Хибридната армия на министър Ненчев

Що е то българско корито, холандска навигация и апаратура и американско въоръжение? Принципно отговорът е много прост и може да бъде даден от министъра на отбраната Николай Ненчев.

Това ще бъде новият патрулен катер за българските военноморски сили. В Министерството на отбраната в момента трескаво подготвят три проекта за модернизация на трите вида въоръжени сили. Летците ще получат самолети, моряците - катери, а кашиците - бронирани машини. И въпреки че тези проекти възлизат на стотици милиони левове, българските експерти от военното ведомство правят всичко възможно, за да избегнат прозрачни конкурси. Желанието им е тези проекти да не влязат и за одобрение от Народното събрание, тъй като по закон всяка покупка на нещо, което е над 100 млн. лв., трябва да мине със санкция на парламента.

Хибридната армия на Ненчев може да получи нов патрулен катер, който да бъде произведен в халетата на варненската корабостроителница „Делфин“. Там ще бъдат направени корпусите на два катера по украински чертежи. Преди 4 години корабостроителницата построи две 2500-тонни фрегати „Бата“ за Екваториална Гвинея със същите тези чертежи. Плавателните съдове трябваше да са 4, но поръчката беше прекратена.

Още в началото на следващата година за корабостроителницата могат да бъдат преведени 80 млн. лв., които са заложени в бюджета на армията за 2016 г. за „модернизация на ВМС“. Ако корпусът бъде готов за две години, след това трябва да се пристъпи към закупуване на двигатели, апаратура, навигация и др. Едва след това ще се мисли и поръчва с какво въоръжение да бъдат оборудвани новите корита - дали ще има противоторпедни системи и какви зенитно-ракетни системи да има. По най-груби сметки един катер ще излезе около 300 млн. лв. Същевременно сегашните ни фрегати нямат почти никакво свястно въоръжение. За толкова години би трябвало да им купят няколко читави ракетни системи. Да има поне с какво да се перчим в Бургаския залив. Това е най-общо светлото бъдеще за българските военни моряци.

Военната авиация също ще се радва съвсем скоро на изтребители, сглобявани в часовете по извънкласни форми. Двигателите на самолетите МиГ-29 ще бъдат изнесени в Полша за ремонт. Оттам обещават да ги направят като нови, дори да ги модернизират. Второто със сигурност ще се случи, тъй като Полша от доста време не може да се снабдява с нови резервни части от Русия за този тип изтребители. Поляците не дават ясен отговор с какви части ще ремонтират нашите двигатели. Тук идва мястото за модернизацията. Колега, който беше поканен да посети авиозаводите в Полша, беше описал как от стар компонент поляците правели същия, но по-малък. И с допълнителна кутия го вкарвали на старото място. Поляците на това може да му викат модернизация, но старите шофьори, които слагаха чорапогащниците на жените си вместо ремък на двигателя на жигулито, му викаха закърпване на положението. За тази модернизация ние ще трябва да си платим по 2 млн. лв. на двигател. Изобщо не става дума каква отговорност ще се носи, ако стане нещо и бъдещите модернизирани МиГ-ове изпопадат в полята около Пловдив. И това не е част от хибридната война, която бушува в главите на президента Плевнелиев и на министър Ненчев. Това е ситуация, за която няма ясни отговори. Заради хибридната война Ненчев отказа на Русия да продължи договора за поддръжка на МиГ-29 и вкара военната ни авиация в кризисна ситуация.

Представителят на руската компания РСК-МиГ у нас Александър Александров обяви неотдавна пред „Труд“, че единствено от Русия могат да се купят нови части. И че поляците имат практиката да изкупуват и стари части, и двигатели от Румъния и Украйна, което е черен пазар на военна продукция. В България действа Закон за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба. Най-важният документ при търговия с такива стоки е end user, т.е. сертификат за крайния ползвател на даденото изделие. Без съгласието на държателя на end user такива изделия не могат да се препродават легално.

Случаят с корабите „Мистрал“ е най-скорошният пример. Франция ги продава със съгласие и на страна, посочена от Русия, като държател на end user. Няма начин да ги продаде на когото си иска. А Полша и Русия имат договор, съгласно който Полша не може да ползва частите за трети страни. Министър Ненчев се оправда, че можело да се вземат части от Словакия. Словакия обаче е на абонаментно обслужване от РСК МиГ и не се занимава с такива схеми.

Дядо Коледа може да донесе на Сухопътните войски още няколко бронирани машини. За целта Ненчев обяви, че са предвидени около 40 млн. лв. Тук отново експертите на МО ще пробват да избегнат обществена поръчка, както и преговори с потенциален доставчик. Желанието на ръководството на МО е спешно да се дадат парите на американската фирма „Текстрон“, за да достави 12-13 бронирани машини. Сделката ще бъде обвита около нагласен правен казус, че имаме рамково споразумение с тази фирма за доставка на такъв вид техника. Факт е, че през 2008 г. МО купи 7 машини “Гардиън-М117“ за 14 млн. лева. Тогава не беше поеман никакъв ангажимент бригадите на Сухопътните войски да се оборудват само с такива машини. „Текстрон“ плати около 200 000 долара неустойка на МО, тъй като забави с няколко месеца доставката на машините.

Истината е, че военното министерство връща жест, след като САЩ решиха да подарят на рейнджърите ни в Афганистан 10 нови бойни бронирани машини „Командоселект“. Те са собственост на американската компания „Текстрон“ и произведени в щата Луизиана. Дарението е направено по Програма 1206 на американското правителство за Афганистан. Висши военни обясниха, че нито една държава досега, кандидатстваща по тази програма, не е получавала такъв бонус като България. Машините ще останат наша собственост дори след като приключи мисията ни в Афганистан. С пълното си оборудване - въоръжение, боеприпаси и комуникации. Общата им стойност е 25 млн. лв. Девет от тях са бойни, една е линейка. „Командо“ е следващото поколение на „Гардиън-М117“.

Ненчев се похвали, че армията ще има и нови изтребители. За тях също са предвидени 80 млн. лв. за следващата година. Реално преговори не се водят с нито една от компаниите, които досега участваха в десетки конкурси за избор на нов изтребител. Нещата все по-усърдно вървят към купуване на „замразените“ американски F-16. Те са произведени преди 20 години и са предназначени за разконсервиране при военна криза. Специалистите твърдят, че цената им не е и цент по-ниска от новите изтребители, произведени от европейски компании. Но пък може да се поправят лесно - пред блока с чорапогащник в ръце.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Анализи