Решени да покажат, че успехът не вирее само на Запад

Петима българи започват международен IT бизнес в родината и след 4 г. в компанията им работят 250 специалисти

През 90-те години на 20 -и век те бягаха от България „немили-недраги“ и малцина от тях погледнаха назад. 15 години по-късно Терминал 2 не е единствено изход. За наследниците на „немили-недраги“ пътят обратно е възможен и осъзнат. Въпросът вече не е „Защо България?“, а „Защо не България?“. През очите на модерните номади животът тук е различен – предизвикателен и пълен с възможности, видими отвън, но не и отвътре. Успехът им е възможен, защото мислят глобално, но действат локално – със стартъп компании, работа по арт или иновативни проекти, като учители или доброволци.

В тази поредица ще ви срещнем с българските граждани на света, които преоткриват възможностите, които страната ни има, за да постигнат световен пробив с логото made in България.

Виктор Билянски е един от петимата основатели на IT компанията ScaleFocus (заедно с Галина Генова, Иван Ашминов, Пламен Цеков и Станимир Бойчев). Само за четири години фирмата се разраства до екип от над 250 служители с офиси в София, Пловдив, Великобритания и Германия. През 2014 г. “Форбс България” отличи с първо място компанията за клиентска политика и развитие на бизнеса и с едно второ място за най-добър стартиращ бизнес. ScaleFocus партнира с IBM, Microsoft, TIBCO, VMware, Citrix и Veeam. За 2015 г. очакванията са за годишен ръст от около 70% при продажбите (т.е. над 16 млн. лв.).

„Имахме всички условия и предпоставки да бъдем успешни“, казва Виктор Билянски. Говори премерено и със самочувствие на човек, който е убеден, че заедно със съдружниците си е избрал точното време и място. Всички те залагат опита си в международни компании, за да създадат собствен бизнес с високи цели, които звучали нереалистично за първите им клиенти – например, че след 3 години щели да имат екип от над 200 души. 4 години по-късно планът бил преизпълнен.

Виктор казва, че принадлежността към България е първата и основна причина да стартират бизнес тук. „Решихме да покажем, че не само в Западна Европа могат да се случват хубави неща. Първо, защото искахме да останем тук, второ, защото в България има голям потенциал и много таланти в сферата на IT технологиите, и не на последно място - налице са добри условия за правене на бизнес – данъците са едни от най-ниските в Европа, както и културата ни е много по-близка до тази в Западна Европа и в Америка, спрямо Индия, където има най-голям брой IT специалисти по света“, обяснява той.

Основният екип на фирмата е в България – в София и Пловдив, но тя вече има офиси и в Германия и Великобритания. 70% от клиентите и приходите на ScaleFocus също идват от чужбина. Въпреки това Виктор е убеден, че изборът да стартират от София има значение. „Ако имаш желание и амбиция, можеш да бъдеш успешен навсякъде по света, но в различна степен. Но за да бъде успешна една фирма, първо трябва да се докаже у дома, а после и навън.“ Признанието идва дори от индийски клиенти на компанията, които споделили, че никога не са смятали, че ще дойдат в София, за да поискат IT помощ.

Виктор съзира възможностите за успешен бизнес у нас, след като работи известно време за телекомуникационна компания в Германия. Според него заблудата, че всичко в чужбина е по-хубаво, вероятно идва и се наслагва от времето преди промените. След като поживееш в друга държава, разбираш, че разликата не е толкова голяма. „Да, по отношение на инфраструктурата и по икономически показатели Западна Европа е по-напред, но именно в това се състои предизвикателството да успеем. Животът у нас се подобрява с всяка изминала година, макар че не знам дали хората ще се съгласят с мен. Българите се определят като едни от най-нещастните хора на света напълно неоснователно и заради това много от хората, които нямат възможност да видят какъв е животът навън, смятат, че тук е пълна трагедия,“ обяснява той. Вярва, че ако държавата се управлява добре, това води до нарастване на бизнеса, до стабилност и инвестиции.

Виктор пътува много като „гражданин на Европа“ и твърди, че разликата между отделните европейски държави не е толкова голяма, колкото между Стария континент и Азия например. Но разбира своите колеги в чужбина, с които често обсъжда желанието им да се завърнат у дома. Предприемачът споменава за няколко свои служители, които се връщат в България след продължителен престой навън. Според него топлотата на семейството и приятелите ги връщат след сблъсъка с културните различия на по-северните държави.

От работата си в Германия Виктор е „взел“ дисциплината, постоянството и търпението. Определя амбицията и негативизма като най-доброто и най-лошото в националния характер. Мотивират го успехите на българските отбори по математика и информатика, когато „една малка държава заема челните места по световните олимпиади“. Въпреки това смята, че патриотизмът деградира през последните години. „По принцип да обичаш родината си е прекрасно, но да отричаш различните е грешно“, пояснява той и дава за пример САЩ, където разнородните култури подпомагат и обогатяват както държавата, така и икономиката.

Компанията на Виктор и съдружниците му е пример за подобна екосистема, в която различието се насърчава. Защо това е ценно за бизнеса? „Когато всички хора са еднакви и мислят по подобен начин, със сигурност се изпускат интересни възможности и идеи,“ пояснява предприемачът.

Радва го и устойчивата тенденция все по-голям брой иновативни идеи да се реализират в България. „Хората разбраха, че бързите пари не са най-добрата стратегия в дългосрочен план“, пояснява Виктор. С времето стремежът за бърза печалба отмира и отстъпва на плановете за следващите три или пет години. За разлика от 90-те години на XX век комуникациите и възможностите за достъп до световния пазар улесняват много правенето на бизнес и скъсяват разстоянията.

Виктор и съдружниците му са постигнали целите си отпреди 4 години и гонят нови, по-високи. Но в рецептата му за успех на предприемача няма “амбиция“. „Рецептата е да си щастлив и да носиш щастие на хората около теб“, казва един българин, който преследва щастието.

ТЕКСТОВЕ ПОД СНИМКИ

Виктор Билянски в офиса с любимата си топка за игра – баскетболна.

Бизнесменът е любител и на картинга.

Грамоти за “ScaleFocus” от “Форбс България”.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи