Сменят дизела с биогориво

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов и министърът на енергетиката Жечо Станков изпробваха камион, задвижван с биодизел.

Купуват 20 пътнически влака, които замърсяват като автомобили

Алтернатива на електрическия транспорт

Биогориво може да замени дизела. Това стана ясно на презентация в София, на която показаха камион, задвижван от горивото HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). Форумът беше организиран от Българската петролна и газова асоциация и Европейската асоциация на производителите и търговците на горива.

HVO е биодизелово гориво, произведено чрез хидротретиране на растителни масла и животински мазнини. То е възобновяемо и се използва в дизелови двигатели без модификации. Тоест всеки един дизелов автомобил може да бъде зареждан с такова гориво. HVO е по-екологична алтернатива на традиционния дизел, тъй като намалява емисиите на парникови газове и прахови частици с над 85 на сто.

Бъдещето на транспорта не е само на електричеството, а на разумния баланс, коментира вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов. Хората трябва да пътуват в Европа достъпно, а в това гориво има много малко вредни вещества, продължи той.

Ще бъде обявена обществена поръчка за покупка на 20 пътнически влака с HVO гориво, каза Гроздан Караджов. Те ще бъдат използвани по линии, които не са електрифицирани. Един такъв влак вози 100 човека, а излъчва вредни емисии, колкото автомобил с четири човека, обясни вицепремиерът. При използването на биодизел няма опасност да свърши батерията, защото автомобилът може да бъде зареден и с конвенционален дизел.

Възобновяемият дизел е стъпка в правилната посока, не трябва да се ограничаваме само в електротранспорта, коментира и министърът на енергетиката Жечо Станков. Биодизелът има огромен потенциал, може да помогне за развитието на бизнеса, на химическата промишленост, допълни той.
В повечето държави в Европа вече има бензиностанции, на които автомобил може да бъде зареден с биодизел. В България всеки път като заредите бензин и дизел в автомобила в бензина има 10% биоетанол, а в дизеловото гориво има 7% биодизел, каза председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев. Искаме тези горива скоро да бъдат на колонка на бензиостанциите, да се виждат и всички да си възползват от тях, допълни той.

“Това важи особено за българските превозвачи, защото те обикалят цяла Европа, там изискванията за емисиите стават все по-големи. Ако тези горива се разпространят, превозвачите няма да има нужда да сменят камионите си, ще останат с камиони с двигатели с вътрешно горене, но ще могат да продължат да работят в Европа. Във Франция продават етанол 85%, той е с по-нисък акциз и в момента дори е по-евтин от конвенционалните горива. Трябва да има помощ от държавата, особено когато тази технология навлиза на пазара”, каза Светослав Бенчев.

Най-четени