Секс уроци зад гърба на МОН

Скандал с обучение на четвъртокласници

Родители разделени заради съдържанието

Министерството ще накаже директора на РУО - Перник за неодобрена програма, която е в разрез с указанията на ресорния министър Красимир Вълчев

Неодобрена от МОН програма подмолно се промъкна в училища в Перник. Регионалното управление на образованието в града е оценило и предложило на местни школа да провеждат обучение по програма “Таралежи” в IV клас без да се допита до министерството.

Целта й е превенция на насилието във всичките му форми, включително и сексуалното, твърдят от фондация “П. У. Л. С”, които на свой ред са предложили обучението на РУО - Перник. Програмата се провежда и в страни като Италия и Великобритания.

Оказва се обаче, че в часовете, които се отделят за нея, има и сексуално съдържание, което е притеснило родители в едно от училищата, докато други са я подкрепили, показа репортаж на “Нова телевизия”. Според възмутена майка - Дима Ненчева, децата са били карани да рисуват полови органи и да се целуват по бузите. Разглеждали са и брошура с картинки.

Екип на “Труд” бе на място в 7. ОУ “Г. С. Раковски”, което е едно трите школа, решили да работят по “Таралежи”. Директорът Анелия Нонева, началникът на РУО-Перник Ваня Коконова и училищният психолог Симона Добринова обясниха, че часове по програмата се провеждали веднъж седмично по два астрономически часа, в отделно време от това предвидено за Часа на класа. Програмата била предложена на два класа, родителите на един от тях се съгласили децата им да посещават занятията. До момента били проведени 3 часа и оставали още 2. На тях присъствали представители на организацията, класният ръководител и училищният психолог.

Сигналът за вулгарно насилствено сексуално образование бил подаден от Дима Ненчева. От училището разказаха, че детето на Ненчева всъщност не е в класа, участвал в програмата. За рисунки на полови органи тя разбрала от разкази на детето й. Жалбата й била подадена на 13 януари, след което от РУО-Перник започнали проверка. В училището бил изпратен психологът Мария Кирилова, която се срещнала с учениците на двата четвърти класа, за да им окаже подкрепа. По думите й децата с нетърпение очаквали следващите занятия.

“Чрез игри програмата изпълва една от целите си - уважението към другия и към себе си. Това е програма за ранна превенция, когато е съобразена с възрастовите характеристики”, каза Кирилова.

“Интерес към програмата проявиха 5 училища, 3 от които решиха да се включат - едно от тях бе 7. ОУ “Г. С. Раковски”, където тя сега ще бъде прекъсната, а в останалите две тя е завършена”, разказа началникът на РУО-Перник Ваня Коконова. Тя допълни, че в началото на 2019 година местната инициатива била представена в областна администрация, след което били уведомени директорите. “Фактът, че решението е оставено на родителите, е абсолютно доказателство за доброволния характер на занятията”, допълни тя.

В същото време от МОН спряха обучението и първо за “Труд” съобщиха, че ще търсят отговорност от Коконова за неспазването на точните указания на министър Красимир Вълчев. Преди една година той е изпратил писмо до регионалните структури, в което е посочено, че не трябва да се допуска в образователните институции разпространението на информационни материали, въпросници, листовки и други, както и провеждането на беседи, лекции, срещи и други форми за работа с децата и с учениците, които проповядват насилие, нетолерантност, дискриминация и неуважение, подтикват децата и учениците да определят половата си идентичност; съдържат материали, които противоречат на добрите нрави и на обществените норми на поведение; съдържат материали с порнографско съдържание и др.

От ВМРО също настояха за наказание на онези, които са допуснали скандалното сексуално образование на четвъртокласниците.

“Инициативата беше много добра, затова я представихме на родителите, които съответно да преценят дали тя е подходяща за децата им. На децата им беше много интересно, остават им още две занимания, но за съжаление заради напрежението, което бе създадено, трябва да прекратим участие”, коментира директорът на училището Анелия Нонева.

“Труд” разговаря и с майка на един от четвъртокласниците, включени в занятията - “Бях възхитена съм от програмата - обстойно съм я разгледала, защото освен майка на едно от децата, които участват в нея, съм и психолог по професия. Детето ми е много доволно и никога не е споменавало, че става въпрос за рисуване на полови органи или за целувки, прегръдки”, сподели Милена Василева.

 

Петър Николов, зам.-министър на образованието пред “Труд”:

Няма сексуално обучение, одобрено от нас

Няма сексуално обучение в училищата, одобрено от МОН. Различни теми, свързани със сексуалното здраве могат да бъдат обсъждани в отделни часове и само при съобразяване с възраст­та на децата. За конкретния случай в Перник, МОН не е давало разрешение за провеждане на подобно обучение. Решението е изцяло на Регионалното управление на образованието. Нямаме информация за други подобни случаи. МОН ще търси отговорност от началника на РУО - Перник.

 

Доц. д-р Румен Бостанджиев, д. м. пред “Труд”:

Лаици не трябва да преподават

Образованието в областта на човешката сексуалност в страните с най-добър опит в областта започва от най-ранна възраст на децата и се осъществява от компетентни, специално подготвени за това професионалисти. Децата в четвърти клас вече имат първоначални познания за половите различия между мъжа и жената.

Смущаващото в този проект е, че не е ясно кой точно е авторът, каква е неговата квалификация и опит в областта на образованието. Всяка образователна дейност, която се извършва в училище от външни организации, институции и лица, следва да става след одобрение от образователното министерство или негови органи и експерти. Образованието е твърде отговорна задача, за да бъде поверена в ръцете на лаици или на хора със съмнително образование и опит в тази област.

 

Психологът Христо Монов пред “Труд”:

Показването на брошури е подход от миналия век

Трябва да сме конкуренти на ситуацията, но това няма как да стане с такива остарели форми като показването на брошури. Това е смешен подход от миналия век. Още повече, че сега има различни сексуални малцинства, които са много активни и пропагандират своя образ за човешката сексуалност. Децата започват да си задават тези въпроси още от 2-годишна възраст - кой съм аз, с какво съм различен, как да се държа и т. н. Ако опрем до четвърти клас и тогава да започнем, от други канали вече ще е влязла много неконтролируема информация, която може да обърка

едно дете.

По тези теми трябва да се работи чрез връзки между предметите в училище. В такива специфични области трябва да помагат специалисти, които имат това познание, а достъпът на неправителствените организации трябва да се ограничи.

 

Екатерина Велева, председател на фондация “П. У. Л. С.”, пред “Труд”:

Една лъжа, повторена три пъти, става истина

Познавам Дима Ненчева, с която се срещнахме преди време, на среща заедно с институции от област Перник, тъй като тя беше подала жалба срещу програмата. Тогава бяхме поканени всички организации и институции, но още тогава стана ясно, че нямаше реални подписани хора в нейната жалба. Дима Ненчева е представител на “Български суверен” и застъпва религиозни виждания за Господ, както и че те, като организация, са призвани да спасят България. Това, което ние виждаме е, че обществото ни се заразява на принципа на индицираната психоза и започва да вярва в лъжи. Когато една лъжа е повторена три пъти, тя става истина. Децата се обучават и как да се предпазят от нежелано докосване, как да разкажеш на родителите ти, ако някой те притеснява, как да извикаш полиция и тн. Това са практически занимания, които дават на децата много власт и контрол над ситуации, които иначе биха били застрашаващи. За сексуалното обучение има наложена световна методика, това да е след 3-годишна възраст. Важно е от най-ранна детска възраст да започне идентификацията с неговия пол.

Публикувано от Екип на "Труд"

Този уебсайт използва "бисквитки"