Абонати заливат с жалби дружеството
КЕВР започва извънредна проверка от септември
Грешката е, че дружеството пусна сумите за връщане преди изравнителните фактури, твърди експерт
Тотален гаф със сметките за парно спретна “Топлофикация София”. Столичани масово се жалват, че получиха високи изравнителни сметки за доплащане, при условие, че очакваха да им върнат пари, заради по-ниската цена на газа със задна дата. Скандалът накара Комисията за енергийно и водно регулиране да започне извънредна проверка на всички топлофикации в страната, за да се установи какви пари са върнали на абонатите си заради надвзети суми.
Проверката започва на 1 септември и ще приключи до 16 октомври, допълниха от КЕВР.
Грешката на топлофикация е, че пусна прибързано още през юни сумите за връщане на абонатите заради по-евтиния газ, без да са готови изравнителните сметки за парно, обясни пред “Труд” енергийният експерт Иван Хиновски. Според него е трябвало първо дружеството да приключи стария отоплителен сезон по старите цени и след това да изчислява сумите за връщане.
Самата топлофикация не знае какво се случва със сметките. Дружеството получи една сума от “Булгаргаз”, която не знае как да върне на абонатите си, категоричен е Хиновски.
Експертите предупредиха още в началото, че ретроактивното връщане на средства ще внесе смут, защото системата за изчисляване на прогнозно потребена топлинна енергия, не позволява това.
“Навлизаме в една пълна неопределеност на нашите сметки, защото се сместват три различни потока информация - първият поток - различна цена на газа всеки месец, вторият - различната потребена енергия, която се определя въз основа на дяловото разпределение на ниво етажна собственост и третият е вашето лично потребление”, обясни Иван Хиновски.
По думите му хаосът със сметките ще продължи и през септември, когато ще се получават фактурите за август. Очаквам поне 10 000 жалби при омбудсмана и в “Топлофикация София”.
Объркване будят и сметките, изготвени от топлинните счетоводители, защото няма общи правила, по които да ги направят в тази ситуация. Някои са посочили на отделен ред сумите за възстановяване или доплащане по изравнителната сметка и тази за приспадане от намалената цена на газа. Други обаче са написали само крайната сума като сбор от двете, а трети изобщо не са изготвили изравнителните сметки (виж карето).
Така хората, като отидат на касата на топлофикация да си вземат парите, се оказва, че не могат да получат цялата сума. Причината - само пари от изравняването се връщат на ръка. Надплатените заради по-евтиния газ могат само да се приспаднат от следващите фактури.
Елизабет Павлова, “Топлофикация София”:
Връщаме още 12,8 млн. лева със сумите за август
Може да проверите сметката си на сайта
“Топлофикация София” е прихванала вече 24 млн. лева на клиентите си заради по-ниската цена на газа със задна дата, обясни пред “Труд” Елизабет Павлова, говорител на дружеството. Над 10 млн. лева е върнала “Топлофикация София” на клиентите си за юни, а за юли - близо 14 млн. лв.
През юни хората са получили сметки от по няколко лева заради приспаднати суми, покрай намаляването на цената на топлинната енергия. Павлова напомни, че пари в брой не могат да се връщат, защото такова е решението на Комисията за енергийно и водно регулиране. Сумите могат да се приспаднат от следващите сметки, докато на абоната се възстанови надплатеното.
От “Топлофикация София” посъветваха абонатите, които се съмняват във фактурите си, да потърсят пояснения от дружеството.
Павлова напомни, че след 31 август вече няма да може да се обжалват изравнителните сметки за парно и никакви промени по тях не могат да се правят.
На сайта на дружеството - toplo.bg всеки клиент в раздел Проверка на сметка може с абонатния си номер да провери какво му е приспаднато и колко има да плаща, посъветва тя.
Забавяне
Клиенти на „Бруната“ още нямат изравняване
Времето за рекламации изтича
Част от клиентите на един от големите топлинни счетоводители в София “Бруната” още нямат изравнителни сметки. Това съобщиха в редакцията на “Труд” потърпевши. Как ще обжалваме фактурите, като срокът изтича до 31 август, оплакаха се те.
От “Топлофикация София” признаха за проблема. Има забавяне в изравнителните сметки на “Бруната”.
Обяснението им е, че много клиенти не са осигурили достъп до жилищата си, за да се отчетат уредите за дялово разпределение. Според столичани обаче, топлинният счетоводител е стартирал късно кампанията по отчитане на топломери и водомери, което е довело и до забавяне на изравнителните сметки.
Омбудсманът Диана Ковачева:
И в санирани сгради плащат повече за топло
Граждани, чиито имоти са в сгради с предприети мерки за енергийна ефективност, изразяват възмущение, че задълженията им за топлинна енергия, вместо да намаляват, се увеличават. Това предупреждава омбудсманът Диана Ковачева в писмо до Комисията за енергийно водно регулиране, в което настоява за извънредна проверка на “Топлофикация София”.
Поводът са многобройни сигнали и жалби до институцията срещу дружество заради сумите за възстановяване в резултат на безпрецедентното поевтиняване на природния газ със задна дата за периода 5 август 2019 г. - 31 март 2020 г., както и за изпълнението на показателите за качество за отоплителен сезон 2019-2020 г.
“Гражданите изразяват недоумение от символичните суми за прихващане”, твърди омбудсманът.
Според нея основната причина за неговото възникване е, че почти половината от сумата, възстановена от “Булгаргаз” на топлофикационните дружества, реално не стига до крайните клиенти, тъй като КЕВР я насочи към държавния Фонд “Сигурност на електроенергийната система”. Според нея обещаният от “Топлофикация София” калкулатор, с помощта на който хората да установят какви суми им се възстановяват, е заработил твърде късно - едва на 21 август 2020 г., почти в края на срока за рекламации по изравнителните сметки.