“Джи Пи Груп” АД отличи най-добрите млади строители на Бургас

Дават пари на фирми пари за детски кът

“Джи Пи Груп” отличи млади строители от Бургас

КАТ спря от движение 40 камиона след масови проверки в цялата страна

Задържаха дрехи, парфюми и спортни обувки на ГКПП „Дунав мост“

Димитър Чобанов: Забавянето на България за влизане в чакалнята на Еврозоната не е фатално

Платена отпуска след 4 месеца стаж Повишат санкциите при повторно нарушение на работодателя за недеклариран труд

Министър Ананиев: Ако третирането срещу комари не се извърши през март, ситуацията става трудно овладяема

Директни самолетни полети между България и Хърватия започват от 1 май

Кметът на Стара Загора поздрави баскетболистките на „Берое” за спечеления трофей

Иззеха 300 стоки от магазин за дрехи в Радомир

Премиерът ще настоява в Брюксел за допълнително финансиране за по-слабо развитите райони у нас

Помагат на бизнес идеи в тютюневите региони 1500 възрастни с безплатен медицински преглед

В Пловдивско готвят протести заради винетка за 200-метров път

Прокуратурата повдигна задочни обвинения на трима руснаци за натравянето на Гебрев Бизнесменът преживял още четири други опита за покушение, два - в чужбина

Ръководство за ходене на училище

Децата, които догодина ще бъдат първокласници, няма да получават оценки до ІІІ клас включително и няма да повтарят годината дори и да имат лоши резултати. Бъдещите петокласници ще учат по нови програми и ще вземат дипломи за основно образование през 2019 г., след като завършат VІІ, а не VІІІ клас, както е сега.

Новата структура на образованието, която е разписана в окончателно приетия закон за предучилищното и училищното образование, влиза в сила от следващата 2016/2017 учебна година. Промените ще засегнат първо учениците от І (основно набор 2009) и V клас (основно набор 2005). Останалите деца ще учат по старата система, тъй като положението е заварено.

Макар и да не получават количествени, а само качествени оценки до ІІІ клас включително, децата ще могат да кандидатстват в математически и природоматематически гимназии след завършването на началното образование, което засега става с полагане на матури. Приемът след V клас в езиковите гимназии не е разрешен.

След 2019 г. с новите правила кандидатстващите в гимназиите след VІІ клас ще могат да представят диплома за основно образование. Сега те вземат такава едва след втората година там, тъй като първата е подготвителен клас.

Средното образование също ще има нова структура – гимназията се разделя на два етапа. Първият е от VІІІ до Х клас включително, а вторият обхваща ХІ и ХІІ клас. По конституция образованието е задължително до 16-годишна възраст (обикновено Х клас), което съвпада с първия гимназиален етап. Завършването на Х клас става задължително условие за придобиване на шофьорска книжка, макар че дипломата за основно образование, която е необходима сега, ще се взема още след VІІ клас. Тази промяна обаче ще влезе в сила едва през 2022 г., когато Х клас се очаква да завърши първият випуск, преминал през основното образование за три, вместо за четири години (б.а. – от V до VІІ клас).

Заради новата структура на образованието се въвежда и възможността за създаване на обединени училища, в които учениците ще се обучават от І до Х клас включително. 1325 основни училища трябва да решат дали да отрежат един клас, или да наемат още учители и да обучават до Х клас. След завършване на обединено училище ще се получава сертификат за завършване на първи гимназиален етап.

В числа

2019-а е годината, в която ще завърши първият випуск, който ще вземе диплома за основно образование след VІІ клас.

1325 начални училища у нас ще трябва или да станат до VІІ клас, или да се преобразуват в обединени – до Х клас.

Субсидията за частните училища – разделител на обществото

Частните училища и детски градини ще получават държавна субсидия. Поправката, която буквално „раздели“ обществото, влиза в сила от 2018 г. Едните мнения са, че парите трябва да следват ученика, т.е. държавата да плаща единния разходен стандарт от средно 1400 лв. и на децата в частните училища. А другите – че това не трябва да става, тъй като таксите в школата са между 7000 и 8000 лв., а бюджетът за образование не стига и парите за държавните и общинските учебни заведения ще бъдат намалени.

Финансирането ще се отпуска, при условие че обучението в тези заведения стане безплатно за поне 20% от децата. В тази група обаче задължително ще влизат учениците със специални образователни потребности, както и даровитите хлапета.
Субсидията ще се спира, ако се покажат лоши резултати.

Макар че още е рано за изчисления, от ГЕРБ прогнозират, че за целта ще бъдат необходими до 13 млн. лв. на година. Към момента у нас има 162 частни училища и 54 частни детски градини.

Учителите – с повече правомощия, но и с оценки

Училищата ще имат автономия, като директорите и учителите ще могат да съставят учебните програми и да избират учебниците по свое усмотрение. За първи път обаче те ще подлежат на атестация на всеки 4 години.

С новите правила се въвежда либерализация на пазара на учебници. Учителите ще могат да избират между всички варианти по един предмет, стига да са одобрени от експерти от образователното ведомство. Сега комисия в министерството можеше да одобри до 3 варианта по един предмет за даден клас.

Децата с увреждания – в обикновени училища

Помощните училища ще бъдат преобразувани в центрове за образователна подкрепа, а децата от тях ще отидат в обикновените училища. Ако обаче имат проблем и не могат да се справят или интегрират в класовете с други деца, те ще бъдат обучавани в специалните центрове.

Със закона не се урежда статутът на болничните училища.

СБЛЪСЪК

Галя Захариева, ГЕРБ: Образованието става модерно

Новият закон отговаря на съвременните условия, в които живеем. Една от сериозните реформи е въвеждането на принципа на приобщаващото образование, а другата – промяната на структурата на образованието.

Оценката много рано създава стрес у децата и ги прави бележкари. В начален етап е важно да научим децата да учат. Без количествени оценки до IV клас ще се даде възможност и на учителите, и на децата да работят в една много по-спокойна среда. Освен това слабите оценки в ранна възраст демотивират децата. Но не мисля, че ще има стрес след оценяването в по-горните класове, тъй като все пак децата ще имат качествени оценки до IV клас.

Спекулация е също, че новият закон ще доведе до закриване на училища. Напротив, основните училища до VIII клас в малките населени места могат да се преобразуват в обединени – до X клас.

Важно е, че парите ще следват ученика и в частните училища. Родителите на тези деца може и да имат възможност да плащат таксите, но те плащат и данъци.

Стоян Мирчев, БСП: Това е законът на жълтите павета

Целият закон е създаден проблематично: той е кух и с близки до противоконституционното елементи. Има няколко момента, комулативният ефект от които ще взриви системата след 5 години – финансирането на частни училища, пълната автономия на всички. За учителите не се мисли.

Един от проблемите е, че няма да има ограничение в броя на учебниците, от които може да се избира. Представете си как учител по математика трябва да изреши 15 учебника през лятната ваканция, за да може да избере един! Чрез държавата се прави опит да корумпираме преподавателите.

Ние сме в демографска катастрофа, а разрешаваме на всички деца, които след време ще правят икономиката, да могат да учат у дома. Как тогава държавата ще си планира кадрите, от които има нужда?

В България има над 400 училища с под 200 деца, които са недофинансирани. Ако десет от учениците отидат да се образоват вкъщи, а отделно частните училища дръпнат пари от държавните – малките училища просто ще бъдат закрити. Това е законът на жълтите павета: в София и в големите градове ще има няколко елитни училища, в които всички ще искат да влязат. По-малките училища ще загинат.

Друг е проблемът с оценките – до IV клас няма да ги има и после ще стресираме децата с тях. Най-голям е броят на отпадащите ученици след V клас. Сега те ще бъдат прикрити с домашното образование.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.