Шведските власти задържаха кораба „Вежен“ след скъсване на оптичен кабел

Не може да става дума за саботаж, смята изпълнителният директор на БМФ кап. Александър Калчев

Шведските власти са задържали вчера кораба „Вежен“ на Параходство „Български морски флот“ по подозрение, че е повредил подводен оптичен кабел между Швеция и Латвия, минаващ по дъното на Балтийско море. Патрулни кораби на НАТО се намират в района на аварията, а шведските власти са започнали разследване за саботаж, предаде Ройтерс. 

„Инцидентът е станал на 25 януари през нощта при изключително лошо време, с югозападни ветрове със сила над 25 м/сек и къси, доста високи вълни. Възможно е  „Вежен“ да е причинил скъсването, но в никакъв случай не допускам, че може да става дума за саботаж“, каза днес на брифинг изпълнителният директор на БМФ кап. Александър Калчев.

Той уточни, че заради бурята и тъмнината оглед на кораба е бил извършен в неделя призори и екипажът е установил, че лявата котва на кораба е „изтекла“ и се е влачила по дъното, т.е. стопорите, с които е обезопасена при преход в открито море не са успели да я удържат. „При лошо време те могат да се повредят, има такива случаи. Може да има небрежност от страна на екипажа, но лично аз се съмнявам, защото се е очаквало лошо време“, уточни кап. Калчев.

По думите му вчера шведската брегова охрана е насочила 32 000-тонния плавателен съд към техни териториални води, където „Вежен“ в момента е на котвена стоянка. „Преди това на борда са се качили въоръжени представители, които са се държали малко агресивно. Очакваме да започне инспекция от следователи, която да установил дали нашият кораб е причинил прекъсването на кабела. Това трябва да се докаже. Надявам се разследващите бързо да установят, че става дума за технически инцидент и  "Вежен“ да бъде освободен", категоричен бе кап. Калчев. По данни на латвийските военни и на сайта „Морски трафик“ в района на повредата е имало два плавателни съда. 

Въведеният в експлоатация през 2022 г. „Вежен“ е пътувал от руското пристанище Уст-Луга към Южна Америка, натоварен с торове. Екипажът му е от осем български офицери и деветима моряци от Мианмар.  Капитанът Антон Атанасов е действал правилно, като не е пуснал хора на палубата в тъмната част на денонощието и в лошо време, защото животът и здравето на екипажа са на първо място, подчерта изпълнителният директор на БМФ.