Сред статистика, космически трансферни суми, постове и коментари в социални мрежи, понякога забравяме, че футболът не винаги е бил математика. Някога той беше поезия, а не диаграма, проява на върхови природни инстинкти, а не методичен алгоритъм и изчисление, изкуство, а не само студена страгегия и тактика.
Днешните футболни звезди освен физически умения несъмнено носят в себе си и частици необяснима гениалност, но приличат повече на съвършено настроени машини отколкото на вдъхновяващи творци. С помощта на технологиите и щабовете от експерти с лаптопи, грешките са сведени до санитарен минимум, но често цената за това е магията, която превръща 90-те минути на терена в нещо повече от състезание между отбори и в наслада за зрителя.
Днес, на сайта и в мобилното приложение на водещия български букмейкър, добре познат като спонсор на родния гранд ЦСКА, десетки и стотици пазари за залози за всяка футболна среща допълват удоволствието от футболната магия и играта на днешните магьосници е нея.
В тази статия обаче ще си припомним петима играчи, които бяха вероятно по-добри от сегашните звезди, без подкрепата на щабове от специалисти зад гърба си, без лайкове и въздишки в социалките и които гонеха неуморно победата, но също и вдъхновяваха по неподражаем начин.
Пол Гаскойн, или както го наричаха в Англия „Газа“, е като герой на Шекспир - гениален, забавен, понякога до комичност, но и трагичен в своите самоунищожителни моменти..
На Европейското първенство през 1996 г. в родината му, срещу Шотландия той сътвори един от най-незабравимите голове в историята на английския футбол. С брилянтно първо докосване прехвърли защитник, а след това със светкавичен удар гарантира победата на своя отбор. Този гол остави неизлечима следа в английския футболен фолклор и не бе просто гол, а феноменално напомняне на света, че играта е създадена именно в Англия.
Извън терена обаче, демоните му винаги дебнеха в сянка. Алкохолът, депресията и натискът на славата го смачкаха и докараха до крайна бедност и публични унижения. Гаскойн остана символ на нещо, което вече почти липсва: уязвимата, човешка страна на гения, която съвременният футбол сякаш се опитва да изчисти. И точно затова е незабравим.
Да гледаш Марадона с топка в крака беше като да наблюдаваш чудо в реално време. Неговият дрибъл не се подчиняваше на физиката, а на вдъхновението. Той не просто играеше – управляваше пространството около себе си. Ниският му ръст, ниският център на тежестта и безукорният контрол над топката създаваха илюзията, че самата гравитация се огъва по негово желание.
Световното първенство през 1986 г. бе сцената на неговото величие. И той го постигна дори не толкова със спечелването на титлата, колкото с един единствен мач преди това. Голът с ръка срещу Англия бе циничен и блестящ едновременно, точно като самия него, а второто му попадение в същия мач, когато дриблира през половината отбор на съперника и остави английската отбрана безпомощна бе обявено за „гол на века“.
Марадона изобщо не беше ангел. Той беше ураган. Но именно такива хора правят играта велика. В ерата на клиничната прецизност и роботизираната ефективност, неговият стил остава ненадминат.
Зинедин Зидан не играеше футбол – той го рисуваше. Всяко негово движение изглеждаше предварително хореографирано олицетворение на самата естетика в този спорт. Пасовете му бяха като нарисувани с четка, движенията му – като танц, а контролът на топката ще си остане навярно ненадминат.
Но зад тази елегантност тлееше огън. Тиха ярост, която избухна драматично във финала на Световното първенство през 2006 г. – последният мач в кариерата му, която завърши кариерата си не с аплодисменти, а с червен картон, след онзи знаменит удар с глава срещу Марко Матераци.
Кой би забравил гола му с левия крак във финала на Шампионската лига през 2002 г. – онзи шедьовър срещу Байер Леверкузен, който бе толкова труден, че изглеждаше невъзможен? Или как през 1998 г., в най-важния мач за Франция, разглоби на съставни части великия национален отбор на Бразилия?
Зизу не беше най-бързият, не беше и най-силният. Но той твореше с играта си. Разбираше я отвъд схемите и тактиките. Неговата игра беше като джаз – импровизация, в която всеки тон имаше значение.
Преди Гуардиола, тики-така и модерния футбол, съществуваше един човек, който вече виждаше бъдещето: Йохан Кройф. Той не просто играеше – той градеше футбола.
Той стъпи на раменете на гиганти, но остави неповторима своя следа. С Аякс превърна “тоталния футбол” на Ринус Михелс в шедьовър – симфония от движение, пространство и ритъм. С националния отбор на Нидерландия твореше магия, която промени завинаги философията на играта, макар че може би тъкмо от него и съвременниците му в отбора започна този култ към механичната прецизност и ефективност, който властва днес. Но на терена Кройф беше и артист, извън него – философ и бунтар, а в съблекалнята – вдъхновител.
Кройф играеше така, както един диригент води оркестъра: с увереност, респект и елегантен контрол. Всеки негов пас не беше просто подаване – беше предвестник за нещо по-велико. Пространствата, които виждаше, не съществуваха за останалите играчи, докато той не ги създаде. Той беше повече от състезател – беше посланик на бъдещето.
И до днес влиянието му се усеща, но никой не може да бъде новият Йохан Кройф, защото той не беше резултат от система – той я създаде.
В една епоха, в която терените бяха кални, топките – тежки, а бутонките – наказание за краката, един мъж сияеше с игра, достойна за друга реалност. Неговото име е Ференц Пушкаш. И ако днес има различни високотехнологични системи, които измерват и изчисляват всяко движение, тогава е имало Пушкаш.
През 1953 г. с Унгария унижи Англия с 6:3 насред „Уембли“ в мач, който предефинира разбирането за европейски футбол. Беше перлата на великия отбор на унгарците, чието движение без топка и позиционно разбиране бяха изпреварили времето си с поне десетилетие.
След бягството от комунистическа Унгария и двугодишната забрана да играе от УЕФА, откровено надебелял с 12 килограма над нормата, всички вярваха, че кариерата му е приключила. Но Реал Мадрид му подаде ръка и бе възнаграден щедро от удивителния унгарец.
Пушкаш отбеляза 242 гола в 262 мача за „кралския клуб“. Спечели пет пъти Ла Лига, три пъти Купата на европейските шампиони (КЕШ), Интерконтиненталната и Купата на краля. Направи го гордо изпъчил коремче, без GPS тренировки, без диетолог и без медиен отдел зад гърба си. Направи го само с топка и инстинкт, а целият футболен свят бе в краката му.
От сайта на водещият български букмейкър напомнят, че участието в хазартни игри и спортни залози не е само забавление и може да доведе до развиване на зависимост.