Вижте акцентите в броя на вестник “Труд” във вторник, 24 април 2018

Д-р Мирослав Ненков: Таксата при общопрактикуващите лекари трябва да се увеличи

МО купува леки коли за един милион

Славчо Атанасов: Последните 20 години по стадионите се получиха много неприятни неща

Първа лека катастрофа за новите шофьорски закони (обзор) Депутати, катаджии и чиновници изслушаха куп забележките от експерти

Държавният дълг се понижи до 25% от БВП

Общинари събират пари за главния архитект на София Симеон Славчев: Бих призовал цялото общество да се включи в тази морална битка

Димитър Делчев: В момента дясното не може да се обедини

Химическата атака в Дума била постановка (обзор)

Наш талант тренира с първия отбор на „Торино“

Спортното министерство с разяснения за провеждането на Европейската младежка конференция

Испания наложи вето върху проекта за декларация на срещата на върха ЕС – Западни Балкани в София

Шефът на ОЗХО: Веществото, с което са били отровени Сергей и Юлия Скрипал, може да е направено във всяка една страна (ВИДЕО)

Мъж изпуши цигара и се простреля в главата (обзор) "Съжалявам" написал търговецът на коли в бележка, намерена в стаята му

Затягат контрола върху сиренето менте Забраняват на мандрите да правят имитиращи продукти в същите помещения

Новият закон за съдебната власт ще предостави повече права на съдиите

Повече права за съдиите, по-малко власт на ръководителите в съдебната система, ограничаване на правомощията на Висшия съдебен съвет, засилване ролята на министъра на правосъдието и повече контрол върху главния прокурор. Това са основните изводи от предложенията за изменение на Закона за съдебната власт, които Министерство на правосъдието публикува на интернет страницата си.

Преди два месеца представителите на прокуратурата, участвали в дискусиите по предложените днес текстове на ЗСВ, напуснаха работната група, с мотив, че законопроектът е писан от Съюза на съдиите в България, припомня БГНЕС.

“Предлаганите изменения и допълнения в Закона за съдебната власт имат за основна цел да гарантират независимостта на съда и съдиите, да прекратят възможностите за политическо въздействие в процеса на тяхното кариерно израстване, да укрепят професионалната самостоятелност на индивидуалния прокурор, да фокусират компетентността му в основните му конституционни фукции и да направят по-ясен и категоричен процесът на отговорността и отчетността на прокуратурата. Наред с това, предлаганото въвеждане на електронното правосъдие създава предпоставки за по-добра защита на правата и интересите на гражданите, за регулиране на натовареността на органите на съдебната власт и повишаване на прозрачността и отчетността при осъществяване на правосъдната дейност. Същевременно структурната и организационна реформа на съдебната власт е от ключово значение за установяването и поддържането на върховенството на правото в страната, за гарантиране демократичния характер на политическата система и за изпълване със съдържание на демократичните процедури. Без върховенство на правото и независима съдебна власт, демократичните процедури девалвират до инструменти за налагане на олигархично-корпоративни интереси.

Предложеният законопроект е съобразен с внесения проект на Закон за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, фокусиран върху структурните и организационните промени във Висшия съдебен съвет, Инспектората към ВСС и повишаване на отчетността на органите на съдебната власт. Със законопроекта се изпълняват основните препоръки на европейските и международните институции, както и част от мерките заложени в актуализираната Стратегия за продължаване на съдебната реформа”, гласят част от мотивите към ЗИД на ЗСВ. “Предложеният законопроект е съобразен с внесения проект на Закон за изменение и допълнение на Конституцията на Република България, фокусиран върху структурните и организационните промени във Висшия съдебен съвет, Инспектората към ВСС и повишаване на отчетността на органите на съдебната власт”, изтъкват още от министерството на правосъдието.

Предлаганите промени могат да бъдат представени в няколко основни направления: Разделяне на ВСС на две колегии – колегия на съдии и колегия на прокурори и следователи, избрани от съответните квоти на съдебната власт. Пряк избор на членове на ВСС от общи събрания на съдиите и на прокурорите и следователите. Засилване на самоуправлението на съдилищата чрез нови функции на общите събрания на съдиите. “Независимостта на съдиите и принципите на демократично самоуправление налагат възлагане на общото събрание на съдиите от съответните съдилища на правомощието да номинират председател на съда”, се изтъкват в мотивите за изменение на ЗСВ.

Предвижда се въвеждане на колективно приемане на решение за командироване на съдии от страна на общото събрание на съответния съд. Решенията досега се взимаха от председателите на съдилищата.

Неправителствени организации и отделни граждани да могат да изискват писмено обяснения от главния прокурор във връзка с Обобщения доклад за работата на прокуратурата, предвижда друг от новите текстове, които се предлагат в ЗСВ.

Сериозно се увеличават правомощията на Инспектората на ВСС, който ще контролира представителите на съдебната власт за почтеност и висок морал.

Редица текстове засилват ролята и на министъра на правосъдието. Особено това си проличава в текстовете, които се предлагат в областта на електронното правосъдието.

Законопроектът е 112 страници, а мотивите към него – 56 страници. Срокът за обществено обсъждане ще е един месец.

Припомняме, че през април месец в деловодството на Народното събрание бяха внесени два други законопроекта за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт. Те са на депутати от ГЕРБ и от АБВ.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.