Началникът на щаба на Военновъздушните сили на САЩ, генерал Дейвид У. Алвин, публикува инфографика в своя X акаунт, която сравнява изтребители от 4-то, 5-то и бъдещите 6-то поколение на неговите сили, както и предстоящите "изтребителни дронове" по програмата Collaborative Combat Aircraft (CCA) на ВВС на САЩ. Макар и много обобщена, графиката ни предоставя първите официални показатели за някои от тези самолети, включително заявяването, че изтребител F-47 от следващо поколение Air Dominance на Boeing ще има боен радиус от "1000+" морски мили.
Our @usairforce will continue to be the world’s best example of speed, agility, and lethality. Modernization means fielding a collection of assets that provide unique dilemmas for adversaries—matching capabilities to threats—while keeping us on the right side of the cost curve. pic.twitter.com/vqjxCdBYid
— General David Allvin (@OfficialCSAF) May 13, 2025
Какъв трябва да бъде необходимият обхват и общите характеристики на пилотирания тактически самолет от следващо поколение за въздушно господство (сега официално F-47) е много важна и гореща тема, пише The War Zone.
Способността да проникне дълбоко в балона на противника за предотвратяване на достъп/оторизация на зона (A2/AD) е абсолютно съществена характеристика на предстоящия изтребител от 6-то поколение на Boeing. Има силни аргументи за даване на абсолютен приоритет на обхвата и общата издръжливост пред други цели за ефективност, докато по-балансиран подход, по-близък до този на традиционен изтребител, е друга позиция, заемана от някои. Няма да се връщаме към всичко това в тази статия, пише главният редактор на TWZ Тайлър Рогоуей, но макар бойният радиус от 1000+ морски мили да е значително подобрение спрямо други изтребители, които в момента са на въоръжение, той не е толкова драстичен, колкото някои може да смятат, че е необходим за противодействие на напреднала вражеска противовъздушна отбрана в продължение на много десетилетия напред.
Все пак, поне получаваме по-ясни индикации какво да очакваме от F-47.
Цифрата от над 1000 морски мили съвпада слабо със собствената инициатива на ВМС за изтребители NGAD, или F/A-XX, за която наскоро беше заявено, че има приблизително 25% по-голям обхват от настоящите изтребители на службата. От настоящите тактически реактивни самолети на ВМС, F-35C предлага по-добър обхват от F/A-18E/F Super Hornet. 25% увеличение спрямо F-35C би поставило бойния радиус на F/A-XX на около 850 морски мили. По-близкият до 50% допълнителен обхват спрямо съществуващите изтребители за F-47 би имал известен смисъл, ако основните цели за характеристики бяха като цяло сходни с тези на ВМС, но единият трябваше да действа от самолетоносач, а другият имаше предимството да лети от фиксирани летища.
Също така не знаем какво точно представлява "+"-то в цифрата за обхвата на F-47. Дали това са 50 допълнителни морски мили или 250 допълнителни морски мили? Важно е също да се помни, че с всички публични съобщения около F-47, от основната му конфигурация до показатели като тези, трябва да приемем, че те са били внимателно съобразени, за да не разкрият твърде много на разузнаването на противника. Независимо от това, това са официалните данни, с които разполагаме в писмен вид.
Графиката също така показва скоростта на F-47, което съвпада с коментарите на президента Доналд Тръмп по време на обявяването на възлагането на договора за F-47 и пресконференцията за наименуването му. Колко точно бързо ще може да лети без форсаж (суперкрейсерска скорост) и с какво ниво на ефективност е много по-важно от максималната му скорост, независимо от това.
В публикацията на генерал Алвин се посочва също, че програмата за F-47 ще включва 185 самолета, поне както е планирано към момента. Това съвпада с дългогодишните изявления на бившия министър на военновъздушните сили Франк Кендъл за това колко пилотирани самолета с NGAD вероятно ще придобият ВВС на САЩ. С това, което той определи като екстремна цена, над три пъти по-висока от сегашните изтребители в производство, вероятно ще бъдат построени около 200 .
Първоначално се предвиждаше пилотираният тактически самолет NGAD да замени директно F-22. Доколко това е точно днес, не е ясно, тъй като датата на излизане от експлоатация на F-22 стана по-неясна, както и връзката му със замяната му с F-47. Но въз основа на числото 185, което съвпада с инвентара на F-22 в същата графика, стратегията за директна замяна изглежда остава в играта поне като възможност. Въпреки това, въз основа на последните изявления на служители на ВВС на САЩ, окончателният дизайн на структурата на силите на F-47 изглежда все още е в процес на разработка.
Според графиката, F-47 ще разполага със "Stealth ++", за разлика от "Stealth +" на F-22 и "Stealth" на F-35. Това наистина не е ново разкритие, тъй като пилотираният тактически самолет с NGAD винаги е бил замислен като самолет с много ниска видимост, вероятно с всестранно широколентов достъп, всестранно стелт срещу радари и значително намалена инфрачервена сигнатура. Включването на предпазни капки в дизайна, поне в концептуалното изкуство, което ни беше показано, изглежда донякъде противоречи на тази цел.
Но, както многократно сме казвали, откакто бяха пуснати първите рендери на F-47, не знаем какво е включено за целите на контраразузнаването и винаги трябва да имаме предвид, че действителният самолет може в крайна сметка да изглежда значително различно - може би дори да се окаже без предпазните капки.
Накрая, графиката на ВВС на САЩ посочва, че F-47 ще влезе в експлоатация между 2025 и 2029 г. Това е много малко вероятно и този диапазон от дати вероятно е предназначен да посочи първия полет на F-47 и някои от неговите развойни тестове. Виждаме същия диапазон от дати и за CCA на YQF-42A и/или YQF-44A .
"F-47 ще лети по време на този мандат"
"F-47 ще лети по време на този мандат", каза служител на ВВС на САЩ пред TWZ , когато беше поискано допълнително разяснение.
Преминавайки към гореспоменатите CCA, графиката показва, че поръчките за CCA са над 1000 бройки. Доколкото разбираме, това не е задължително да са QF-42A или QF-44A, а в множество CCA стъпки, като единият или и двата самолета са закупени в брой между 100 и 150 бройки за първата CCA стъпка. Следващата, която ще бъде закупена, е Increment 2, който вероятно ще бъде с много различен планер. Въпреки това, ВВС на САЩ биха могли да закупят много повече CCA от Increment 1, освен броя 100-150, с развитието на цялостната програма.
Много е важно да се отбележи бойният радиус от 700 мили за CCA. Не сме виждали подобна стойност за обхват, присвоена на CCA преди. Подобно на заявения обхват на F-47, това е в долната граница на това, което някои може да сметнат за необходимо. Това би било особено вярно, тъй като не съответства пряко на това, което сега знаем за собствения обхват на F-47. F-47 ще бъде една от основните платформи за управление на CCA.
Винаги е възможно да се задържи екипажът на базата по-дълго, за да се контролират множество вълни от CCA. И отново, те вероятно се отнасят само до двата проекта CCA, които в момента се разработват за тестване. Последващите увеличения на CCA биха могли да имат по-малък или много по-голям обхват. Цифрата за обхвата също така съответства на индикациите, които наблюдавахме да се появяват в програмата с нейното развитие, като се набляга на по-високите характеристики и други атрибути при дълги разстояния.
Що се отнася до скоростта, широко се смята, че както YQF-42A, така и YQF-44A са проектирани като цяло с дозвукова динамика. YQF-44A на Anduril е адаптиран от дрона Fury aggressor на Blue Force Technologies. Твърди се, че този дизайн е способен на свръхзвуков полет за ограничени маневри, но е възможно да се постигне по-устойчива свръхзвукова работа с промени в задвижването. Не е ясно дали подобно подобрение е било преследвано в окончателния дизайн на CCA. Отново, последващите CCA биха могли да имат по-ниска или по-висока кинематична производителност въз основа на променящите се изисквания.
Накрая, графиката отбелязва стелт като атрибут и за двата типа. И двата самолета имат някои нискозабележими (стелт) характеристики, в различна степен, особено оптимизирани от критичните предни аспекти, но те не са платформи с много нискозабележими характеристики. Все пак, известна степен на стелт технология, балансирана спрямо цена и производителност, ще осигури известна степен на подобрена оцеляване. Изискванията за стелт на CCA биха могли и вероятно ще се променят драстично в бъдещи итерации.
Ето ги и първите ни официални спецификации за тези платформи от ВВС на САЩ. Въпреки че показателите са много ограничени и обобщени и не бива да ги тълкуваме твърде категорично, те ни дават малко по-ясна представа за проектните цели както на F-47, така и на Increment 1 CCA.