Министър Желязков: На 9 май ще бъдат отворени офертите за концесия на летище София

Вучич: След 10 дни отваряме магистралата Белград-Скопие

Дъжд с пясък от Сахара валя у нас

Ким търси от Москва мир в Корея Лидерът на КНДР на първа визита в Русия (ИНФОГРАФИКА)

Лекарският съюз иска отпадане на лимитите за легла по клиники в Педиатрията

Съветът за сигурност на ООН може да обсъди раздаването на руски паспорти в Донбас

Косово постави под домашен арест 26 свои гражданки, репатрирани от Сирия

Тръмп: Търговските преговори с Китай вървят много добре

Разкриват паркинг с 500 места до Рилския манастир за Великден

Полицията влиза в 746 „къщи за гости” (обзор) Главният прокурор Сотир Цацаров разпореди мащабна проверка на имоти и превозни средства, плащани от ЕС

Благодатният огън във Варна ще дойде от Румъния

Облагане при наемане на чужденци и ДДС при ремонт

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в четвъртък, 25 април 2019

Зеленски призова за нови международни санкции срещу Русия

Голф влезе под автобус в столичния квартал „Надежда“

Румъния дръпна и в театъра

В Крайова поставят „Носорози“ на Йонеско под режисурата на Робърт Уилсън

Театрална сензация е спектакълът на театъра в Крайова, събитие, което показва, че може да превърнеш в културна столица дори една периферна сцена, когато има визия за това – какво е съвременния театър и кои са неговите лидери. Отговорът на въпроса румънците дават, като посочват своя драматург абсурдист Йожен Йонеско, в постановката на едно световно име като Робърт Уилсън, американец, работещ активно на европейските сцени. Този избор въвлича цялата трупа на Крайова в артистично предизвикателство и може да се каже, че е постигната една модерна театрална игра на невиждано ниво. Няма нито един компромис, някой елемент от сценичното представяне, който да не е синхронен на високата летва, поставена от решението на Уилсън.

Текстът на Йонеско се чете от актьор с визия на мъжа с бомбе, знакова фигура в картините на модерниста Рене Магрит. Това налага хода на режисьора героите на пиесата да не общуват пряко един с друг, както и създава една отблъскваща картина на човешкия пейзаж – без искреност, емоция. Има само маски на персонажите, чрез които героите общуват, като в марионетен театър. Акцент в спектакъла е една сцена, която се изпълнява на английски – разговор между две жени по телефона. Тя е изпълнена с брутален фалш, с шаблонни и формални въпроси и отговори, типични за агресивното общуване, явно познато на режисьора Уйлсън от деформирания американски начин на живот и общуване.
Няколко са особено важните послания, които оставя това представление. На първо място – съвършенството, което той излъчва, категоричното визуално решение, което е изградено с впечатляващо познаване на европейския модернизъм, с високо естетическо внушение. Цялостно, въздействащо, мултифункционално – видеопейзаж, декор, актьори-маски, музика…

Театърът на Уилсън, в който няма преживяване, няма директен контакт между героите, а по-скоро една техника и игра на състояния, гримаси и крайни състояния, се разгръща като съвременна възможност за изразяване на безумията, случващи се с човека, когато и природата и цивилизацията са съсечени…

Особено силно е внушението за един отблъскващ свят, за унищожените връзки между героите, в една настръхналост и агресивност. Робърт Уилсън стига до висока нотка на трагичност, почти антична по своето звучение на посланието си: Всички сме носорози! Дори си харесваме дебелокожието, агресивното трополене и виковете. Думите, вестниците, логиката са деформирани дотолкова, че дори не са смешни като средства за манипулация. Човекът трябва да стане носорог като всички, които го заобикалят. И това от новина се превръща в зрима диагноза, която става част от пейзажа. Спектакълът завършва с една детска песничка от 60-те години, когато пиесата на Йонеско е написана – леко инфантилна, като истински холивудски хепиенд на страшния абсурд:
Всички сме носорози!

Спектакълът в Крайова е фокус на голям интерес, събира в себе си стратегията да обновиш и съживиш едно културно пространство с иновативни идеи, техника, с респектираща култура. Театърът не е развлечение!, както казва Йонеско. Театърът е стратегия за развитие . Дано и у нас се появи подобно мислене и стратегия!

Кой е Робърт Уилсън

Боб Уилсън, както галено го наричат и приятели, и критици, е икона в театралния свят. 74-годишният американски режисьор и драматург е водещо име на експерименталната сцена. За него „Ню Йорк таймс“ пише: „Уилсън е безспорно номер едно в американския, а дори и световния, авангарден театър.“

В дългата си сценична кариера Робърт Уилсън е преминал през какво ли не – бил е хореограф, актьор, художник, скулптор, та дори и дизайнер на звук и светлина. Съвместно със световноизвестния композитор Филип Глас създават съвременния оперен хит „Айнщайн на плажа“.

Робърт Уилсън е работил с имена от света на изкуството като писателите Уилям Бъроуз и Алън Гинзбърг, певците Лу Рийд, Том Уейтс, Дейвид Бърн, Лори Андерсън, и артисти от ранга на Уилям Дафо, Марина Абрамович (пърформънс), Михаил Баришников (балет), Лейди Гага и др.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.