Бойко Борисов пристигна в Лондон за инвестиционния форум за Западните Балкани

Златна мечка и за родното кино от Берлин (ОБЗОР) В “Не ме докосвай” една от главните роли се изпълнява от Ирмена Чичикова, а копродуцент е Мартичка Божилова

Георги Първанов: Едно разследване на сделката с ЧЕЗ би дало повече информация

Премиерът Бойко Борисов с 10-годишна прогноза: Балканите ще са най-хубавото място за живеене Проекти за 30 млрд. евро ще променят региона, каза министър-председателят

109 банди разбити при акции на ГДБОП 860 обвинения след разследвания на антимафиотите

НС да даде зелена светлина за „Белене“ Партиите употребили за политически цели референдума за нова атомна централа

Съдът остави за постоянно в ареста съпрузите, обвинени за убийството в столичния квартал “Люлин”

Вижте акцентите от броя на “Труд” в понеделник, 26 февруари 2018

Русенец създаде една от най-бързо развиващите се компании в Силициевата долина

Двуметрови преспи блокират страната Комбинацията със студения арктичен въздух, който се спуска към Балканите от север, създават опасна обстановка на пътищата

Земетресение с магнитуд 5,5 по Рихтер край бреговете на Япония

Бандити няма, но ги хващат

Фънки и Хилда Казасян жури в „Като две капки вода“

„Юнайтед“ би „Челси“, Жозе не трепна

Мария и Мегз заровиха томахавките След като получи приза за Попфолк идол на годината, Фики се прибра да отпразнува изписването на първородния му син

С велосипед в София – опасно за здравето

ГЕОРГИ АНГЕЛОВ

100 километра. Толкова ще са дълги велосипедните алеи в София до края на годината. Около 60 км от тях тепърва трябва да бъдат построени по булевардите “Ботевградско шосе”, “Тодор Александров”, “Никола Мушанов”, както и в центъра, по официалните планове на общината. По-голяма част от т.нар. велоалеи в София обаче не отговарят на никакви стандарти за проектиране (виж карето), не са и безопасни. В това ежедневно се убеждават хилядите софиянци, част от които са избрали колелото като свой основен транспорт.

За последните три години велосипедистите са се увеличили до три пъти в някои зони на столицата, показват първоначалните данни от преброяването на сдружение „Велоеволюция”. Потоците на натоварени кръстовища достигат 500 велосипедисти в почивен ден и 570 велосипедисти в делничен ден. При първото преброяване те са били под 200. Такива са кръстовищата на бул. “Цар Борис III” и “Иван Гешов”, както и на бул. “Евлоги Георгиев” и “Граф Игнатиев”. През тези възли преминават велоалеи, а в другите преброителни точки без такива се отчита двойно увеличение.

Карането по тези велоалеи може да е опасно за здравето, защото по тях ходят и пешеходци, паркират коли, а преминаването на кръстовищата по пътя е предизвикателство за духа и разума на велосипедистите. По велотрасето по „България” препятствия са и автобусни спирки и високи бордюри. Всъщност алеята по „България” рязко прекъсва на кръстовището с „Гешов”, където колоездачът трябва да премине през подлеза, заедно с пешеходците. Много хора предпочитат да се движат между колите в натовареното кръстовище. Алеята свършва до бул. „Витоша”, за да възкръсне в нищото на канала по бул. ”Евлоги и Христо Георгиеви” след НДК. За да се качи велосипедът на трасето покрай канала, трябва да се мине пак през подлез с бутане и после през мост или да се пресече натовареният булевард на забранено място. За да стигне до бул. ”Мадрид”, колоездачът още три пъти се превръща в пешеходец, за да пресече кръстовищата по пътя си.

Специалистът: Не са достатъчно широки

Основният проблем при проектирането на велоалеите в София е, че те не се разглеждат във взаимовръзка с останалите видове транспорт. Това е мнението на архитект Петя Петрова от сдружение „Велоеволюция”. В стремежа бързо да бъдат реализирани и без усложнение от административните процедури не се разглеждат варианти да се преустрои цялата ширина на пътното платно, смята Петрова. В досега направените велоалеи се отделя място само от тротоара, което пък води до конфликт с пешеходците. Другите проблеми са, че няма достатъчно ширина и трудно се преминава през кръстовищата.

Архитект Петрова напомни, че при плановете за реконструкция на булеварди – като на бул. „България” и „Гешов” и Лъвов мост – велосипедистите бяха забравени. Във всички други градове, които си направиха Интегриран план за градския транспорт, се включиха и велосипедните алеи, но в София в тях присъства само градският транспорт.

Качеството на алеите също не е добро, тези на „Бъкстон” и в „Надежда” се развалиха за месеци.

Жп линия отряза достъп до парк

След ремонта на жп линията между спирките „Захарна фабрика” и „Горна баня” живеещите в западните софийски квартали като „Западен парк”, „Гевгелийски” трудно могат да стигнат до Западния парк. Не са възстановени прелезите и пътечките, през които се преминава през линията и достъпът за трудноподвижни хора и майки с колички е невъзможен. През линията минава и маршрутът на велосипедистите от „Люлин” към центъра и „Овча купел”.

Автомобили вместо колела

Няма сила, която може да спре шофьорите на автомобили да паркират на велосипедните алеи по столичните булеварди. Сред най-проблемните са трасетата в края на „България” и “Акад. Ив. Гешов”. Заради Медицинска академия и другите болници в района местата за паркиране не достигат, въпреки че там то е платено, а „паяците” често вдигат автомобили в района.

Алеи свършват в нищото

Новата велоалея в кв. „Дружба” свършва в нищото. Тя беше построена заедно с метрото по бул. “Проф. Цветан Лазаров” и свързва двете части на панелния комплекс. Един ден е планирано да стигне до „Цариградски комплекс“ и бул. “Цариградско шосе”. От общината обясниха, че тече процедура по отчуждаване на терен. След това ще бъде довършена улицата и алеята.

Опасно трасе има и в Русе

Николай Каламов

Велосипедисти се чудят на обособената алея по тротоара на реновирания бул. “Тутракан” в Русе. “Не бихме могли да наречем това велосипедна алея, но вече е късно за съществени промени”, заявиха от сдружение “Вело-Русе”. Оформената ивица не осигурява нужното пространство за хора на две колела. На места между автоспирка и стена тя е широка само 60 см или е като лабиринт от пътни знаци и хората предпочитат да карат велосипедите си по платното.

Новоизградена велоалея на ул. “Александровска” се напука още преди да се пререже лентата на завършения европроект за 5,408 млн. лв. Причината е в положения за първи път оцветен асфалт. Фирмата изпълнител ще отстрани дефектите за своя сметка в гаранционния срок.

Песнионери изместиха велосипедите 

Кирил Фалин

Пенсионери с бастунчета, майки с деца, бутащи детски колички, и разхождащи кучетата си хора от близките кооперации, които изместиха колоездачите по единствената велоалея в Кюстендил. В дълъг участък по трасето, особено под известния “Женски мост”, няма тротоар и стъпваш на новата алея за колоездачи. Дългият 387 м извиващ се покрай река Банщица велолабиринт пресича две-три от най-оживените кръстовища.

Санкционират  строители за закъснение

Иван Славов

Пред завършване са 8 километра велоалеи в Стара Загора. Строителите обаче са просрочили с близо месец предаването на обекта и ще бъдат санкционирани.

Много старозагорци негодуват, че пешеходци и колоездачи делят тротоарите, по които се изграждат новите трасета. Те често са предпочитани от пенсионери за разходка, както и от майки с колички, а разминаването с велосипедисти е опасно. Автомобилите често паркират върху велоалеити и това дразни колоездачите.

Бунтове в Пловдив  заради 48 км нови велоалеи

Николай Спасов

Изграждането на 48-те км нови велоалеи в Пловдив предизвика протести и саботаж от търговци, ресторантьори и граждани заради засегнати интереси. “Поредното безумие в Пловдив!”, алармира в писмо до “Труд” Иванка Стоянова, живееща на бул. “Княгиня Мария Луиза” близо до църквата “Св. Петка”. Знаехме, че велоалеята трябва да бъде по северната част на булеварда. Строежът обаче започна от южната част, по която има благоустроена търговска зона, градинки и тротоари, включително и паркинг”, посочи Стоянова.

От Община Пловдив и лично кметът на район “Централен” Георги Титюков се опитаха да успокоят търговците, че проектът предвижда велоалеи и от южната, и от северната страна, а неудобството ще е временно за 15-20 дни. “Трасетата по бул. “Мария Луиза” ще минават по крайната дясна лента на булеварда, но подобна практика има в Германия и цяла Европа. Ще има специална маркировка, че е само за велосипедисти. Ще променим само организацията на паркиране в крайната дясна лента от напречно в успоредно”, коментира Борислав Кръстев от община Пловдив.

На 31 октомври изтича крайният срок за завършване на проекта, по който Пловдив получи безвъзмездна финансова помощ от 13 608 304,80 лв. за 48 019 м велоалеи с обща площ от 120 047 кв. м.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.