На 26 май 2018 да почерпят

Плътско познание с Джилиън Андерсън

НАСА ще строи завод за ракети на Луната

Макрон пред Путин: Дълбоко вярвам, че историята и съдбата на Русия са в Европа

Матю Нимиц: Няма окончателно решение по спора за името на Македония

Кучето Ричи, което откри хероин за 12 млн. лв. Пратката пътувала от Турция за Белгия в ТИР, натоварен с чували теракол

И Зоран Заев беше при папа Франциск (ВИДЕО)

Рахой няма да свиква предсрочни парламентарни избори в Испания

Българин откупи картина за милиони и я върна у нас

25 лева за ден плаж в Гърция Копърки подбиват цените, возят без документи

Китай: От търговска война със САЩ няма да има печеливши

Вижте акцентите от броя на “Труд” в събота, 26 май 2018

Съдът остави в ареста шефа на КАТ-Благоевград, другият излезе срещу 7000 лева

Нинова в Галиче: Дайте пример на цяла България – изгонете мутрите от властта!

За втора вечер абитуриентите в Благоевград показаха стил и красота на червения килим

Морската градина – големият спор на Варна

Съдбата на парка ясно разграничи кандидатите за кмет

Едва ли има друга тема във Варна, по която да има две толкова ясно обособени полюсни мнения. Темата е могат ли да влизат коли в Морската градина или не. На единия полюс са варненци, които са категорични, че в парка – от басейн “Приморски” до „Пикадили”, не може да има автомобили по алеите. На другия са тези, които твърдят, че изградените в местността Салтанат сгради дават право на собствениците и клиентите им да влизат до имотите с коли. Темата, предизвикала

не един и два протеста

в града, раздели и кандидатите за кмет на общината. Първи в защита на частната собственост и нейната неприкосновеност се обявиха от ДСБ. “Не споделяме начина на решение, който се предлага в момента – бариери, забрани, да не могат хората в ХХI век да си отидат до къщите с автомобилите, при положение че всичко това е законно“, категорични бяха реформаторите още след като тогавашният областен управител отмени заповедите на кмета Иван Портних, забраняващи колите в Морската. “Разликата между дясна и популистка партия е в това, че дори при негативно обществено мнение дясната застава на страната на законността и собствеността, а не на страната на общественото мнение”, обясни месец по-късно лидерът на ДСБ Радан Кънев. Близо 2 години по-късно кандидатът за кмет, издигнат от Реформаторския блок във Варна – Чавдар Трифонов, леко смекчи позицията, като предложи да подкрепи референдум за Морската градина, с което само задълбочи впечатлението, че сините не са съгласни със забраната за коли в парка.
Друг от кандидатите – Данаил Папазов, недвусмислено застана зад правото на собствениците на имоти в парка да се придвижват из него с автомобилите си. В листата на коалицията, издигнала Папазов, са включени членове на сдружението на собствениците на имоти в местността Салтанат.
И Папазов, и хората зад Трифонов се позовават на един и същ факт: общината е издала разрешителни на тези хора да строят в парка, следователно сега не може да им забрани достъпа с автомобили до домовете, офисите и заведенията им. По силата на абсурда именно човекът, чиято администрация е издала по-голямата част от тези разрешителни, сега отново е кандидат за кмет на града със собствена теза за колите в Морската. По собствените му думи той бил категорично против автомобилите в парка и го бил доказал със заповеди, забраняващи движението там. Заповеди обаче, които неизменно падаха в съда още след първото обжалване поради неспазена процедура по въвеждането им в изпълнение.
“Първото нещо, което ще направя, когато стана кмет, е да забраня колите в Морската”, заяви по време на предсрочните избори през 2013-а настоящият кмет Иван Портних, който в момента е кандидат за нов управленски мандат. И на практика една от първите заповеди, които издаде в краткия си двегодишен мандат, беше за

тотална забрана за движение на автомобили в парка

както в историческото ядро, така и в зоната на север от Зоологическата градина. Заповедите, противно на предходните, не паднаха в съда за процедурни нарушения. Наложи се да ги спре областният управител (по това време бившият юрист на общината от времето на Кирил Йорданов и недоизпипаните му заповеди – Иван Великов). Нещо повече: Великов дори призова собствениците на имоти да обжалват масово решението на кмета и сам активно се включи в битката на тяхна страна. Така се стигна до абсурдната ситуация съдът да забрани на общината да глобява за коли в парка и разпореди премахването на бариерите и КПП-тата, преди да се произнесе по същество: алеи или улици има в Салтанат? На практика това е първото гледане на казуса с Морската „по същество“.
Така две години по-късно и след стотици справки с карти, планове, нотариални актове, разрешителни за строеж и т.н. се стигна до категоричното становище на Варненския административен съд: Няма нужда кметът на общината да забранява движението на коли в Морската градина, тъй като ветото е залегнало в Закона за движение по пътищата.

Съдът прие за неоснователни възраженията

на жалбоподателите за това, че се ограничава правото им на ползване на собствен имот на територията на Приморски парк заради забраната за коли. “Придобивайки имоти на територия със забранено придвижване на МПС, жалбоподателите са били уведомени и очевидно съгласни с необходимостта да съобразяват ползването на имотите си със съществуващите ограничения – несъмнено като компенсация за възможността да живеят и работят в парк на брега на морето, при по-благоприятни условия в сравнение с обитателите на масовите жилищни комплекси и оживения градски център”, мотивират се съдиите.
Решението от юли в момента се обжалва от недоволните собственици и това е причина ветото за бариери и КПП-та да е още в сила. Въпреки това от 1 август до 31 декември 2013 г. в Морската градина за неправилно паркиране са глобени 60 водачи. През 2014 г. общинската полиция е издала 98 акта за същото нарушение и 302 от 1 януари до 6 октомври 2015-а. През април 2015-а кметът Иван Портних издаде заповед, че общинските полицаи вече могат да пишат и фишове за неправилно паркиране, за които не се иска водачът да е на мястото на нарушението. Така към броя на наказаните с актове за първите 9 месеца на годината са добавени и 3692 с фиша.
“Коли в Морската градина няма да има, ще изчакаме окончателното решение на съда и ще приложим закона в пълната му сила”, категоричен е Иван Портних.

Общината търси “наследниците” на Антон Новак

Международен конкурс за развитие на Морската градина ще обяви община Варна. Кметът Иван Портних е възложил подготовката на документацията. За конкурса ще бъдат поканени най-добрите ландшафтни архитекти от Европа, които ще трябва да покажат своята визия за бъдещото развитие на парка и запазване на историческата му част.
През последните месеци в парка бяха ремонтирани алеите, стълбите към плажа, осветлението, в централната част беше монтирана поливна система. До дни предстои подмяната на пейките и кошчетата. Големият проблем остава зеленината, неподдържана с години, въпреки че Морската градина още преди десетилетия е обявена за паметник на парковото изкуство. Нови зони с цветя, нови дървета и храсти в красиви форми, обновяване на тревните площи, създаване на роматични кътчета за разходка и зони за игра ще трябва да предложат бъдещите “наследници” на Антон Новак.
Междувременно нови 637 енергоефективни LED крушки осветиха Морската градина.
Поставени са нови 205 стълба, подменени са и 42 осветителни колби на съществуващи стълбове, на част от които са поставени и цветя. 20 прожектора вечер осветяват Пантеона.
Подобрена е визията на паметниците по Алеята на възрожденците, ремонтирани са фонтаните, обновено е пространството около слънчевия часовник.
На територията на Морската градина – в историческото ядро, са преасфалтирани голяма част от пешеходните алеи, както и подходите към крайбрежната алея. Засадени са зелените площи, изградено е капково напояване покрай централните алеи.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.