Проф. Николай Габровски: В Париж и Мадрид са забранени електрическите тротинетки, у нас трябва да бъдат разделени спрямо мощността им

Снимки: Pixabay

Проф. д-р Николай Габровки коментира рисковете при управление на електрически тротинетки и черепно-мозъчните травми, които може да се причинят при падане от такъв вид превозно средство.

"Хората, които карат тротинетка не могат да се причислят нито към тези, които карат колело, нито към пешеходците, нито към мотористите. Това е някаква нова мода. За мен, травмите, които тротинетките предизвикват, са по-тежки от тези при колоездачите. Единствено травмите с мотор са по-тожки, защото скоростите са по-високи. Очевидно контролът при колелата е по-добър. Травмите при тротинетки са много различни и тежки", каза проф. Николай Габровски по време на здравна дискусия на тема „Мозъчното здраве – глобален приоритет“. 

„Черепно-мозъчната травма се очертава, като значителен проблем и може да се причини при падане от тротинетка. Мозъкът е това, което ни идентифицира като личности. Факт е, че той е „люлка“ на твърде много заболявания. Голяма част от тях е възможно да бъдат повлияни, но и не малка част са само с частични възможности относно това да контролираме“, допълни проф. д-р Габровски. 

Проф. Габровски

"Много важно е тротинетките да бъдат разделени по своята мощност. Има много мощни, които трябва да подлежат на строги регулации. Има и други, които са с по-малка мощност, като рискът при тях е по-нисък". 

„В Париж и в Мадрид са забранени електрическите тротинетките. Вероятно са имали основание и са решили, че е необходимо. Трябва да има промяна в регулацията и у нас“, каза още проф. Габровски.

"Каската е с доказано добър ефект. Тя спасява животи. Използване на каска при тротинетка трябва да бъде съобразено с мощността и скоростта ѝ, т.е. не всяка тротинетка би следвало да изисква използване на каска", категоричен е той.

"Нека хората бъдат внимателни, защото тротинетките изглеждат донякъде като играчки, невинно и са широко разпространени, лесно достъпни, но това е едно превозно средство, което може да доведе до сериозен травматизъм и заплаха, както за околните, така и за този, който я ползва. не се надценявайте", това препоръча специалистът.

Той подчерта, че през октомври се очаква да бъде готов Планът за мозъчно здраве.

„Тротинетката са модерна форма на транспорт днес. Главните наранявани, около 30-50%, водят до черепно-мозъчни травми, показва статистиката. Основно се случва при мъже на 20-25 г. През 2024 г.  има 5 смъртни случая от падане от тротинетка. Основните фактор са липса на каска, нощно каране, употреба на алкохол“, тези данни изнесе Аркади Шарков, здравен икономист и член на УС на Фондация „Съвет за мозъчно здраве“.

„Във Франция има тройно нарастване на смъртните случаи от 2019 г. до днес. Да, в Париж ги забраниха чрез референдум. В Хелзинки пък има ограничение на скоростта през нощта при карането на тротинетка“, отбеляза още Шарков. 

Снимки: Анита Иванова и Pixabay

Най-четени