Military Watch: Boeing е избран да разработи изтребител F-47 от шесто поколение и това е повратна точка за бъдещето на ВВС на САЩ (ВИДЕО)

На 21 март Boeing беше обявен за победител в инициативата за следващо поколение Air Dominance (NGAD) на ВВС на САЩ и съответно получи основния договор за разработване на следващия изтребител, пише военното издание Military Watch.

С обявяването на договора обозначението на самолета като F-47 беше официално потвърдено, отразявайки неговата позиция като наследник на F-22 и F-35, разработени от най-голямата американска фирма за отбрана Lockheed Martin. След като конкурентният авиационен гигант Northrop Grumman отпадна от процеса на наддаване за NGAD през юли 2023 г., Boeing и Lockheed Martin бяха последните двама претенденти , като неуспехът на последния да спечели първичните договори го остави без никакви програми за изтребители освен F-35. 

Lockheed Martin също беше  изключен от програмата за шесто поколение изтребители F/A-XX на ВМС на САЩ по-рано през март, след като според съобщенията нейното представяне не успя да удовлетвори критериите на службата, което остави Northrop Grumman и Boeing като крайни претенденти. Тези разработки повишават възможността Boeing да спечели договори и за двете програми за изтребители от шесто поколение, точно както Lockheed Martin спечели договори както за F-22, така и за F-35. 
Boeing, Lockheed Martin и Northrop Grumman ще имат голяма програма за стелт изтребители, като Boeing разработва F-47, Lockheed Martin ще продължи да разработва по-способни версии на F-35, а Northrop Grumman ще бъде предпочитан да разработи F/A-XX. В момента Northrop Grumman също така е основният изпълнител на стратегическия бомбардировач B-21 Raider от следващо поколение, оставяйки фирмата на по-малък риск, ако не стане основен изпълнител на F/A-XX на ВМС.

Съобщението, че Boeing е избран да разработи F-47, следва повече от година на несигурност относно това дали ВВС ще получат пилотиран изтребител от шесто поколение, след като бяха повдигнати сериозни въпроси относно достъпността на NGAD. Програмата изисква над 20 милиарда долара само за завършване на фазата на разработка, което за планиран флот от само 200 изтребителя означава добавяне на 100 милиона долара към цената на всеки самолет. Изчислено е, че всеки изтребител ще струва над 1 милиард долара през целия си живот и ще има разходи за доставка от близо 400 милиона долара.

Представянето от Китай   на два нови изтребителя от шесто поколение през декември 2024 г., които вече са на етапи на прототип на полет, може да е ускорило процеса на възлагане на договори за NGAD и се счита за вероятно потенциално да стимулира по-голямо финансиране за конкурентна американска програма от шесто поколение. Очаква се Китай да започне да разполага с такива изтребители в началото на 2030 г., докато ВВС на САЩ се очаква да направят това едва през втората половина на десетилетието.

Най-четени