Украинските въоръжени сили потвърдиха бойната загуба на трети изтребител F-16 от четвърто поколение , който беше унищожен на 16 май по време на сблъсък с руски цели, за които се смята, че са дронове или крилати ракети, съобщава Military Watch.
Пилотът беше спасен и откаран в болница след инцидента, което го прави първият украински пилот на F-16, оцелял след унищожаването на самолета си. Украинските F-16 са действали далеч зад фронтовата линия, за да избегнат сблъсъци с руски изтребители, прехващачи или наземни системи за противовъздушна отбрана, като самолетът не е разполагал с модерни сензори или канали за данни, необходими за оцеляване срещу такива цели. Срещу дозвукови ракети и дронове обаче изтребителите многократно са доказали способността си да изпълняват основни задачи по противовъздушна отбрана.
На 26 август беше потвърдено, че украинските военновъздушни сили са загубили първия си F-16 при неясни обстоятелства само 25 дни след началото на доставките. На 12 април беше потвърдено, че втори F-16 е бил свален от руските системи за противовъздушна отбрана, като се смята, че е била използвана ракета земя-въздух 40N6 с много голям обсег, за която се смята, че е била използвана за поразяване на самолета дълбоко в контролираното от Украйна въздушно пространство.
Причината за последната загуба на F-16 остава неизвестна, като някои източници спекулират, че изтребителят може да е загубил контрол при прехващане на цели или да е разбил един от дроновете, към които се е насочил. Украинските съобщения, че F-16 е атакувал цели с оръдия, а не с ракети, показват, че това може да е възможно.
Второ сваляне от руски самолет също остава не малка вероятност. На Украйна са обещани 80 годни за летене F-16 като помощ, включително 30 от Белгия, 24 от Холандия, 19 от Дания и 12 от Норвегия. Допълнителни негодни за летене самолети са обещани от Норвегия и Съединените щати и са предназначени за канибализиране за резервни части.
Всички обещани F-16 са варианти от ранната епоха на Студената война и се използват от десетилетия, което значително е увеличило нуждите им от поддръжка и оперативните им разходи. Възрастта на изтребителите означава, че тяхната авионика също се счита за отдавна остаряла, което ги поставя в огромно неизгодно положение спрямо съвременните руски изтребители на фронтовата линия.
През март говорителят на украинските ВВС Юрий Игнат предостави информация за възможностите на изтребители F-16, заявявайки, че те не са в състояние да се сражават с руските изтребители Су-35 от „поколение 4+“ . „Модификациите, които Украйна има, не могат да се конкурират един на един във въздушен бой. Нуждаем се от цялостен подход, тъй като [руският] Су-35 е сравнително нов самолет.
Това включва наземна противовъздушна отбрана, системи за електронна война и в идеалния случай бордов радар. От решаващо значение са и бордовите радари за нашите самолети и ракетите „въздух-въздух“, отбеляза той.