквало увеличение от 2000% за четири години. С други думи, руските власти изразяват нереалистични цифри, които е малко вероятно да станат реалност.