Cанкциите към фирмите се завишават от 2 до 10 пъти
Столична община обяви най-голямата обществена поръчка за мандата, чиято прогнозна стойност е 515 473 737 лева с ДДС. Поръчката е за сметопочистване в районите, където договорите с фирмите са изтекли, а срокът е пет години. Последният договор за сметопочистване от началото на 2020 г. е на стойност 436 млн. лв.
Кметът на София Васил Терзиев, зам.-кметът по екология Надежда Бобчева, и директорът на Столичния инспекторат Николай Неделков представиха изискванията към сметопочистващите фирми. Подчертано бе, че предстои подновяване на сивите контейнери в София с нови, механични, затворени, за да няма преливащи отпадъци. Улиците и прилежащата инфраструктура ще са реално измити, а не само намокрени, увери зам.-кметът по екология.
“Един договор е толкова добър, колкото са инструментите в него, с които можем да накараме другата страна да си свърши съвестно работата. Така че от нашия опит тази година и половина сме събрали редица инструменти, които да защитават интересите на общината и на софиянци и да бъде променен балансът от предишните договори, които защитаваха в немалка степен интереса на фирмите. Целта е да си върнем контрола върху чистотата на София”, заяви кметът Васил Терзиев.
Повишени изисквания
В новите поръчки акцентите са върху:
• Повече механизирано чистене и извозване на отпадъците;
• Повече техника с цел да се намалят ръчните дейности, пропуските и злоупотребите;
• Автоматичен контрол с умна система от сензори, камери, бордови компютри и алгоритмични модели;
• По-високи санкции при неизпълнение и по-улеснен режим на налагане на санкциите.
Тази година изтичат 7 от договорите с фирмите за почистване и сметосъбиране на 20 от 24 района на Столична община, което налага да бъдат подписани нови споразумения (виж районите с изтекли договори в таблицата). Новоподписаните договори ще са валидни до 2030 година.
За “Младост”, “Витоша”, “Овча купел” и част от “Триадица” настоящите договори изтичат през 2027 година. “Красна поляна” се обслужва от общинското дружество “Софекострой” ЕАД, чийто договор се подновява всяка година.
За да подобри чистота в града, екипът на Васил Терзиев залага няколко ключови подобрения в изискванията към фирмите, които се очаква да дадат по-добра възможност на Столична община за контрол на дейността.
Санкциите
В новите договори е заложено от 2 до 10 пъти увеличение на размера на неустойките за установено неизпълнение на различните дейности (виж таблицата).
Освен размера Столична община променя и начина, по който се налагат санкциите за неизпълнение на дейностите по договорите:
• Ще се налагат като неустойка, с нов режим на констатиране, който е облекчен като процес и оформен така, че да не допуска двусмислено и спорно тълкуване.
• Констатирането на нарушенията вече ще се извършва от Столичния инспекторат в реално време, ще се удостоверява с електронен подпис и ще се изпраща веднага по електронен път.
• Въведена е клауза, която отчита бездействие - 3 констатирани случая на неизпълнение в рамките на месец вече ще се считат за бездействие и за него ще се начислява друг вид неустойка в допълнение към неустойките за всяка една от констатациите.
Нови гаранции
Досега фирмите се възползваха от възможност за гаранция за изпълнение на задълженията във вид на застраховка - почти невъзможна за възстановяване. Новите гаранции са:
• Единствено банкови гаранции.
• От 1%, те вече са 2% или около 10 млн. лв. общо за седемте нови договора.
Повече механизирани дейности
Въвежда се автоматизирана система за сметосъбиране, а срокът за пускането й е 8 месеца след сключване на договора.
Столична община ще задължи сметосъбиращите фирми да повишават капацитета си за механизирано събиране и извозване на отпадъците:
Сметосъбиращите фирми ще трябва да осигурят по-голям брой камиони за едрогабаритни отпадъци - от един до два камиона за събиране на едрогабаритни отпадъци в зависимост от зоната. Броят и видът техника, заложени в новите поръчки, е изчислен на база анализи на броя курсове и обеми от всяка от зоните.
Новите договори залагат и по-високи изисквания в техническата спецификация към почистващите фирми за извършване на повече механизирано метене на тротоари и пътни платна:
• ясни изисквания за налягането на дюзите (мин. 15 бара и макс. 50), с които се извършва миенето на улиците, за да се гарантира по-високо качество на дейността;
• нова техника: по 3 броя вакуумни прахосмукачки тип ремарке за механизирано събиране на листата във всяка зона;
• по 3 броя специализирани машини за почистване на пътни знаци във всяка зона;
• по 1 машина за почистване на мантинели във всяка зона;
• ясни изисквания за набора от четки, с които фирмите да извършват по-ефективно механизираното метене на различни видове трасета и различен тип на замърсяването.
По-ефективно снегопочистване
• Ясни срокове и недвусмислени критерии за почистването на тротоари след снеговалеж;
• Наличност на по 3 броя ръчни роторни снегорини за почистване на тротоари и велоалеи във всяка зона;
• Наличност на малогабаритна техника за почистване на малки улици.
Данните постъпват в реално време
За да подобри контролът и да освободи човешки ресурс, ангажиран да следи камиони, да засича, документира и предотвратява системни злоупотреби, Столична община задължава фирмите да интегрират нова умна система за проследяване на изпълнението на задълженията, която включва:
• Камера,
• Многобройни сензори,
• Бордови компютър,
• Алгоритмични модели с изкуствен интелект, които засичат обема и теглото на всеки обслужен контейнер.
Новата система ще е собственост на и ще се инсталира от Столична община и данните ще постъпват в администрацията в реално време под контрола на общината, за да се премахне възможността за манипулиране на данни.