The National Interest: Катапултът EMALS на самолетоносача от клас Ford променя военноморската авиация

Снимка: Туитър

Самолетоносачите от клас Ford са най-скъпите военни кораби, строени някога. Цената е 13 милиарда долара на единица. За да представите това число в перспектива, имайте предвид, че един разрушител „ Арли Бърк“ струва само 2,5 млрд. долара. Но клас „ Форд“ е специален плавателен съд, построен за хиляди моряци и десетки самолети и зареден със съвременни технологии, чието проучване и разработване повиши значително цената. Едно от най-известните технологични допълнения към клас Ford е електромагнитната система за изстрелване на самолети (EMALS). EMALS е обявена за нова революционна катапултна система, която трябва да подобри скоростта на генериране на полети на Ford, пише в статия за The National Interest Харисън Кас, старши писател в областта на отбраната и националната сигурност с общо над 1000 материала по въпроси, свързани със световните дела.

EMALS е електромагнитен катапулт, който разчита на линеен индукционен двигател, а не на традиционното парно бутало, за да изстрелва самолети. Линейният индукционен двигател, както подсказва името му, използва променлив ток за придвижване на обект по права или линейна линия. В случая на EMALS обектът, който се движи, е самолет.

Ползата от замяната на парните бутала с EMALS е многостранна. Първо, EMALS може да се калибрира по-внимателно, което позволява изстрелването на по-широк спектър от въздухоплавателни средства. Второ, EMALS се възстановява по-бързо от парното бутало, което позволява изстрелването на самолети в бърза последователност. Трето, EMALS осигурява по-меко ускорение от парния катапулт, като по този начин намалява износването на корпусите на самолетите, които многократно ще бъдат подлагани на изстрелване с катапулт. В обобщение, EMALS трябва да подобри SGR на Ford в сравнение с предишните самолетоносачи от клас Nimitz.

Самолетоносач, който изостава, защото катапултът се възстановява бавно или защото самолетите се нуждаят от допълнително техническо обслужване, е по-малко ефективен; самолетоносач, който не може да генерира ефективно полети, може по същество да провали целта на самолетоносача. И това не означава, че „ Нимиц“ е бил неспособен да генерира излитания - само че Ford трябва да генерира повече излитания.

За да бъдем справедливи към системата на парния катапулт, трябва да споменем, че парата се е доказала като изключително надеждна, откакто е разработена за първи път през 50-те години на миналия век. На самолетоносачите, оборудвани с парни катапулти, почти винаги работи поне един от четирите катапулта, което означава, че самолетите са винаги готови за изстрелване. Подобна надеждност не трябва да се приема за даденост, особено след като ВМС се насочват към използването на нови технологии, чиято надеждност не е доказана. Но парният катапулт има и някои недостатъци. Може би най-значимият от тях е, че парните катапулти са склонни да бъдат прекалено мощни, като по този начин повреждат самолетите и намаляват живота на планера (който сам по себе си може да струва много десетки милиони). Проблемът със свръхмощта не позволява изстрелването на по-леки самолети; могат да бъдат изстрелвани само тежки самолети, като F/A-18 Hornet или E-2 Hawkeye. Това изключва новите, леки безпилотни самолети, на които ВМС възнамеряват да разчитат все повече.

Харисън Кас е старши писател в областта на отбраната и националната сигурност с общо над 1000 материала по въпроси, свързани със световните дела. Адвокат, пилот, китарист и малък професионален хокеист, Харисън се присъединява към Военновъздушните сили на САЩ като стажант-пилот, но е уволнен по медицински причини.