Когато F-47 влезе в експлоатация на дата, която предстои да бъде оповестена, това ще бъде нов фактор във въздушната война на САЩ. Решението за продължаването на разработката, отложено от юли миналата година, беше неочаквано обявено на 21 март, а Boeing ще бъде главен изпълнител. Дизайнът ще има много по-голям обхват от по-ранните изтребители, както при свръхзвукова, така и при дозвукова скорост.
Изненадващо съобщение за F-47 направи лично 47-ият президент на САЩ Доналд Тръмп.
Вече получаваме повече информация за произхода на F-47. Както Boeing, така и Lockheed Martin, построиха Х-Plane в стремежа си да спечелят компонента на пилотирания тактически изтребител на инициативата Next Generation Air Dominance. Както вече знаехме, прототип излетя за първи път през 2019 г. Сега знаем, че друг се издигна в небето през 2022 г., пише The War Zone.
(Самолетите-X (X-Planes) са серия от експериментални самолети и ракети на Съединените щати, използвани за тестване и оценка на нови технологии и аеродинамични концепции- бел. ред.).
Началникът на щаба на военновъздушните сили Алвин направи изявление, след като Boeing спечели договора с Пентагона, в което каза, че "през последните пет години тихомълком се полагаха основата за F-47 – летяха стотици часове, тестваха авангардни концепции и доказаха, че можем да прокараме обвивката на технологиите с увереност". По това време не беше ясно дали и двамата финалисти са летели с демонстрационни самолети.
Разкритието идва от съобщение на DARPA относно възлагането на договора за F-47. В него агенцията за отбранителни технологии казва, че участието й в това, което стана F-47, е започнало през 2014 г. като част от проучването Air Dominance Initiative, което доведе до нейната инициатива за аерокосмически иновации. Изданието също така цитира изпълняващия длъжността директор на DARPA Роб Макхенри, който заявява:
"Често едва през следващите десетилетия разрушителното въздействие на DARPA може да бъде разкрито – днес ние сме горди, че можем да споделим 10-годишната изследователска дъга на DARPA, която завърши с програмата F-47, определяйки следващата ера на американско въздушно господство".
Екипажният боен реактивен компонент от шесто поколение на NGAD проследява своите корени до изискването за това, което първоначално беше наречено "платформа за проникване на противовъздушни средства (PCA)", уж да наследи стелт изтребителя F-22 Raptor, който се появи публично в средата на 2010 г. Това, от своя страна, беше резултат от гореспоменатата работа, извършена от ВВС на САЩ в сътрудничество с Агенцията за напреднали изследователски проекти на отбраната. Франк Кендъл, бивш началник на военновъздушните сили, беше силно ангажиран в тези усилия, докато имаше позицията на заместник-министър на отбраната за придобиване, технологии и логистика.
Твърдеше се, че до три демонстрационни самолета са летели като част от секретната програма през последните години.
Възможно е Northrop Grumman, който е избрал да се откаже от програмата около 2023 г., за да се съсредоточи върху други приоритети, като B-21 Raider и предстоящата програма за изтребители от 6-то поколение на флота, която също е под името NGAD, също да е летял с демонстратор, но съществуването му е засега е задържано. В същото време тези твърдения можеха да са неточни, тъй като никога не бяха потвърдени и просто демонстранти от Lockheed Martin и Boeing влязоха в средата на полетен тест.
DARPA също така заявява, че Х-самолетите на Boeing и Lockheed Martin са летели "по няколкостотин часа всеки" по време на оценката. Не е ясно какво е състоянието на тези самолети в момента. Те биха могли да служат на крайната си цел - не е необичайно за превозни средства за демонстрация на полети с ограничени часове на корпуса, проектирани в тях - или биха могли да продължат да поддържат NGAD и други програми - ние просто не знаем. Самолетите на Boeing могат да останат от особена стойност.
Независимо от това, фактът, че и два са летели толкова много часове, означава, че значителният риск е намален, особено ако са донякъде представителни за производството, което е по-често срещана тактика за развитие в ерата на дигиталното инженерство и напредналото бързо производство. Това също така означава, че решението да се избере Boeing се основава на много реални данни за ефективността чрез полетни тестове, вероятно по почти пряк начин. Това може да е голям фактор за това дали Lockheed Martin ще протестира или не срещу решението за възлагане.
Надяваме се, че ще получим допълнителни подробности за F-47 и историята на неговото развитие в близко бъдеще, но само след два дни картината на това, което е довело до него, става по-ясна, пише главният редактор на The War Zone Тайлър Рогоуей .