Защо не можем като румънците

Бившият румънски министър на спорта Моника Ридзи преспива вече трета нощ в килия. Тя е осъдена на 5 години затвор за корупция и заключена в затвора „Герла" в област Клуж. С нея броят на лишените от свобода продажни управници в държавата на север от нас надмина фаталното 13.

Както пресата писа, тамошните прокурори и съдии пратиха зад решетките цяло правителство, с дейци от всички партии и коалиции, предимно бивши: премиера Адриан Нъстасе, вицепремиера Джордже Копос, министърите на земеделието Йоан Мурешан, на съобщенията Сирон Пантиш и Жолт Наги, на финансите Децебал Ремеш, на транспорта Мирон Митреа и Ралу Фенекио, на икономиката Кодруц Шереш, на отбраната Виктор Бабюк и Виктор Станкулеску, на правосъдието Тудор Чиуариу. Отделно още десетина бивши шефове на министерства - Елена Удреа, Йон Аритон, Ливиу Драгнеа, Адриан Видяну и други чакат присъди за злоупотреби с обществени поръчки, рушвети и пране на пари.

У нас е друго.

Знаем как е.

Въпросът е защо е така. Защо комшиите ги хвалят в последния евродоклад, а пък нас ни порицават пак?

Редица наши политици, командировани, за да почерпят опит в Букурещ, обясняват на връщане къде е бедата: Комшиите си имат Национална дирекция за борба с корупцията, а ние си нямаме. Дирекцията е, която праща там мафията в зандана, а после й се конфискуват богатствата. Ех, да имахме такава и у нас!

Ще си направим като си нямаме, бе, дами и господа. Но вижте - и ние нещо имаме все пак.

Спецпрокуратура имаме ли? Да. Тя беше създадена и то неотдавна именно за да пребори мафията. Само дето никой не вярва вече, че това ще стане. Включително и евродокладчиците. Те смятат, че спецобвинителите разпиляват за кокошкари усилията си. Никой не го отрича. Разкритикуваните отбелязват в своя защита само това, че „работят въпреки Наказателно процесуалния кодекс ( НПК)." И то си е наистина така. Въпреки критиките в два поредни евродоклада законодателят не предприе нищо за подобряване на дейността им. Охранител в застрахователна компания счупил стъкло на кола и ето - това се разследва от тях. Те работят по делата, които съгласно чл. 411 а от НПК са подсъдни на спецсъда. Така един дядо от село Дивдядово с 2 пушки и 200 патрона от Втората световна война се оказва пак тяхна работа. А мафията не е сред работниците и селяните, нали така? Тя е във властта и подземния свят.

Между другото текстовете за организираните престъпни групи с босове от различни нива в проекта за нов Наказателен кодекс (НК) бяха странни, меко казано. Те предвиждаха 3 години лишаване от свобода. Това означава, че босът - все едно изтъкнат партиец или неизвестен ганстер трябва да бъде освободен от наказателна отговорност и да търпи административно наказание. Какво излиза? За престъпността, за която в цял свят налагат най-сурови наказания, ние само глобяваме!

Запитан по какво се различава спецпрокуратурата от обикновената прокуратура шефът й Светлозар Костов отговори: "Само по един срок. Ние трябва да изготвяме обвинителните си актове за 15 дни, а колегите от другите прокуратури - за 30". Боже, господи! За кражба на кокошка значи обвинителят умува двойно повече, отколкото за кражба на милиони. А не трябва ли да е наопаки?

За беззъбото ни спецправосъдие - толкова.

А Комисията за конфискация? Беше време, когато получавахме за нея похвали от ЕК. Наричахме я комисия „Кушлев" и много разчитахме, че ще удари нашата Коза Ностра по най-милото й - парите. Но по-нататък стана очевидно, че на нея не й пука.

В повечето държави към прокуратурата има звена, призвани да се занимават с престъпните богаства. За да бъдем уникални ( да настигнем и надминем всички европейци даже) ние си направихме Комисия за гражданска конфискация - неоснована на присъда и постановена от граждански съд. Така попаднахме в малка група страни, които имат проблем - не могат да конфискуват престъпни активи в чужбина. Ако български депутат е вложил мръсни пари в хотел на Ривиерата например, той е недосегаем. Дори наш съд да постанови конфискацията му, тя няма да бъде изпълнена от испанските власти. Законодателната рамка в ЕС позволява сътрудничество само при присъди от наказателен съд. Така че съдебните решения за конфискация, издадени от България, не се признават в чужбина. Не че има такива. Няма и да има, докато законът за престъпните богатства не се промени. Трябва да се намали поне наполовина прагът от 250 000 лв - несъответствието между законните доходи и имуществото, което трябва да се установи, за да се поиска отнемането му. И шефът на Комисията по конфискация Пламен Георгиев го казва: Нито една държава не е толкова богата, че да не я интересува откъде един кмет или депутат има 249 000 лв отделно о заплатата! В Англия прагът е 10 000 паунда ( 24 500 лв.). Ала ние сме у нас. Тук благородно се дава на продажния политически елит възможност да си спасява краденото богаство, ако го хванат натясно. Не че много често го хващат.

Какво още имаме за респект на крадливата политическа класа?

БОРКОР. Кръстникът му Рорф Шлотерер навремето казваше, че прави „ уникален инструмент, без аналог в света, с който ще се изработват мерки срещу корупцията, след като открие слабите й места". Според критиците му става дума за електронна кантора „Рога и копита", през която се превъртяха едни пари. Тъй или инак , по договор с немската фирма „Инит", която доставя софтуерни продукти, за въпросната инфорама;ионно-аналитична система система са похарчени 7,5 млн. лв, а резултатите са в бъдеще неопределено. Пък междувременно като една от бъдещите антимафиотски мерки, които ще ни изравнят със северните съседи, вицепремиерът Меглена Кунева посочи и „ нов софтуер, който прави проверка по маркери и отчита рязка промяна в имотното състояние". То хубаво, ама от софтуери аман! От нашия джоб се вади за тях. Както и за антикорупционните органи, с които разполагаме. Хер Ролф ги беше преброил - 32! - инспекторати, звена в прокуратурата, МВР и ДАНС, съвети и комисии по общините, без да броим Комисията за конфликт на интереси, чийто бивш шеф Филип Златанов е подсъдим.

По плана „Кунева" щатът на инспекторатите ще се увеличи, в прокуратурата ще се направи нова структура против корупцията, а Комисията за конфликтите на интереси ще получи още правомощия, за да може да проверява имотите на 6000 души по високи етажи на властта.

Нека да е така. Обаче само някой да каже - такива тефтери като на Филип Златанов ще има ли, или няма! (Такива със записки по височайши заповеди-кой „да се оправи" и кой да „се удари" ?)

Нас ако питате, властимащите няма да позволят на никой от нашите над 33 антикорупционни органи да заработи като румънския. Да не са луди? Представете си, моля ви се, че бутнат премиер и вицепремиер в затвора! Ами ако някой от тях проговори? Колко големци ще се сринат след това на принципа на доминото?! Друго си е в държавата да има стабилност. Премиер-министърът ни е прост и ние сме прости и така го разбираме.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи