САЩ залагат много на ракета въздух-въздух от следващо поколение AIM-260A JATM, но готовността на изтребителя и пропуските в доставките застрашават превъзходството им във въздуха, пише Габриел Хонрада за Asia Times.
Наскоро представената съвместна усъвършенствана тактическа ракета AIM-260A на американските военновъздушни сили (JATM) обещава да промени формата на въздушната война със своя разширен обхват, усъвършенствано насочване и съвместимост със стелт – точно както развитието на въздушната мощ на Китай ескалира борбата за въздушно превъзходство.
Миналия месец The War Zone съобщи , че военновъздушните сили на САЩ са потвърдили автентичността на наскоро публикувания рендер на AIM-260A JATM.
С по-голям обсег, но същевременно подобен на AIM-120 AMRAAM, тази ракета е готова да замени последната в американската военна служба. Включен в дневния брифинг на военноморските сили на САЩ, JATM остава строго секретен, като техническите и програмните подробности са задържани.
Въпреки това се смята, че разполага с усъвършенствани системи за задвижване, многорежимни технологии за насочване и възможност за получаване на насоки от различни източници като наземни радари и сателити.
Въпреки че публично достъпната информация за обсега на AIM-260A е оскъдна, Naval News споменава, че най-новият вариант AIM-120D-3 се доближава до праговия обхват на AIM-260A от 190 километра, но последната ракета вероятно надвишава този обхват.
Изобразяването разкрива елегантен дизайн, оптимизиран за висока скорост и ниско съпротивление. Той разполага със значително по-дълъг ракетен двигател от AIM-120, което предполага значително подобрени възможности за обхват и скорост.
Очаква се AIM-260A да бъде монтиран в стелт изтребители като F-22 и F-35, както и в бъдещи стелт дронове по програмата Collaborative Combat Aircraft (CCA). Това развитие отразява реакцията на американската армия на заплахи с по-дълъг обсег, особено от китайски ракети.
Въпреки активните тестове, точният график за пускането на AIM-260A остава неясен и все още няма публично потвърждение за оперативния му статус. Усъвършенстваното задвижване на JATM и потенциално многорежимната технология за самонасочване подчертават значителния напредък в бойните способности въздух-въздух на САЩ.
Това развитие следва сравнително скорошното разкриване на модерни китайски ракети въздух-въздух. Военновъздушните сили на народната освободителна армия (PLAAF) представиха своите изтребители J-16, оборудвани с ракета PL-17 , оръжие с голям обсег извън видимия обхват (BVR), предназначено да неутрализира въздушни цели с висока стойност, като система за предупреждение и контрол във въздуха (AWACS) и танкери.
PL-17, значително по-голям от своя предшественик, PL-15, разполага с двуимпулсен ракетен двигател, контроли за вектор на тягата и скорости, надвишаващи Mach 4. Неговата система за насочване интегрира радар с активна електронно сканирана решетка (AESA) и двупосочна връзка за данни, повишавайки устойчивостта на електронни контрамерки.
Освен това Китай разработва хиперзвукови ракети въздух-въздух за противодействие на американски стелт бомбардировачи, като B-21 Raider . Тези оръжия, за които се твърди, че могат да достигнат Mach 9, използват импулсни двигатели с твърдо гориво и изключителна устойчивост на топлина, което позволява непредвидими траектории на полета.
Ракетната стратегия на Китай е в съответствие с неговата по-широка доктрина против достъп/отказ на зона (A2/AD), целяща да изтласка американските и съюзническите сили по-далеч от бреговата линия.
Революцията на BVR в изтребителните битки измести ангажиментите от бойни действия на близки разстояния към конфронтации на далечни разстояния, управлявани от сензори, с изтребители, използващи стелт, електронна война (EW) и радар с активна електронно сканирана решетка (AESA), за да откриват и ангажират противници от разстояния на противопоставяне, често преди засичането, казва Самуел Лейтър в статия от Масачузетския технологичен институт (MIT) от март 2023 г.
Лейтер споменава, че тази промяна намалява изтощението и поддържа предимство, като подчертава критичната необходимост от подобрени способности в съвременната въздушна война.
Той посочва, че симулациите показват, че силите на САЩ и Япония с превъзходни самолети като F-22 и F-35 постоянно се справят с тези на Китай в сражения въпреки числените недостатъци.
Въпреки това Китай може вече да има контрамерки за AIM-260A и подобни ракети. През юни 2024 г. Asian Military Review споменава , че Военновъздушните сили на Народноосвободителната армия на Китай (PLAAF) и Военноморските военновъздушни сили на PLA (PLANAF) разполагат сложни платформи за EW като Y-9DZ и J-16D.
Тези платформи, оборудвани с усъвършенствани блокове за заглушаване и мерки за електронна поддръжка (ESM), са предназначени да прекъсват системите за насочване на вражески ракети и радарните операции.
Китайската иновация в EW има за цел да неутрализира заплахите от BVR и да поддържа въздушно превъзходство в оспорвани региони, отразявайки преминаването към доминиране на електронния спектър за противодействие на напредналите ракетни технологии.
Що се отнася до сравнението на американските и китайските стелт изтребители, Брент Истууд споменава в статия от 1945 г. този месец, че докато китайският J-20 разполага с характеристики за избягване на радари, усъвършенствана авионика и способности за удари на далечни разстояния, неговият стелт се счита за по-нисък от американските реактивни самолети от пето поколение като F-22 и F-35.
Въпреки това, Ейбрахам Ейбрамс споменава в статия от ноември 2024 г. за Aviation Geek Club, че бойният радиус на J-20, почти два пъти по-голям от този на F-22 и F-35, позволява разширен оперативен обхват, който е от решаващо значение за ангажиментите на Тихия океан.
Ейбрамс отбелязва, че усъвършенстваният стелт дизайн на J-20 и двигателите WS-15 с голяма тяга подобряват неговата скорост, маневреност и способности за свръхзвуков полет без форсаж.
Със своя голям вътрешен капацитет за гориво и сложна авионика, Abrams казва, че характеристиките на J-20 осигуряват превъзходна издръжливост и оперативна гъвкавост.
Обсъждайки как американските F-22 и F-35 могат да бъдат използвани в конфликт в Тайванския проток, Крис Озбърн споменава в статия от септември 2022 г. за The National Interest (TNI), че разполагането на изтребители F-22 и F-35 може да бъде от решаващо значение за противодействието на китайско амфибийно нападение срещу Тайван, осигурявайки въздушно превъзходство над Тайванския пролив.
F-22, летящи от въздушната база Кадена в Япония, възможностите за вертикално излитане и кацане на F-35B, позволяващи операции от аскетични въздушни бази на тихоокеанските острови , и гъвкавостта на F-35C при изстрелване на носители значително ще укрепят въздушната мощ на САЩ и съюзниците.
Въпреки това технологично предимство, нивата на готовност на американските изтребители оставят много да се желае. Миналия месец списание Air & Space Forces съобщи , че през 2024 г. нивата на готовност на F-22 са спаднали от 52% на 40,19%, докато тази на F-35A се е запазила стабилна на 51,4%.
Оценките на по-старите изтребители, като F-15E и D, се увеличиха до 33% от 55%, съответно до 52,9% и 63,7%, тъй като най-старите самолети с най-лоши характеристики бяха пенсионирани. Флотът F-15EX, само с осем самолета, имаше 83,13% рейтинг.
Освен това Дейвид Дептула споменава в статия на Forbes от май 2024 г. , че ВВС на САЩ са изправени пред критична празнина в изтребителната авиация, изострена от неотдавнашните съкращения на покупките на F-35, което подкопава способността им да се противопоставят на нарастващата военна мощ на Китай в Тихия океан.
В съответствие с тези съкращения на покупките на F-35, програмата беше поставена под контрола на Министерството на правителствената ефективност на САЩ (DOGE), тъй като е изправена пред сериозни въпроси относно цената си от 2 трилиона щатски долара, забавяне на надграждането, проблеми със софтуера, уязвимости в киберсигурността и проблеми с поддръжката и логистиката.
Дептула посочва, че САЩ се борят да запазят превъзходство във въздуха с 55 бойни ескадрили в сравнение със 134 по време на операция „Пустинна буря“.
Той подчертава, че производството на Китай от приблизително 100 изтребителя J-20 годишно, което далеч надхвърля американския флот F-22, фиксиран на 187 единици, допълнително разширява тази празнина, представлявайки значителна заплаха за Тайван.
Като се имат предвид тези цифри, генерал Дейвид Алвин спомена в статия от списание Air & Space Forces от февруари 2024 г. , че за САЩ би било непосилно скъпо да построят достатъчно самолети, за да поддържат превъзходство във въздуха в продължение на дни и седмици.
Въпреки че Алвин казва, че САЩ в Тихия океан не трябва да се примиряват с оперирането във взаимно отричано въздушно пространство, както се вижда в руско-украинската война, той призовава за по-нататъшно разработване на достъпни, готови безпилотни самолети, за да се увеличат числата.