Липсват специалисти за защита на личните данни Банките, телекомите и онлайн услугите са изправени пред предизвикателства

Руски телефонни шегаджии подведоха Борис Джонсън, че разговаря с арменския премиер

Над 350 наблюдатели на изборите в Турция изпраща международна мониторингова организация

Глобяват заведения за нелегална музика

Президентът Румен Радев пред паметника на Светите братя: Правописът е първият урок по демокрация Жан Клод Юнкер с послание в туитър на български език

Еманюел Макрон: Русия и Франция могат да намерят решения на ситуациите в Украйна, Иран и Сирия

Забраниха руската държавна информационна агенция РИА-Новости в Украйна

Министър Красимир Вълчев: Среднистите печелят повече от висшистите Професионалното образование ще става все по-високо платено, гарантира той

Товарният кораб “Сигнус” се скачи с Международната космическа станция

Кола се обърна по таван в Русенско

Един загинал и четирима ранени след взрив във фабрика за експлозиви в Турция

Майк Помпео: Русия отправя предизвикателства срещу интересите на САЩ, свидетелство е химическата атака в Солсбъри

Добри новини след пристигането в Гърция: Мечетата от Барутин имат шанс да останат диви

В Москва отбелязват 24 май с тържества Руският патриарх Кирил и сръбският патриарх Ириней откриха честванията

Почина дългогодишният оператор и режисьор в БНТ Валентин Гоневски

Лъжите за българските МиГ-ове

АЛЕКСАНДЪР АЛЕКСАНДРОВ*

Като представител на Руската самолетостроителна корпорация „МиГ” изразявам личното си несъгласие с неистините, изказани по отношение на подръжката и ремонта на „МиГ-29″, които отново се изнасят в пресата през последните дни. Всяко ново правителство, независимо за колко време идва на власт, визирам и бившото служебно правителство, се захваща веднага с изтребителите, тъй като са добра хапка. Искрено се надявам, че министър Николай Ненчев, също както своите предшественици, е бил подведен след встъпването си в длъжност и това е причината за невярното съдържание в интервюта му.

Изумително е грозното и некоректно изказване на министър Ненчев пред БНТ, тиражирано от повечето медии и сайтове, че плащаме три пъти повече от цената, която дава заводът и че тя се надува от посредници. Министър Ненчев да се замисли за обкръжението си и хората, на които се доверява, същите тези, които доказаха, че 30-годишните португалски Ф-16МЛУ блок 15 са по-добри от Еврофайтер втора ръка и нов Грипен, не коментирам и цените. Би трябвало от нивото на позицията, която заема министър Ненчев да е информиран за системата на военни доставки от Русия, а именно: с цел подобряване на координацията и избягване на корупцията заводите в отбранителната промишленост на Русия са само производители, те нямат търговска дейност, а доставката на резервни части и ремонта може да се осъществява само от съответния разработчик, в дадения случай от РСК “МиГ”, който осъществява монтаж и последващ контрол на цялата продукция.

РСК “МиГ” е самолетостроителна корпорация, която включва в себе си пълен цикъл с всички аспекти на конструиране, производство, реализация, поддръжка и ремонт на самолетите с марка „МиГ”. Друг вариант няма и няма начин да има посредник, който да вдига цената, тъй като договора на министерство на отбраната на България е директно с корпорацията. Същата структура важи за САЩ и НАТО и никой не може да купува директно от завода, а монтажът, изпитанията и отговорността навсякъде по света са възложени на сертифицирана структура. Доставките за Полша се извършват също от РСК “МиГ” и никой друг няма право да продава тези стоки и услуги. Друг е въпросът как те го правят, сетете се сами. Затова е необяснимо намерението за сключване на договор с полската страна и как точно се получава „по-изгодната” цена през допълнителен посредник при един и същ доставчик.

Освен това при вариант на ремонт, извършен в полски завод къде остава въпросът със сигурността на пилотите? Заводът не е сертифициран за тези ремонтни работи, но всяка страна има право по решение на главния инженер да ги извършва на своя отговорност и риск? Следвайки тази логика български завод би могал да извършва същите тези ремонти и парите да останат в България, но въпросът със сигурността остава, тъй като отпада тази на главния конструктор и корпорацията. Това са стандартни правила за всички самолети навсякъде по света, независимо от марката.

Странно защо, заговори ли се покупка на нови изтребители, като оправдание започват атаките към РСК “МиГ”. В един вестник са изнесени суми, написани като ремонт, а всъщност става дума за предложение за модернизация по стандартите на НАТО, като е използвана играта на валути, за да бъдат заблудени читателите. Разбира се цената за България е посочена в лева, тъй като цифрата в лева се запомня като най голяма, а на Словашката модернизация е в евро и не е отбелязано че е за по-малък брой самолети.
Относно модернизацията по полския вариант бих искал да припомня горчивия опит на Румъния, която преди години направи модернизация с израелска фирма, в резултат на което загуби няколко самолета и всички МиГ-ове останаха на земята, тъй като РСК “МиГ” отказа да носи отговорност за тях след тази намеса.

Най-голямата тиражирана лъжа е, че поддръжката на МиГ-овете е много скъпа, но въпреки липсата на финансов ресурс, странно как нашите самолети все още летят.
Въпреки всички некоректни изявления РСК “МиГ”, в рамките на по-нататъшното сътрудничество с ВВС на Република България, отново изразява готовност, както винаги досега, да поддържа на необходимото ниво изправността на самолетния парк на ВВС.
Искрено ме боли за състоянието на българската авиация и крахът и през годините заради лични интереси.

* Авторът е о.р. ген.-майор, летец-космонавт на Република България

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.