Прокуратурата внесе обвинителен акт срещу Явор Бахаров в разложкия съд

7 000 долара за еротичен круиз в Гърция

Премиерът Борисов: През последните години чувствително расте броят на българите, които се завръщат в родината

Пленум на БСП нищи бройката социалисти

17,5 млн. евро струва най-скъпият автомобил за 2019 г. McLaren F1 LM постигна най-висока цена при наддаване на търгове

Нападнатото в столичен автобус момче спечели сребърен медал на състезание по самбо

Израел ограничава полетите от Япония и Южна Корея заради коронавируса

Джъстин Бийбър говори за сексуалния си живот

Бърни Сандърс печели вота в Невада за кандидат-президент на демократите Джо Байдън е втори

АПИ: Днес е последната възможност за покупка на седмична е-винетка за камионите и автобусите

Няма опасност за питейната вода след замърсяването на река Чепеларска

Днес е Месни Заговезни – първият празник от Великденския цикъл

Зодиите в секса

Мачовете и спортът по телевизията днес, неделя, 23 февруари 2020

Дневен хороскоп на Алена за неделя, 23.02.2020

Решени да покажат, че успехът не вирее само на Запад

Петима българи започват международен IT бизнес в родината и след 4 г. в компанията им работят 250 специалисти

През 90-те години на 20 -и век те бягаха от България „немили-недраги“ и малцина от тях погледнаха назад. 15 години по-късно Терминал 2 не е единствено изход. За наследниците на „немили-недраги“ пътят обратно е възможен и осъзнат. Въпросът вече не е „Защо България?“, а „Защо не България?“. През очите на модерните номади животът тук е различен – предизвикателен и пълен с възможности, видими отвън, но не и отвътре. Успехът им е възможен, защото мислят глобално, но действат локално – със стартъп компании, работа по арт или иновативни проекти, като учители или доброволци.

В тази поредица ще ви срещнем с българските граждани на света, които преоткриват възможностите, които страната ни има, за да постигнат световен пробив с логото made in България.

Виктор Билянски е един от петимата основатели на IT компанията ScaleFocus (заедно с Галина Генова, Иван Ашминов, Пламен Цеков и Станимир Бойчев). Само за четири години фирмата се разраства до екип от над 250 служители с офиси в София, Пловдив, Великобритания и Германия. През 2014 г. “Форбс България” отличи с първо място компанията за клиентска политика и развитие на бизнеса и с едно второ място за най-добър стартиращ бизнес. ScaleFocus партнира с IBM, Microsoft, TIBCO, VMware, Citrix и Veeam. За 2015 г. очакванията са за годишен ръст от около 70% при продажбите (т.е. над 16 млн. лв.).

„Имахме всички условия и предпоставки да бъдем успешни“, казва Виктор Билянски. Говори премерено и със самочувствие на човек, който е убеден, че заедно със съдружниците си е избрал точното време и място. Всички те залагат опита си в международни компании, за да създадат собствен бизнес с високи цели, които звучали нереалистично за първите им клиенти – например, че след 3 години щели да имат екип от над 200 души. 4 години по-късно планът бил преизпълнен.

Виктор казва, че принадлежността към България е първата и основна причина да стартират бизнес тук. „Решихме да покажем, че не само в Западна Европа могат да се случват хубави неща. Първо, защото искахме да останем тук, второ, защото в България има голям потенциал и много таланти в сферата на IT технологиите, и не на последно място – налице са добри условия за правене на бизнес – данъците са едни от най-ниските в Европа, както и културата ни е много по-близка до тази в Западна Европа и в Америка, спрямо Индия, където има най-голям брой IT специалисти по света“, обяснява той.

Основният екип на фирмата е в България – в София и Пловдив, но тя вече има офиси и в Германия и Великобритания. 70% от клиентите и приходите на ScaleFocus също идват от чужбина. Въпреки това Виктор е убеден, че изборът да стартират от София има значение. „Ако имаш желание и амбиция, можеш да бъдеш успешен навсякъде по света, но в различна степен. Но за да бъде успешна една фирма, първо трябва да се докаже у дома, а после и навън.“ Признанието идва дори от индийски клиенти на компанията, които споделили, че никога не са смятали, че ще дойдат в София, за да поискат IT помощ.

Виктор съзира възможностите за успешен бизнес у нас, след като работи известно време за телекомуникационна компания в Германия. Според него заблудата, че всичко в чужбина е по-хубаво, вероятно идва и се наслагва от времето преди промените. След като поживееш в друга държава, разбираш, че разликата не е толкова голяма. „Да, по отношение на инфраструктурата и по икономически показатели Западна Европа е по-напред, но именно в това се състои предизвикателството да успеем. Животът у нас се подобрява с всяка изминала година, макар че не знам дали хората ще се съгласят с мен. Българите се определят като едни от най-нещастните хора на света напълно неоснователно и заради това много от хората, които нямат възможност да видят какъв е животът навън, смятат, че тук е пълна трагедия,“ обяснява той. Вярва, че ако държавата се управлява добре, това води до нарастване на бизнеса, до стабилност и инвестиции.

Виктор пътува много като „гражданин на Европа“ и твърди, че разликата между отделните европейски държави не е толкова голяма, колкото между Стария континент и Азия например. Но разбира своите колеги в чужбина, с които често обсъжда желанието им да се завърнат у дома. Предприемачът споменава за няколко свои служители, които се връщат в България след продължителен престой навън. Според него топлотата на семейството и приятелите ги връщат след сблъсъка с културните различия на по-северните държави.

От работата си в Германия Виктор е „взел“ дисциплината, постоянството и търпението. Определя амбицията и негативизма като най-доброто и най-лошото в националния характер. Мотивират го успехите на българските отбори по математика и информатика, когато „една малка държава заема челните места по световните олимпиади“. Въпреки това смята, че патриотизмът деградира през последните години. „По принцип да обичаш родината си е прекрасно, но да отричаш различните е грешно“, пояснява той и дава за пример САЩ, където разнородните култури подпомагат и обогатяват както държавата, така и икономиката.

Компанията на Виктор и съдружниците му е пример за подобна екосистема, в която различието се насърчава. Защо това е ценно за бизнеса? „Когато всички хора са еднакви и мислят по подобен начин, със сигурност се изпускат интересни възможности и идеи,“ пояснява предприемачът.

Радва го и устойчивата тенденция все по-голям брой иновативни идеи да се реализират в България. „Хората разбраха, че бързите пари не са най-добрата стратегия в дългосрочен план“, пояснява Виктор. С времето стремежът за бърза печалба отмира и отстъпва на плановете за следващите три или пет години. За разлика от 90-те години на XX век комуникациите и възможностите за достъп до световния пазар улесняват много правенето на бизнес и скъсяват разстоянията.

Виктор и съдружниците му са постигнали целите си отпреди 4 години и гонят нови, по-високи. Но в рецептата му за успех на предприемача няма “амбиция“. „Рецептата е да си щастлив и да носиш щастие на хората около теб“, казва един българин, който преследва щастието.

ТЕКСТОВЕ ПОД СНИМКИ

Виктор Билянски в офиса с любимата си топка за игра – баскетболна.

Бизнесменът е любител и на картинга.

Грамоти за “ScaleFocus” от “Форбс България”.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.