Ясна е най-вероятната причина за аварията в турския самолет над София

Ясна е най-вероятната причина за аварията в турския самолет над София

Ужас в небето над София преживяха 95 пътници на борда на самолет на турските авиолинии по време на аварийно кацане в неделя вечерта.

Пилотът докладва до кулата, че има затруднение в управлението на самолета и желае да поддържа определена височина, за да направи проверки. От своя страна РВД правят всичко възможно, за да осигурят коридор за аварийно кацане. То продължава само няколко минути, но пасажерите го описват като ужас. 

"След като капитанът преценява, че е аварийна ситуацията, той е преценил, че и за самолета, и за пътниците съществува възможност за ненормално кацане", отбеляза Ангел Борисов, авиоексперт по безопасност на полетите, по БТВ.

По думите му паникьосване на борда на самолета, което е допуснато, не е удачно. Не е удачно също да се говори след това, за да се плашат пътниците, качващи се на какъвто и да е самолет. 

„Това е аварийна ситуация. Може да се класифицира като сериозен инцидент. Но самолетът определено не е можело да падне, защото машината е подсигурена многократно. Всички жизненоважни системи, в това число и колесника, са подсигурени”, коментира авиоекспертът Марин Петров по Нова ТВ.

„В процеса на излитане пилотите пускат т. нар. задкрилки. Те увеличават площта на крилото. За да може да излети машината, при малка скорост – трябва да има подемна сила. Поради тази причина при излитане задкрилките се пускат при по-малък ъгъл. Когато се каца – те са с по-голям ъгъл. Предполагам, че на тази височина – при 6000 фута, една от задкрилките не се е прибрала. Това води до разлика в подемната сила на двете полукрила. От там се получава и този наклон, за който съобщават пътниците”, посочи Петров.

"Самолетът беше много завъртян, Луната се виждаше отдолу. Даже един пътник направи клип. Затова ми беше замаяно", разказа един от пътниците на злополучния полет - Крум Атанасов, по БТВ. 

Той видял, че надморската височина на монитора пред него била в порядъка на 1480-1500 метра. Категоричен е, че самолетът е летял ниско и сградите долу са се виждали много ясно. "Бях в задната част на самолета, където стюард ни каза, че има някакъв технически проблем, но не знаят какъв е. При което едно момче, което беше на седалката зад мен, каза: "Край, аз слизам, не искам да остана на този самолет", разказа Крум. По думите му стюардът бил категоричен, че техническият проблем не бил свързан със сигурността на полета. 

Пътниците чакали два часа в самолета, докато повредата бъде отстранена. Малко след излитането обаче станало ясно, че нещо не е наред. "Една стюардеса отпред, мисля, че беше главната стюардеса, започна да говори притеснено на турски. Другите стюарди почнаха да се молят на Аллах. Казаха ни да премахнем всички остри предмети и да заемем защитна поза", разказа Крум.

Тогава пилотът направил изявление по уредбата. Последната реплика никога няма да я забравя. Беше "Brace for impact", което означава "Пригответе се за удар", разказва още мъжът. 

Въпреки това съобщение, на борда не е имало паника. "Не е като по филмите. Ти си вцепенен и очакваш удар след 15 секунди", сподели пътникът. Когато кацнали благополучно, по наша традиция всички пътници ръкопляскали. На слизане Крум попитал стюардесата дали наистина са очаквали удар на самолета със земната повърхност и тя потвърдила.

Най-четени