Възложихме социологически проучвания относно нагласите за влизането в еврозоната, като "Алфа Рисърч" спечели обществената поръчка. До момента са проведени две допитвания. Това заяви финансовият министър Теменужка Петкова на брифинг.
"На 4 юни ЕЦБ и ЕК излязоха с конвергентни доклади. Очакваме на 8 юли съветът да вземе окончателно решение. Всички знаем какви са ефектите от еврозоната и колко важна стратегическа цел е тя. Ще се опитаме да разсеем притесненията на хората, защото ситуацията е нова, свързана е с неизвестност и затова буди тревоги", каза още министърът на финансите.
Боряна Димитрова представи резултатите от двете направени до момента допитвания. Първото е проведено в периода 8-16 април, а второто - между 22-28 май. И двете са много обширни, като включват три раздела - нагласи, практики на обмен и на използване на еврото, както и равнище на информираност.
На въпрос: Трябва ли България да продължи интеграцията си в ЕС или не?
И двете проучвания показват, че влизането в еврозоната се възприема като логична стъпка след приемането в Шенген - 56% от хората са "за", както и 64% от бизнеса. За три години одобрението има ясно изразена подкрепа - сравнено с проучване от 2022 г. - когато над 50% не бяха "за" влизане в еврозоната, обобщи Димитрова.
След искането на президента Радев за провеждане на референдум - както поддръжниците, така и противниците на еврозоната са се консолидирали.
Бизнесът е с ясно изразено и устойчиво позитивно отношение - 66,3%. Относно очакваните ефекти - в краткосрочен план - около 35% от хората имат по-скоро положителни очаквания, а 55% са отрицателно настроени. При бизнеса процентите са разпределени в следното съотношение - положително очакване 57-53%, отрицателно - 36-39%.
В дългосрочен план тенденцията се обръща - 48% е положителното очакване при граждани, 39% - отрицателно. При бизнеса позитивната настройка е 60%.
Най-очакваните позитивни ефекти?
• Удобство при пътуване и разплащане в чужбина - 61%
• Няма да има загуби от обмен на валута - 44%
• Улеснена търговия с другите европейски държави - 34%
• Ще намалеят транзакционните разходи и ще се увеличи инвестиционния интерес
Краткосрочните очаквани негативни ефекти
• Повишение на цените на стоките - 65,5%
• Увеличение на инфлацията и изкуствено повишаване на цените по страна на некоректни търговци - 56%
Откровени заблуди
• Заплатите и пенсиите ще намалеят наполовина, а цените ще скочат двойно
• Курсът, по който ще се обменя валута, ще се промени
Притесненията сред бизнеса - 43% смятат, че ще се увеличат разходите за работна ръка
Социалните групи, подкрепящи в по-голяма степен присъединяването към еврозоната, са хората в по-млада и средна възраст. Страховете са съсредоточени при самотните възрастни хора, както и при гражданите с увреждания. Хората в средна възраст с гимназиално образование, активни потребители на социалните мрежи, изразяват най-често своите страхове. Гражданите, които плащат най-често в брой, изпитват най-големи притеснения.
Бизнесът е много позитивно настроен, но микробизнеса изпитва по-големи притеснения - заради по-ограничените си възможности за трансакции и нямат взаимоотношения с европейски партньори и се тревожат за покупателната способност на своите клиенти.
Използването на евро
51% от допитаните са използвали единната евровалута през последната година - при директно плащане в брой, при банкови трансакции или при плащане онлайн. 51,6% предпочитат да сключват сделки в евро. 44,7% нямат притеснения да използват единната валута, 28% имат известни притеснения, но смятат, че ще се справят, 23-24% казват, че имат сериозни притеснения как ще се ориентират - хора от малки населени места, които работят предимно с пари в брой.
Къде ще се обменят пари?
69% смятат да го направят през банкови клонове, най-голямо доверие печели БНБ. Обменните бюра са по-предпочитани в сравнение с пощенските клонове.
67% от бизнеса е използвал евровалутата и няма притеснения.
1/3 от участвалите в допитванията се определят като много добре информирани за еврото. А 60% казват, че се нуждаят от сериозна допълнителна информация.
Бизнесът в голямата си част се определя като много добре информиран, но в редица направления смята, че има нужда от допълнителна информация.
74% казват, че не знаят докога ще могат да се обменят левове в евро. 7 от 10 души не знаят докога ще може да се плаща и в двете валути. 69% не знаят откога и докога цените в магазините ще се обявяват в левове и евро.
Как ще се преизчисляват кредити и лизинги, какви ще са лихвите, дали ще има такси за обмен - това са сред най-често задаваните въпроси.
59% от представителите на бизнеса не знаят какви ще бъдат данъчните декларации след въвеждане на еврото.