Русия гарантира на Индия безпрецедентен контрол над изтребителите Су-57 с прехвърляне на пълните изходни кодове

Руската държавна Обединена самолетостроителна корпорация обяви, че лицензионната сделка за производство на изтребител от пето поколение Су-57, предлагана в момента на Индия, ще предостави безпрецедентно на индийското Министерство на отбраната пълен достъп до изходния код на самолета, пише Military Watch Magazine. Такъв достъп би осигурил пълна автономност не само при експлоатацията на самолета, но и при модифицирането на авиониката му и интегрирането на нова авионика и оръжия, разработени както в Индия, така и от трети страни. Кодовете на изтребителите от пето поколение се считат за особено чувствителни, тъй като софтуерът представлява далеч по-централна част от техните възможности, отколкото беше при по-старите самолети. В резултат на това F-35 има над 10 милиона реда софтуерен код, а китайските J-20 и FC-31 се оценяват с подобен сложен код. Въпреки че се смята, че кодът на Су-57 е далеч по-прост, той все пак вероятно е значително по-сложен от този на по-стария американски F-22, който използва много по-стара компютърна архитектура. Поради своята чувствителност, споделянето на пълния софтуерен код на изтребител от пето поколение от Русия би било напълно безпрецедентно развитие и показва особено висока степен на доверие в Делхи като стратегически партньор. 

Индийското министерство на отбраната проявява интерес към Су-57 от началото на 2010-те години, въпреки че големите забавяния в програмата за изтребители са основен фактор, възпрепятстващ подаването на поръчки. Интензивните бойни изпитания на изтребителя в украинския театър на военните действия, включително за  потушаване на противовъздушна отбрана,  въздушен бой,  операции в  силно защитено вражеско въздушно пространство и  операции за прецизни удари , според съобщенията са допринесли за повишаване на доверието в програмата, както и потвърждението на първата експортна поръчка от Алжир, който ще започне да получава изтребителите преди края на годината. Очаква се новият вариант Су-57М1 също да стане достъпен до края на 2026 г. и има разширена конструкция, способна да постига свръхкрейсерски полет с по-високи скорости и да се възползва от превъзходни стелт възможности, както и нов първичен радар и нови двигатели АЛ-51Ф. Значителните  загуби, понесени  от доставените от Франция индийски изтребители Rafale в сблъсъци с  доставените от Китай пакистански изтребители J-10C в началото на май, вероятно са  добавили допълнителна спешност  към плановете за закупуване на Су-57, както и плановете на Пакистан да започне да получава свои собствени изтребители от пето поколение от Китай до края на 2026 г., което повишава вероятността индийските изтребители да бъдат поставени в още по-голямо неизгодно положение. 

След като Су-57 направи  дебюта  си в Индия на аерокосмическото изложение Air India 2025 през февруари, беше  потвърдено, че се обмисля сделка за лицензионно производство. 

Индия преди това е произвела по лиценз най-малко 222 Су-30МКИ, които при влизането си в експлоатация са били най-скъпите незападни изтребители, закупувани някога, и са станали значително по-скъпи поради обширните модификации, направени на местно ниво. Мащабът на поръчките на Су-30МКИ създава прецедент за Индия да се превърне в основен оператор на Су-57.  За разлика от американските изтребители от пето поколение, Су-57 е проектиран да поддържа сходни оперативни разходи и изисквания за поддръжка с предшествениците си от четвърто поколение, което прави поръчките в мащаб, сравним със Су-30МКИ, потенциално много достъпни. 

С редица доклади, сочещи, че Русия и Индия са близо до финализиране на сделка, Съединените щати се опитаха да окажат натиск върху Делхи, за да го предотвратят от подписването на големи нови договори за отбрана с Москва. 

Очаква се натискът от Вашингтон да предотврати споразумение за износ на Су-57 да продължи да нараства, както преди подписването на договорите, така и след това, с цел оказване на натиск върху Делхи да отмени плановете си за обществени поръчки. Това би отразило по-широката тенденция в американските усилия да оказват натиск върху клиентите за руско въоръжение по целия свят да закупят вместо това западно отбранително оборудване, които продължават от 50-те години на миналия век с различна степен на интензивност, но станаха официална политика през първата година на президента Тръмп на поста с приемането на Закона за противодействие на американските противници чрез санкции. Въпреки това се смята, че Индия вероятно ще продължи да закупува Су-57, като F-35 не се счита за реалистичен вариант по политически причини. 

Най-четени