Бащата на прегазения 6-годишен Петьо: Не вярвам в правосъдието, но има Господ

Общинска с ново ръководство Ангел Геков става изпълнителен директор

МВФ: Намалете лошите кредити

Десет души са загинали след рухване на жилищна сграда в Кайро

Руски депутат: Русия е изпитала 200 нови типове оръжия в Сирия

Лайпциг може да забрани дизеловите автомобили

Вучич и Лавров се обединиха около църковната и военна независимост на Сърбия

Холандските депутати гласуваха за признаване на арменския геноцид

Кръвта на подрастващите подмладява мозъка

Полицията в Русе проверява сигнал за общински съветник от ГЕРБ, участвал в побой

Чешката полиция издирва българин, обрал дете

Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” в петък, 23 февруари 2018

Сорос плаща за ромите да останат в гетата Фондации настояват за узаконяване на къщите в махалите

Оставиха Легионера за 72 часа зад решетките

Египетски полицаи спасиха дете, падащо от третия етаж

Да живееш в къща от гуми

Сграда, направена вместо с тухли от стари автомобилни гуми, бидони и бутилки! Звучи като объркан прочит на приказката за Хензел и Гретел, в която къщичката на вещицата е направена от сладкиши. Но е реалност – по света, особено във високо сеизмичните райони, набира популярност нов подход при строителство на къщи от стари или дефектни гуми. Подобни къщи вече са изградени в Нова Зеландия, Мексико, Колумбия, САЩ, Англия и Русия.

Първата къща, създадена от автомобилни гуми, е проект на американския архитект Майкъл Рейнолдс. През 70-те години на миналия век Рейнолдс създал „Земен кораб“ – сграда от рециклирани материали, която използвала само естествените източници на енергия, а вместо прозорци имала стари автомобилни гуми. Популярността на строежите от гуми се дължи на това, че материалът е евтин, дори безплатен. Освен това къщите се изграждат бързо, а каучукът ги прави много устойчиви. Плюс на иновативното строителство е, че на 100% намалява щетите, които нанасят старите гуми върху околната среда, тъй като не се търкалят по бунища.

Стените на този вид къщи са дебели около метър. През слълнчевите дни те се напичат и задържат в себе си температурата, а нощем бавно я освобождават. Благодарение на този естествен климатик температурата в сградата варира от 17 до 24 градуса през цялата година.

Технология на строежа

За да бъде стабилна една сграда, построена от автомобилни гуми, е важно те да са подредени по правилния начин, а теренът да е максимално заравнен. За първите няколко реда – основите на къщата се използват по-големи гуми, като с всеки следващ ред радиусът им постепенно трябва да се свива. На дъното на всяка една гума се поставят парчета картон или пластмаса. Върху подложения материал се изсипва пясък или пръст.

Сместа трябва да се разстели възможно най-плътно във вътрешността на гумата, така че да я напълни. Ролята на картона е да задържи пръстта и пясъка, за да не се изсипят. Гумите от втория ред трябва да попадат точно върху мястото, на което се докосват тези под тях – шахматно. Горното ниво също се пълни със сместа. По този начин стената се „запечатва“. Опасността ако някоя от гумите не бъде запълнена достатъчно плътно, стената може да се вдлъбне и постройката да рухне. Когато всички стени са изградени, разстоянието между тях се замазва с цимент или бетон подобно на фугите при поставянето на плочки. Особеното при изграждането на конструкцията е кръглият таван. За създаването му се ползват цимент и стомана, които фиксират гумите във формата на свод. При носещите стени е важно между гумите да има свързваща греда от дърво или бетон.

Първите къщи, изградени от автомобилни гуми, са били с форма на подкова. По този начин се увеличавал потокът от светлина през зимните месеци. За изграждането на къща от гуми, която изглежда като традиционен дом, е необходимо да си поставят бетонови подпори. 

Европа изхвърля 150 хил. тона годишно

В Европа годишно се изхвърлят около 150 хил. тона стари гуми, сочи статистиката на Европейската асоциация за рециклиране на гуми.

„На последната годишна конференция на Европейската асоциация за рециклиране на гуми един от сериозно дискутираните въпроси беше това, че информацията за броя излезли от употреба гуми в Европа е некоректна. Причината е, че законодателството в доста страни не е уеднаквило оценяването на гумите. Затова сметките за бракувани и изхвърлени гуми се прави на база това колко са продажбите на новите, като се пресмята и цикличността на живота им“, обясни пред „Труд“ Христо Начев, управител на фирма за рециклиране на гуми.

 Каучукът може да се ползва при изграждането на пътища

Голяма част от излезлите от употреба гуми се изгарят незаконно с цел отопление, както и за да се извлекат металните нишки от тях. За такава практика са около 30% от оплакванията, които постъпват на зелените телефони на екоминистерството и на регионалните инспекции в страната. Огромно количество гуми не се преработва, а се натрупва по автосервизи, промишлени предприятия, сметища и депа за отпадъци. Рециклирането им е по-скоро изключение, отколкото практика, твърдят от бранша. Амортизираните гуми са ценен ресурс, защото около 50% от тяхното съдържание представлява каучук, 15% висококачествена метална корда, а останалото са технически сажди и текстилни влакна. „Основното, което се извлича при рециклирането на гуми, е каучук под формата на гранули, метал и текстилни влакна.

Металът се предава за скрап. Част от каучука може да се ползва за регенериране на гуми – изграждане на протектори, както и за направа на изолационни покрития за строителството, за спортни терени, формоване на конуси по пътищата“, обясни Христо Начев от фирма за рециклиране на гуми посочи още Начев. Каучукът може да се използва и при пътното строителство. “Каучукът може да се ползва като добавка към пътния асфалт. България за жалост още не е стигнала до този етап на строителството. Модифициран асфалт се използва в Западна Европа. В Испания използват като заздравител на асфалта дори и метала, добит при рециклирането на гуми“, каза Начев.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете