Летище Пловдив приема аварийно само по заявка

Заради бурния вятър в София два самолета на нискотарифната авиокомпания „Уиз еър“ с 300 пасажери кацнаха минути преди полунощ в събота на летище Пловдив в противоречие на всякакви правила за безопасност и сигурност. На летището е имало само един пазач. Самолетите са се приземили без наличие на наземни пожарникарски и медицински екипи.

Вчера компанията и държавната администрация взаимно си прехвърляха отговорността. Според транспортното министерство самолетите са се приземили там, защото такова е било предпочитанието на екипажа. От РВД само ги насочили, за да могат да се приземят. От „Уиз еър“ обаче настояват, че са изпълнили инструкции, получени от земята, а от РВД сами са им предложили Пловдив или Букурещ. Пилотите на компанията избрали българското летище.

“Официалното работно време на летището е от 6 до 22 ч. През останалото време няма летище, няма аварийно и медицинско осигуряване, има само един охранител“, каза шефът на аерогарата Владимир Щърбанов. От думите му стана ясно още, че за аварийно кацане летището може да се ползва само след предварителна заявка. Той бе категоричен, че авиокомпаниите са информирани за работното време на аеропорта.
Не е имало и кой да обслужи самолетите след приземяването им. Така пътниците останали блокирани в самолетите близо два часа, докато летищните власти съберат екип да прикачи стълби към машините.

След това пътниците чакали още 3 часа, защото нямало осигурен транспорт за извозване от летището. „За подобни случаи на извънредно кацнали при нас самолети осигуряваме транспорт, но от „Уиз еър“ се отказаха от нашата услуга и обявиха, че сами ще извозват пътниците с автобуси“, казаха от пловдивското летище.

Пътници: "Кацнахме на тъмно като в нива в Конго"

"На нас тук терористи не ни трябват. Ние сме заложници на безхаберието и чиновниците ни!", коментира изнервен пътник, след като слезе от борда на един от аварийно кацналите самолети в Пловдив. "Часове наред тук няма жив човек от служителите на летището. Кацнахме в тъмна нива, все едно сме в Конго. Няма светлина, няма жив човек. Чакаме заклещени в самолета, за да може някои да се сети да дойде със стълба да отвори самолета и да си тръгнат хората", заяви инж. Антон Маслев пред Би Ти Ви. "В България няма аварийно летище за подобни случаи, това е пълен абсурд. Три часа няма кой да дойде със стълба да свали хората", допълни инж. Маслев. Други от пътниците пък се оплакаха, че са се чувствали като заложници в самолета.

Промени

50 служители по сигурността съкратени през ноември

30 служители на летище Пловдив, които отговарят за сигурността, са били съкратени през ноември. От юли досега уволнените са близо 50 заради намаленото работно време на летището. „През 2014 г. нощните операции са донесли приходи на летището от 96 хил. лв., а доплащанията на служителите за осъществяването им възлизат на 108 хил. лв.“, посочи като мотив шефът на летището Владимир Щърбанов.
Случката с „Уиз еър“ не е изненада, коментира бившият шеф на аерогарата Дойчин Ангелов. Според него такива драми ще има и през зимата, защото в София често има мъгли, а най-близкото до столицата летище е в Пловдив.

ТЪРСИ СЕ ИНВЕСТИТОР

Китайци с интерес към аерогарата под тепетата

Няколко китайски компании проявяват интерес към летище Пловдив, за да го превърнат в логистичен хъб за Европа и Азия. Това ще бъде една от темите, които ще обсъжда в сряда транспортният министър Ивайло Московски в Китай, съобщиха от ведомството. Московски е част от делегация, водена от премиера Борисов. Разглеждат се различни варианти за сътрудничество с азиатските инвеститори, сред които са аерогарата да бъде отдадена на концесия или да се работи на принципа на публично-частното партньорство.

Намеренията за изграждане на логистичен център край Пловдив бяха заявени от китайски инвеститори още в началото на тази година. Предвижда се още в свободните зони в Китай да бъдат изградени партньорски шоурум центрове.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Бизнес