Шведските власти са задържали вчера кораба „Вежен“ на Параходство „Български морски флот“ по подозрение, че е повредил подводен оптичен кабел между Швеция и Латвия, минаващ по дъното на Балтийско море. Патрулни кораби на НАТО се намират в района на аварията, а шведските власти са започнали разследване за саботаж, предаде Ройтерс.
„Инцидентът е станал на 25 януари през нощта при изключително лошо време, с югозападни ветрове със сила над 25 м/сек и къси, доста високи вълни. Възможно е „Вежен“ да е причинил скъсването, но в никакъв случай не допускам, че може да става дума за саботаж“, каза днес на брифинг изпълнителният директор на БМФ кап. Александър Калчев.
Той уточни, че заради бурята и тъмнината оглед на кораба е бил извършен в неделя призори и екипажът е установил, че лявата котва на кораба е „изтекла“ и се е влачила по дъното, т.е. стопорите, с които е обезопасена при преход в открито море не са успели да я удържат. „При лошо време те могат да се повредят, има такива случаи. Може да има небрежност от страна на екипажа, но лично аз се съмнявам, защото се е очаквало лошо време“, уточни кап. Калчев.
По думите му вчера шведската брегова охрана е насочила 32 000-тонния плавателен съд към техни териториални води, където „Вежен“ в момента е на котвена стоянка. „Преди това на борда са се качили въоръжени представители, които са се държали малко агресивно. Очакваме да започне инспекция от следователи, която да установил дали нашият кораб е причинил прекъсването на кабела. Това трябва да се докаже. Надявам се разследващите бързо да установят, че става дума за технически инцидент и "Вежен“ да бъде освободен", категоричен бе кап. Калчев. По данни на латвийските военни и на сайта „Морски трафик“ в района на повредата е имало два плавателни съда.
Въведеният в експлоатация през 2022 г. „Вежен“ е пътувал от руското пристанище Уст-Луга към Южна Америка, натоварен с торове. Екипажът му е от осем български офицери и деветима моряци от Мианмар. Капитанът Антон Атанасов е действал правилно, като не е пуснал хора на палубата в тъмната част на денонощието и в лошо време, защото животът и здравето на екипажа са на първо място, подчерта изпълнителният директор на БМФ.