На 21 юли 2019 да почерпят

Затвориха две летища в Силиция след ново изригване на Етна

Морковите зареждат организма с ценни вещества Могат да се консумират също листата и стъблата на оранжевия зеленчук

Великотърновка се венча в храм от 18-ти век в село с един жител Стела се запознала с бъдещия си съпруг в църквата в планинското с. Влахи

Ентусиасти преобразяват цял квартал Групата “Бъди общественополезен” вдъхна нов живот на 13 градинки в Изток

Срив в системата на Гранична полиция спря за близо час обработката на камиони на „Капитан Андреево“

Откриха първата ясна снимка на Нийл Армстронг, докато ходи по Луната

Рим обяви най-висока степен на терористична заплаха

Рожен събра над 200 000 българи от страната и чужбина

Крит – откъдето Европа е започнала На острова всичко е мълчание, останалото е лош превод

Най-малко трима души загинаха при катастрофа на малък самолет в Германия

Извадиха варели за опасни химикали от река Марица

ТИР разпиля дини на АМ „Марица“, след като се удари с лека кола

Христо Стоичков: ЦСКА ще има нов стадион!

64-годишен мъж е с опасност за живота след катастрофа край Разград

Нотариусът Светлин Микушински: Можем да спрем измамите с коли!

Със зам.председателя на Нотариалната камара разговаря Анна Заркова

Купувате кола? Или продавате? Внимавайте! Може да ви измамят. Продават крадени коли с фалшиви регистрационни талони. Прехвърлят ги в КАТ с фалшиви печати и щемпели на нотариуси. Пробутват автомобили под запор на автопазара. Лъжат застрахователите и източват гаранционния фонд в ущърб на почтените граждани. Изглежда, че няма спасение от измамниците.

„Има! – заявява пред „Труд“ Светлин Микушински, зам.- председател на Нотариалната камара. Милиони сделки с моторни превозни средства са минали през канторите на колегите му и неговата. Те са наясно с „пътечките“ на мошениците и са убедени, че могат да ги пресекат с някои изменения в Закона за движението по пътищата (ЗДвП). Подготвили са законопроект за целта. Той предвижда незначителни поправки в чл. 142 и 145 на ЗДвП и в две наредби – на Министерството на правосъдието и МВР. С тях се създава автоматизиран информационен обмен между нотариалните кантори и КАТ, както и нов ред за регистрация на промяната в собствеността на возилата.

Защо е нужна връзка между масивите с информация на нотариусите и катаджиите? Тя с какво ще затрудни престъпния бизнес?

Ето обяснението на Микушински: „Обменът на информация ни е крайно необходим, за да гарантираме напълно и безрезервно сигурността на всяка сделка по прехвърляне на МПС. С него ще можем, преди да изповядаме сделката, да проверим автентичността на регистрационния талон, който ни се представя. Не са редки случаите на продажби на крадени коли с фалшиви талони. Ние не сме в състояние по външен вид само да разпознаем фалшификата, той е съвършен. Единственият начин да проверим съответствието на данните от талона е чрез въпросната онлайн връзка с регистъра на превозните средства и техните собственици, който се поддържа от поделенията на КАТ. Направим ли го, ние се явяваме като пречка пред измамниците да прехвърлят краден автомобил и така да ощетят някой купувач.

Вторият ефект на онлайн връзката е в поддържането на актуалността и достоверността на информацията в регистъра на КАТ. Защото информацията за промяната в собствеността ще постъпва в този регистър в момента, в който колата бъде прехвърлена на новия собственик и то надежден източник, т.е. от самия нотариус, извършил прехвърлянето.
Има и трети ефект – улеснение на купувача и продавача. Сега купувачът е задължен в 14-дневен срок да се яви в областното поделение на Пътна полиция- КАТ по постоянен адрес и на базата на нотариално заверения договор, с който е станал собственик, да поиска да се отрази това обстоятелство в регистъра на КАТ, а след това да си получи новия талон и табелите с номерата на колата. Това задължение често не се изпълнява. Понякога от небрежност, но друг път умишлено – с цел да бъдат заблудени пътните полицаи и застрахователните компании, да не разберат своевременно кой е собственикът на колата.“

Застрахователните измами? Как да се пресекат?

Микушински обяснява: „Има купувачи на коли от Румъния, Молдова, Гърция, Италия, които премълчават за промяната на собствеността пред застрахователните компании. Целта им е да управляват колите със застраховка „Гражданска отговорност“, направена от предишните собственици, а когато изтече срокът й, да я продължат при български застраховател, независимо, че се движат в чужбина. Данъците, които дължат за колата в България, са доста по-малки, а „Гражданската отговорност“ – много по-евтина. Те и не ги плащат. Никой не ги търси. Не показват никому прехвърлителния договор за колата и в двете държави. Управляват я с български табели и затова при катастрофа обезщетението им се поема от българския застрахователен гаранционен фонд. Така го източват. Съдилищата в техните страни присъждат за телесна повреда или смърт при катастрофа обезщетения, които са няколко пъти по-високи в сравнение с присъжданите от български съд. Високите обезщетения са калкулирани от застрахователите на чуждите държави. Но нашите при сключването на „Гражданска отговорност“ не вземат предвид този застрахователен риск, защото не ги уведомява никой, че колата ще се кара в чужбина. И застрахователните премии са по-ниски, съобразени с възможностите на българските граждани. Своевременното постъпване на информация за смяната на собствеността на колите в регистъра на КАТ – пряко от нотариусите, ще отвори навреме очите на застрахователите и ще издаде измамниците.“

А ето и още един полезен ефект от информационата връзка между КАТ и нотариусите. В момента те няма как да узнаят дали автомобилът, който се продава, е запориран от частен или държавен орган. Понякога самият продавач не знае, защото запорът първо се прави, а после се уведомява собственика – това е именно за да не се разпореди с вещта. И ето – купувачът се оказва зависим от добрата воля на продавача да погаси дълга си към кредитора, ако той не го направи, на него ще му вземат колата. Нещо повече. Има текст в ЗДвП, че промяната в собствеността не се отразява в регистъра, ако е настъпила след налагането на запора. Той първо трябва да бъде вдигнат от органа, който го е наложил, а после колата да се регистрира в КАТ и да се сменят табелите. Когато информационият обмен с КАТ стане факт, нотариусът ще може да провери – дали талонът е истински, дали е вписана дадена кола в регистъра, кой е нейният собственик, има ли запори – и едва тогава ще пристъпи към прехвърляне на собствеността и заверка на договора“.

Известно е обаче, че измамниците си служат с фалшиви печати на нотариуси. Поправките в ЗДвП ще променят ли този обезпокоителен факт?

Чуйте Микушински: „Има изработени фалшиви печати и щемпели с имената на почти всички нотариуси, ние сме ги засичали. Това е повече от обезпокоително. Измамниците представят пред КАТ нотариално заверен договор и вписват прехвърляне на собственост на кола. Но тъй като договорът е фалшив, на практика няма прехвърляне, не се знае каква е колата, кой е собственикът и не се плащат никакви данъци и такси. Това е сериозно престъпление против устоите на държавното управление – създаване и използване на документ с невярно съдържание. То ще се осуети, ако се въведе нов механизъм за отразяване на всички промени в собствеността на автомобилите в регистъра на КАТ. Нотариусът, който изповядва прехвърлителната сделка, веднага след това по електронен път ще прати в регистъра на превозните средства данните за нея: номер договора, име на нотариуса, име на новият собственик и т.н. Този нов ред изключва необходимостта новият собственик тепърва да представя прехвърлителните документи в КАТ, да доказва, че е придобил кола и да иска регистрация на промяната. Тя вече ще е регистрирана служебно. От него ще се изисква само да отиде в срок с личната си карта, за да си смени талона и това е. Така ще бъдат облекчени гражданите. И за продавачите на коли ще отпадне необходимостта да ходят в КАТ.“

Нотариусите предлагат още нещо необходимо: да се измени наредбата на министъра на правосъдието за техните архиви – така, че да ги задължи да пазят 5 години прехвърлителните договори за автомобилите. Защо е нужно?

„ Голямата отговорност, която ние нотариусите поемаме с директното попълване на регистъра на КАТ, предполага всеки от нас по всяко време да разполага с документите, които са послужили като основание за промените в него – с договора за автомобила, с квитанциите за платени данъци и такси, с декларациите за семейно положение, за липсата на задължения. Тези документи вече няма да се съхраняват в КАТ. Така служителите там ще са улеснени да се се отдадат по-пълно на другите си задължения по безопасността на движението“, пояснява опитният нотариус.

И той, и колегите му са твърдо решени да сложат край на злоупотребите със застраховките и затова имат специално предложение: при прехвърлянето на автомобил нотариусът да задържа стария талон ( и големия, и малкия) при себе си и да го пази 5 години, както и другите документи по сделката. На гражданина той ще предоставя нотариално заверения договор, който го прави собственик. С договоря той има право да управлява превозното средство, но само в България и за срок от един месец. В рамките на този месец трябва да се яви в КАТ и да си извади нов талон. Така се пресичат решително опитите да се кара кола със стари талони години наред по света и у нас.

От КАТ одобряват идеите на нотариусите, чиято правна рамка се съгласува сега със застрахователния гаранционен фонд и министерствата на правосъдието и вътрешните работи. Още повече, че Нотариалната камара поема разходите за надграждането на своята информационна система и свързването й с тази на пътните полицаи.

А тарифата за гражданите?

„Тя няма да се промени – категоричен е зам. – шефът на Нотариалната камара. – В България по традиция от 80 години насам покупко – продажбата на коли става пред нотариус. За нас подобряването на правната сигурност на сделките не е източник на допълнителна печалба, а професионално предизвикателство, което непрекъснато се стремим да преодоляваме.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.