Роналдо и Меси вече не са сами

Заемите нараснаха с 555 милиона лева Хората спестиха 2,5 млрд. лв. за година

Фандъкова: Висшето транспортно училище вече обучава 120 машинисти и инженери за третия лъч на метрото

„Ню Имидж България“ купи 50 на сто от капитала на „Телеграф Медиа“ ЕООД

Премахват най-големите германски музикални награди “Ехо”

30-годишна софиянка на съд за два въоръжени обира

Вреден шум мъчи всеки втори софиянец

Румен Радев: Лъжата често е платежоспособна и даже звучи убедително, но сметката накрая плащаме всички ние

Откриха контрабанден тютюн и лекарства в български бус в Унгария

Екатерина Захариева: Трябва да признаем допуснатите грешки за Сирия и да започнем да правим компромиси

Lidl ще намали с 20% използваната пластмаса в продуктите си до 2025 г.

Посланикът на Казахстан си взе монета с лика на Горгона Медуза

Поставят цветна инсталация от чадъри в Благоевград

Излюпиха се 6 патета в Патешкото езеро на Борисовата градина

Столичната полиция издирва 50-годишен мъж

Японската публика във възторг от гастрола на Софийската опера

При огромен успех завърши шестият гастрол на Софийската опера в Япония. Равносметката този път включва шест спектакъла на „Турандот” от Пучини, три на „Княз Игор” от Бородин в осем зали пред хиляди стари и нови почитатели на първия ни оперен театър и приятели на България в Япония, съобщиха от операта.

Започнал от Токио веднага с огромен триумф, гастролът премина през древната императорска столица Киото, за да продължи през града-съкровище Фукуока, град Нишиномия, префектура Хиого, Фукуи, главен град на едноименната префектура, пристанищният град Нагоя, известен също като средна столица и Михара, и да завърши в Окаяма.

Новото в тазгодишния гастрол на Софийската опера бе, че за първи път някои от спектаклите се изиграха в престижни концертни зали. Идеята на организаторите е да разширят хоризонтите на представяне на изкуството на операта в Япония в градове с богата концертна традиция със симфонични и камерни концерти. Със спектаклите на Софийската опера огромните концертни зали в Киото, Фукуока, Фукуи, Михара, Окаяма – с по над 2000 места – изведнъж се превръщаха в оперни театри. Публиката първоначално с изненада, а после с благодарност и с истинска наслада, вместо обявените като концертни изпълнения видя пълноценни оперни представления с декор, костюми и осветление, преобразени в нова виртуозна постановъчна визия, специално създавана за място на действие в условията на конкретната сцена. За променящия се мизансцен бяха използвани всички възможности на концертния подиум, включително органа, ложите и балконите за публика. От импресарската агенция не скриха възторга си и искрената си благодарност към режисьора Пламен Карталов, който за часове извършваше това преобразяване на сцените.

Затова препълнените фантастични акустични зали бяха огласяни от продължителни аплаузи, викове „Браво” и блеснали погледи на очаровани зрители, за някои от които това бе първа среща с оперното изкуство. Така посрещаха и изпращаха солистите, хора, оркестъра, балета и творческите екипи на двете постановки. Публиката в Михара например никога досега не бе имала възможността да посети опера в прекрасната модерна концертна зала, оборудвана с пълноценнна оркестрина за голям оперен оркестър. Билетите за „Турандот” там бяха изкупени само за месец и нетърпението за тази първа среща с операта пролича, когато повече от час преди спектакъла публиката пристигаше, за да заеме местата си. Усмихнати лица, официални вечерни костюми, дами с кимона придаваха приповдигната атмосфера още във фойетата. А по време на представлението спонтанната благодарност към артистите и удоволствието от пеенето и играта на сцената се изразяваше с непрекъснато аплодиране по време на целия спектакъл, дори на места, на които по правило запознатата публика не реагира. Накрая сцената бе обсадена от множество щастливи зрители, които пренасяха вълнението си в аплодисменти със сърдечна топлина и махане с ръка, подвиквайки “Чакаме ви отново!” и “Елате пак!” Много японци измежду тях познават България от честите си посещения в различни български градове. Асоциацията “Фукуяма-България” бе организирала големи групи от околни селища, дошли с намерението да се докоснат до българите и лично да поднесат цветя на изпълнителите.

За подобна новаторска стъпка специално беше се подготвил и кметът на Окаяма Масао Омори. По идея на един от най-значимите политици на Япония Сатоуки Еда градът даде гостоприемството си на Софийската опера с „Турандот”, което се превърна в първото гостуване на чуждестранен оперен театър в огромната концертна зала с невероятна акустика на Окаяма. Кметът организира в Общината и специален концерт за служителите и за граждани, като покани състав от солисти на оркестъра на Софийската опера. След концерта той даде сърдечен прием на директора на Софийската опера акад. Пламен Карталов. Заедно с цялото общинско ръководство те споделиха радостта от гостуването на Софийската опера в Окаяма и обсъдиха перспективите на бъдещо сътрудничество.

Последният спектакъл от този гастрол на Софийската опера завърши с продължителен аплауз и щастлива публика, която дълго не напускаше залата. Заедно с кмета и цялото общинско ръководство на Окаяма, присъстваше и авторитетният политик Сатоуки Еда, който има особено голям принос в отношенията между България и Япония. За своите заслуги в трайното сътрудничество между двете страни той е награден с най-престижния български орден “Стара планина”. След края на спектакъла той дойде на сцената лично да се срещне и да поздрави режисьора Пламен Карталов, директор на Софийската опера, диригента Григор Паликаров и артистите Костадин Андреев, Баясгалан Дашням, Радостина Николаева, Ангел Христов, Даниел Острецов, Пламен Папазиков, Атанас Младенов, Мирослав Андреев. Г-н Еда благодари с думите: “Беше великолепен спектакъл. В края лично аз се разплаках. Много съм щастлив, че имах възможността да гледам вашето представление. Софийската опера е известна по цял свят. Бих се радвал скоро да ви посрещнем отново.” Директорът на Окаяма Симфони Хол Фаундейшън Хидеаки Такатсугу сподели, че „Турандот” на Софийската опера ще бъде знаков образец в историята на музикалния живот на града. Той ще приложи идеите и инициативата на ръководството на нашата опера за създаване на нови пътища към нова публика за Филхармонията на града.

Спектаклите на Софийската опера все повече привличат интереса на хилядна публика в Япония. В дългогодишната традиция на първия оперен театър на България да представя най-добрите си спектакли на японска сцена досега бяха показани едни от най-известните и любими за публиката шедьоври на италианската оперна школа. За първи път тази година Софийската опера се представи в Токио, Ишиномия и Нагоя и с руска класика – „Княз Игор” от Бородин. Идеята на режисьора Пламен Карталов да предложи на публиката един различен от традицията, нов и силен оптимистичен финал с прочутите „Половецки танци” даде на спектакъла блясък и мощ в синхрон с посланието за помирение и обединение между враждуващите помежду си лидери и народи. Изгарянето на меча на омразата и войната показа в действието и раждането на едно политическо разбирателство и на нова любов, толкова необходими днес. Това тълкуване в концепцията на режисурата отлично претвориха солистите, оркестърът, хорът и балетът на Софийската опера с диригент Григор Паликаров и концертмайстор Мария Евстатиева, хореограф Асен Гаврилов и диригент на хора Виолета Димитрова. Публиката и на трите спектакъла аплодираше с нестихващ възторг и опиянение епичната и силно въздействаща емоционално музикална драматургия на Бородин и високата класа на изпълнителите.

Софийската опера се завръща от Япония с много нови почитатели, които с нетърпение очакват следващото й гостуване в Страната на изгряващото слънце.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.